اخبار داغ

همسفران نوروز

آسیاب جفتی؛ جاذبه گردشگری بی نظیر آشتیان+ عکس

آسیاب جفتی؛ جاذبه گردشگری بی نظیر آشتیان+ عکس
آسیاب جفتی آشتیان بر فراز ارتفاعات با چشمه جاری در سایه درختان بید و صنوبر با نسیم بادی بهاری می تواند محفل آرام بخشی برای مسافران نوروزی به دور از هر هیاهویی باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر آشتیان؛ آشتیان کوچکترین شهرستان استان مرکزی است که در عین کوچکی تاریخی عظیمی را در خود جای داده است و با تکیه بر همین کهن بودن شهرستان مفاخر و مشاهیری را به ایران تقدیم کرده است، که شهرتی جهانی دارند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر آشتیان,

طبق مستندات موجود، قدمت شهرستان آشتیان به پیش از ظهور اسلام می‌رسد. براساس شواهد موجود مردم این دیار در ابتدا از آیین زرتشتی پیروی می‌کردند و با توجه به اینکه ظهور زرتشت نزدیک به هزار سال پیش از میلاد مسیح رخ داده است، می‌توان گفت از نظر تاریخی این سابقه به ۳۰ قرن می‌رسد و قاعدتا این سبقه عظیم تاریخ ژرفی را در خود نهفته دارد.

,

در این شهر قدیمی ۵ آسیاب سینه زرد، بازار، دوقلو، کاروانسرا و جفتی فعال بوده اند و کار آردسازی برای تنورهای نان خانواده ها را بر عهده داشتند اما در حال حاضر تنها آسیاب جفتی بافت تاریخی خود حفظ کرده است و در زمره آثار ملی این شهرستان جای دارد.

,

آسیاب جفتی شهر آشتیان در شمال شهر و نزدیک روستای آهو قرار گرفته است که سبقه تاریخی این بنا به دوره قاجار باز می گردد در این بنای تاریخی دو آسیاب با فاصله بسیار کم از یکدیگر قرار گرفته است.

,

, ,

پلان این بنا به شکل مستطیل است که پس از عبور از یک لنگه چوبی به داخل آسیاب وارد می شویم، مصالح به کار رفته در این بنای تاریخی خشت و کاهگل است.

,

, ,

این آسیاب ها توسط آب کار می کردند هر آسیاب به صورت مجزا دارای مخزنی بوده که توسط جویبار آب پر می شده و از سوراخ بسیار کوچکی که در زیر مخزن بوده است، آب به شدت و قدرت زیاد خارج شده و سنگ آسیاب را به گردش در می آورده است.

,

, ,

در مزرعه جفتی علاوه بر آسیاب ها  آثار بناهای دیگری از جمله طویله و اتاق آسیابان و پل قدیمی به چشم می خورد.

,

آسیاب بادی بر فراز ارتفاعات با چشمه جاری در سایه درختان بید و صنوبر با نسیم بادی بهاری می تواند محفل آرام بخشی برای مسافران نوروزی به دور از هر هیاهویی باشد.

,

, ,

آب قنات مربوط به این آسیاب دارای سند بوده بعد از خاموش شدن آسیاب برای مصارف کشاورزی استفاده می شود.

,

آسیاب جفتی بر فراز ارتفاعات با چشمه جاری در سایه درختان بید و صنوبر با نسیم بادی بهاری می تواند محفل آرام بخشی برای مسافران نوروزی به دور از هر هیاهویی باشد.

,

این آسیاب که در شمال آشتیان قرار دارد در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۰۵۱به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

,

آسیاب جفتی با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون ریال و با کمک خیرین مرمت در سال گذشته مرمت شده است.

, آسیاب جفتی با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون ریال و با کمک خیرین مرمت در سال گذشته مرمت شده است.,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/ک

, انتهای پیام/ک]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه