اخبار داغ

اورامانات مقصد محبوب گردشگران؛

غار قوری قلعه یادگاری از اعماق تاریخ بر دامنه کوهستان شاهو/ از روستای خاطره انگیز خانقاه پاوه تا رودخانه زیبای زمکان در ثلاث

غار قوری قلعه یادگاری از اعماق تاریخ بر دامنه کوهستان شاهو/ از روستای خاطره انگیز خانقاه پاوه تا رودخانه زیبای زمکان در ثلاث
اورامانات با آثار زیبای طبیعی وجاذبه‌های گردشگری فراوان این روزها مقصد گردشگران شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد ، شهرستان روانسر یکی از مناطق بکر و مملو از آثار تاریخی و طبیعی منطقه اورامانات در استان کرمانشاه است و زیباترین جاذبه های گردشگری را در خود جای داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

 

,

غار قوری قلا یا قوری قلعه، بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه با پیشینه ۶۵ میلیون سال است؛ این غار در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر، در دامنه کوه شاهو و مشرف بر جاده روانسر - پاوه و در همسایگی روستایی به همین نام جای گرفته است.

,

 

,

درازای این غار ۱۲ کیلومتر و ژرفای آن ۳۱۴۰ متر است و به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران، به ثبت رسیده‌ است. در سال ۱۳۵۵ یک گروه از غارشناسان انگلیسی و در سال ۱۳۵۶ گروه دیگری از غارنوردان فرانسوی بخش‌هایی از غار را بطول پانصد و پنجاه متر بررسی و اکتشاف کردند. در دهه ۱۳۶۰ نیز گروهی از غارنوردان کرمانشاهی بخش‌های جدیدی از غار را تا عمق بیش از سه کیلومتر اکتشاف و شناسایی کردند.

,

 

,

ژرفای حوضچه‌های این غار به ۱۴ متر می‌رسد همچنین دمای درون غار ۷ تا ۱۱ درجه است و در همگی فصل‌های سال ثابت است. این اثر طبیعی دارای تالارهای زیبا در ۱۴۰۰ متری و ۵۰۰ متری به نام‌های تالار مریم، تالار کوهان شتر، تالار مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس می‌باشد.

,

 

,

این غار یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی و جهانگردیِ شهرستان روانسر می‌باشد. از لحاظ زیست‌شناسی غار مسکن گونه نادری از خفاش بنام خفاش موش گوشی است. متأسفانه بازدیدهای کنترل نشده باعث آسیب فراوان به داخل غار شده و در جای جای دیواره‌ها می‌توان یادگاری و شکستگی استلاگمیتها را دید.

,

 

,

در جریان تسطیح دهانه غار آثاری از اواخر دوره ساسانی در کف غار کشف شد که شامل هشت عدد ظرف نقره‌ای با نقش کبک و پرندگان شکاری و درنا، تکه‌های سفال و پانزده سکه ساسانی مربوط به یزدگرد سوم است. بر روی دو ظرف نیز کتیبه‌هایی به خط پهلوی میانه نوشته شده که توسط متخصصین ایرانی ترجمه شده است. ظروف نقره از نظر متخصصان ساخت منطقه اورامان بوده و محلی هستند. غارهای اطراف قوری قلعه بر اساس مطالعات باستان‌شناسی از حدود ۵۰ هزار سال پیش تا حدود ۱۲ هزار سال پیش مسکن شکارچیان عصر سنگ بوده است.

,

 

,

, ,

 

,

این غار ابتدا بعنوان اثر طبیعی ملی ایران توسط سازمان حفاظت محیط زیست جهت حفاظت زیست‌محیطی ثبت شد؛ و سپس بعنوان پنجاه و چهارمین اثر ملی توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

,

 

,

غار قوری قلعه همواره و طی ایام سال پذیرای میهمانان و گردشگران بسیاری است با این وجود فاز دوم غاری قوری به طول ۲۶۴۰ متر در صورت تأمین اعتبار تا سال آینده بازگشایی خواهد شد و در صورت بازگشایی پذیرایی گردشگران بسیار بیشتری خواهد شد.

,

 

,

با آمدن بهار طبیعت گروه گردشگری راویار سیر اورامان با همکاری دهیاری و شورای روستای ومساعدت مردم روستای هدف گردشگری خانقاه اقدام به چاپ بنر تهیه هزار جلد کاتالوگ از جاذبه های گردشگری خانقاه و توانمندی های خود در زمینه گردشگری ساماندهی منازل استیجاری جهت اسکان مسافران ودعوت از تورهای گردشگری جهت بازدید از روستا پرداختند.

,

 

,

دلشاد عزیزی، مدیر عامل شرکت ضمن تشکر از مساعدت اداره میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری شهرستان به خبرنگار ما گفت: راه اندازی موزه روستا و افتتاح آن توسط نماینده محترم پاوه و اورامانات در مجلس، همکاری با اکیپ تلویزیونی استان و ضبط و پخش دو برنامه رادیویی در جهت شناساندن روستا، برگزاری چندین تور طبیعت گردی از دیگر برنامه ها در این روستا بوده است.

,

 

,

عزیزی گفت: لازم به ذکر است که شرکت در نظر دارد درآینده ای نزدیک نسبت به راه اندازی اقامتگاه بوم گردی و ورک شاپ صنایع دستی در روستا اقدام نماید.

,

 

,

وی از کمک ادارات شهرستان از جمله بخشدار مرکزی شهرستان آقای عبدالله زاده، روابط عمومی فرمانداری پاوه آقای هادی زامیاد ،ریاست اداره میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری شهرستان جناب آقای هادی شریفی و دهیاری و شورای روستا تقدیر و تشکر نمود.

,

 

,

عزیزی همچنین از همشهریان عزیز در خواست نمود که اشیاء قدیمی خود را که نشان از فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه را دارد جهت حفظ و نگهداری آن در موزه روستا به صورت امانی در اختیار شرکت قرار دهند.

,

, ,

 

,

نوروزی خاطره انگیز در روستای خانقاه پاوه

,

 

,

روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه ایران است که آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد.

,

 

,

خانقاه به دلیل معماری پلکانی، خانه های سنتی، مناظر و چشم اندازهای کم نظیر پتانسیل های گردشگری قابل توجهی را داراست.

,

 

,

خانقاه یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان کرمانشاه محسوب می شود که جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فروانی دارد که از جمله می توان به آبشار شیلماو، کوه آتشگاه، وجود بقاع متبرکه، چشمک اندازهای طبیعی بکر، جاده تفریحی و رویایی خانقاه به گلال و رودخانه خانقاه اشاره کرد.

,

 

,

با آمدن بهار طبیعت گروه گردشگری راویار سیر اورامان با همکاری دهیاری و شورای روستای و نیز مساعدت مردم روستای هدف گردشگری خانقاه اقدام به چاپ بنر و تهیه هزار جلد کاتالوگ از جاذبه های گردشگری خانقاه و توانمندی های خود در زمینه گردشگری ساماندهی منازل استیجاری جهت اسکان مسافران و دعوت از تورهای گردشگری جهت بازدید از روستا پرداختند.

,

 

,

, ,

 

,

دلشاد عزیزی مدیر عامل شرکت ضمن تشکر از مساعدت اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان گفت: راه اندازی موزه روستا و افتتاح آن توسط نماینده پاوه و اورامانات در مجلس. همکاری با اکیپ تلویزیونی استان و ضبط و پخش دو برنامه رادیویی در جهت شناساندن روستا، برگزاری چندین تور طبیعت گردی از دیگر برنامه ها در این روستا بوده است.

,

 

,

وی گفت: لازم به ذکر است که شرکت در نظر دارد در آینده ای نزدیک نسبت به راه اندازی اقامتگاه بوم گردی وورک شاپ صنایع دستی در روستا اقدام کند.

,

 

,

عزیز همچنین از همشهریان خواست که اشیاء قدیمی خود را که نشان از فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه را دارد جهت حفظ و نگهداری آن در موزه روستا به صورت امانی در اختیار شرکت قرار دهند.

,

 

,

, ,

 

,

تپه تاریخی میر آباد در ثلاث ارمغان چند هزار سال تاریخ و تمدن

,

 

,

ثلاث باباجانی در فصل بهار یکی از معدود مناطق سرسبز ایران است و در این فصل آب و هوایی منحصربفرد دارد.

,

 

,

جاذبه های طبیعی و کوههای سرسبز منظره ای دلنشین مهیا می کند تا لنز های دوبین به تمام معنا گوشه ای از این جاذبه دیدنی را به تصویر بکشند.

,

 

,

این شهرستان با طبیعتی بکر و زیبا می‌تواند مسافران زیادی را بخود جلب نماید که این امر مستلزم اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده در سطح استان است.

,

 

,

از کوه‌های شهرستان ثلاث باباجانی می‌توان به سارون(sarawan)، بنی گز، شِفیله، بَمو، دالاهو، نور، قجر، دری و... اشاره کرد که دارای مناظر دلربایی هستند. کوه‌های منطقه دارای گیاهان دارویی فراوانی می‌باشند.

,

 

,

رود زمکان پرآب‌ترین رود این شهرستان می‌باشد. شهرستان ثلاث باباجانی به لطف جایگاه جغرافیایی خود یک منطقه تفریحی چهار فصله است و می‌توان در هر چهار فصل سال از شهرستان دیدن کرد.

,

 

,

 در فصل بهار کل شهرستان مخمل سبز بهاری دارد، در فصل تابستان به فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز شهر تازه آباد کوه دالاهو قرار دارد که سرچشمه های زیادی از آن جاری است و آب و هوای مطبوع و خنک آن لذت سفر را برای گردشگران دو چندان می‌کند.

,

 

,

, ,

 

,

باغات سیب و هلو مزارع گوجه و خیار و تخمه آفتابگردان ثمره زراعت این مردم زحمت کش است. در پاییز هم طبیعت چند رنگ میرآباد هنر نقاشی پرودگار طبیعت را آشکار میکند میرآباد با فاصله ۳۰ کیلومتری از شهرستان ثلاث واقع شده است و مناظر زیبا و سراب های پر آب نه تنها امروزه بلکه تاریخی چند هزار ساله دارد و سند آن هم تپه تاریخی میر آباد است.

,

 

,

زمستان سرد هم با گرمای دلچسب ازگله کم رنگ می‌شود. ازگله در ۴۰ کیلومتری این شهرستان قرار دارد و آب و هوایی گرمسیری دارد. باز هم در زمستان منطقه های خانه و شور و شیخ صله گرما بخش طبیعت بی جان هستند این مناطق هم در ۳۰ و ۴۰ کیلومتری مرکز شهرستان قرار گرفته اند و جدای از مناظر طبیعت منطقه عملیاتی جنگ ایران و عراق بوده اند که آثار آن هم در روستای شیخ صله موجود است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه