اخبار داغ

شهرستان بناب با تاریخ و تمدن ۶ هزار ساله میعادگاه کباب دوستان کشور

شهرستان بناب با تاریخ و تمدن ۶ هزار ساله میعادگاه کباب دوستان کشور
براساس نشانه‌ها و آثار شناخته شده در شهر بناب، قدمت تاریخ و تمدن این شهر به شش هزار سال پیش می رسد و این شهرستان به شهر دوچرخه "شهر کباب بناب" معروف است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از انعکاس بناب، بر اساس نشانه‌ها و آثار شناخته شده در شهر بناب، قدمت تاریخ و تمدن این شهر به شش هزار سال پیش می رسد که به احتمال زیاد اولین قوم آریائی این محل را به جهت آب و هوای معتدل و بارندگی‌های سالیانه و زمین‌های مسطح و هموار و قرار گرفتن اراضی در دامنه‌های زیبای سهند و سواحل دریاچه ارومیه برگزیده باشند. وضعیت جغرافیائی منطقه و آثار به دست آمده از کاوش‌های محلی نیز با توصیفات شهر تاریخی شیز انطباق دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انعکاس بناب,

آثار به دست آمده از حفاری‌های قره تپه گزاوشت و قیزلار قلعه سی (قلعه دختران) که یکی از نود و سه تپه باستانی می باشند و همچنین وجود سی و شش غار مربوط به یکدیگر (معماری صخره ای صور) که نشانگر زندگی‌های دسته جمعی در دوران ماقبل تاریخ است. تخریب کامل در زمان حمله مغول امکان هر گونه تحقیق را در زمینه هنر و معماری این منطقه در قبل و بعد از اسلام مشکل یا غیر ممکن کرده است.

,

اما یکباره در ابتدای دوره حکومت صفویان در اواسط قرن دهم در حدود بیست مسجد زیبا، چندین گرمابه و بیش از چهل کاروانسرای اقامتی و تجارتی متعددی به مرور زمان در شهر احداث شده که این امر حکایت از آبادانی و رونق ناگهانی شهر پس از دوره مغول و به عبارتی بهتر بازسازی پس از جنگ است.

,

۱۳۹۲۱۲۲۶۲۲۲۴۲۹۱۵۷۲۳۷۰۱۲۴

, ۱۳۹۲۱۲۲۶۲۲۲۴۲۹۱۵۷۲۳۷۰۱۲۴, ۱۳۹۲۱۲۲۶۲۲۲۴۲۹۱۵۷۲۳۷۰۱۲۴,

موقعیت جغرافیایی

,

شهرستان بناب با وسعت ۷۷۹ کیلومتر مربع (۱٫۷ درصد مساحت استان) در ۱۲۰ کیلومتری تبریز واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۲۹۰ متر می باشد. این شهرستان از سمت شمال با شهرستان عجب‌شیر، از سمت شرق با شهرستان مراغه، از سمت غرب با دریاچه ارومیه و از سمت جنوب با شهرستان ملکان و استان آذربایجان غربی هم‌مرز است.

,

اقلیم و آب و هوا

,

شهرستان بناب در جلگه ای صاف و هموار قرار گرفته که از طرف شرق به پیشکوههای غربی سهند (قزل داغ، قاشقاداغ و گوپشتی) و از غرب به سواحل پست دریاچه ارومیه محدود می گردد. ارتفاع متوسط شهرستان از سطح دریا ۱۶۰۰ متر است که در بلندترین نقطه (قزل داغ) ۲۲۵۰ متر و در پست ترین (آخوند قشلاق)  ۱۲۸۰ متر است.

,

شهرستان بناب از محدود شهرهایی است که نزدیکترین فاصله از دریاچه ارومیه داشته و آب و هوای آن تحت الشعاع این دریاچه قرار می گیرد. در نتیجه به دلیل شرایط خاصی توپوگرافیک شهرستان دارای آب و هوای بسیار متنوع می باشد.

,

وضعیت اقتصادی

,

بناب از دیر باز یک موقعیت ممتاز جغرافیایی برخوردار بوده و راههای بزرگ تجارتی و کاروانی از آذربایجان به سمت غرب از آن عبور می‌کرده اسـت و امروزه نیز با قرار گرفتن در نقطه تلاقی محورهای اصلی آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، عتبات عالیات ودسترسی به راه‌های آهن و هوایی، ضمن این که موقعیت خـود را حفظ کرده بلکه بر موقعیتش نیز افزوده شده است وهمیشه به عنوان یک شهر مطرح در شمال غربی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

,

اقتصاد شهرستان بناب مثل اغلب نقاط کشور ایران بستگی به تولیدات کشاورزی و دامی دارد. در امر کشاورزی در بعضی موارد علاوه بر تامین نیازهای منطقه مقداری نیز از محصولات مختلف به سایر شهرهای استان آذربایجان و همچنین به نقاط مختلف کشور صادر می گردد، کیفیت شاغل و ترکیب آنها نشانگر این است که این منطقه در قالب اقتصادی به عنوان یک مرکز کشاورزی محسوب می شود و درصد بیشتری از شاغلین را کارها و فعالیت های مربوط به کشاورزی تشکیل می دهد.

,

در بعضی موارد حتی بخش صنعتی نیز متاثر از فعالیت های کشاورزی وابسته به آن است علاوه بر کشاورزی و صنعت در حالت کلی اموری مانند کارهای ساختمانی، خدمات و حمل و نقل و غیره نیز بخشی از فعالیت های اقتصادی را شامل می شود. بناب با تولید ۴۲ درصد پیاز تولیدی استان به عنوان قطب تولید پیاز محسوب می‌شود.

,

باغداری این شهرستان با محوریت پرورش انگور نسبت به سایر نقاط استان از وضعیت خوبی برخوردار است به طوری که از لحاظ با غداری و تولید محصول انگور رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است، وجود این قابلیت زمینه گسترش و تولید صنایع تبدیلی کشاورزی را در این شهرستان فراهم آورده است.

,

اولویت سرمای هگذاری در این شهرستان به ترتیب در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات است. در شهرستان بناب چندین واحد تولید فولاد در حال فعالیت می باشند.

,

نقاط تاریخی و دیدنی

,

مسجد جامع مهرآباد بناب و مسجد جامع محله گزاوشت (هر دو از آثار دوره صفوی)، پل پنج چشمه، مسجد زرگران بناب

,

 

,

بناب؛ میعاد گاه کباب دوستان

,

بناب دارای ۲۵ اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران است که از این میان، ۸ اثر مورد حفاظت قرار گرفته‌است. از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر می‌توان به مسجد مهرآباد، حمام مهرآباد و مسجد میدان (گزاوشت) اشاره کرد.

,

این شهرستان به شهر دوچرخه ایران معروف می باشد وهر ساله همایش بزرگ دوچرخه سواری با حضور بیش از۳۰ هزار دوچرخه سوار برگزار شده ودر آخر به قید قرعه جوایزی نیز اهدا می گردد. اما دوچرخه و دوچرخه سواری بحث اصلی گزارش ما نیست، بلکه بوی کباب خوشمزه بناب ما را به یاد این شهرستان انداخته است.

,

کباب بناب غذای سلطنتی دوران قاجار، امروزه به یک غذای سنتی در سراسر کشور تبدیل شده و بهترین برند کباب ایرانی محسوب می شود. این درحالی است که هنوز این غذا به عنوان غذای بومی و سنتی مردم بناب به رسمیت شناخته نشده و به ثبت معنوی نرسیده است.

,

, , ,

“کباب بناب” غذایی است که نه تنها امروزه به غذای محبوب مردمان ایران زمین تبدیل شده، بلکه نشانی از غذای سنتی و تاریخ و شهر مردم بناب دارد که با دیدن هر باره این اسم در ذهن ها خاطره اش را یاد آور می شود.

,

درحالی کسی نشانی از این غذای محبوب که تاریخ و نامش با مردم بناب گره خورده، نمی گیرد که تصویر بناب یادآور همسایگی کباب پزی ها و قصابی ها در هر خیابان و کوچه بازاری است و فضای جالب و منحصر به فردی برای جذب گردشگر به این شهر می دهد.

,

بناب، شهر کبابی های سنتی

,

با ورود به بناب آنچه در نگاه نخست بیش از هر چیز دیگری توجه هر تازه واردی را به خود جلب می کند، تکرار تصاویر مشابه از همسایگی کباب پزی ها و قصابی هایی است که صف به صف همچون قطار از سر هر خیابان و کوچه بازاری کنار هم چیده شده اند.

,

در شهر کمتر غذا خوری یا فست فود دیده می شود و هر چه هست کباب پزی است که در آن جز کباب چیز دیگری سرو نمی شود.

,

بناب، شهری با ۱۰۱ کبابی است و شاید تعداد فست فودهای این شهر به تعداد انگشتان دست هم نرسد!

,

کباب غذای ثابت مردمان بناب بوده و کباب پزی ها همواره شاهد رفت و آمد مشتریان همیشگی خود هستند و علی رغم افزایش روز افزون تعداد کباب پزی ها در این شهر، هیچگاه در خاطرات “کبابی ها” کسادی بازار ثبت نشده است.

,

انتهای پیام/ ش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه