اخبار داغ

ابتکاری دیگر از هنرمند دیلمی در نوروز ۹۶؛

سفره هفت سین زیبا در بلوار ماهرویان دیلم

سفره هفت سین زیبا در بلوار ماهرویان دیلم
حدود دو سه سالی است که بانوی خوش ذوق و هنرمند دیلمی "هنگامه حقیقت" با اجرای طرح های ابتکاری به معرفی آداب و سنن و فرهنگ مردم دیلم می پردازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از عصر دیلم، امسال نیز این هنرمند خوش فکر و خلاق با اجرای طرحی بسیار زیبا و خلاقانه از سفره هفت سین در بلوار ماهرویان بخش کوچکی از فرهنگ این دیار را برای میهمانان نوروزی معرفی می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر دیلم،,

 

,

اجرا و احداث بخش کوچکی از یک خانه بومی و قدیمی دیلم با سازه ای کاملا بومی از جنس کاه گِل و سقفی از جنس چَندل و بوریا و پنجره ای چوبی و طاقچه ها و حوض آب و دِکونی[سکوی نشستن] و استفاده از وسایل قدیمی مردمان دیلم در سالهای نه چندان دور مثل جَون[وسیله خرد کردن برنج]، آسَک[آسیاب سنگی]،مَشک آبی، آرد بیز و تویزه و تنور و تاوه[ادوات پخت نان]، سیلک و سالیه[ادوات ماهیگیری] و فانوس و دیگر وسایل نظر هر رهگذری را به خود جلب می کند و مشتاق دیدن این طرح زیبا و چشم نواز و انداختن یک عکس یادگاری با آن می شود.

,

 

,

این طرح نمونه کوچکی از یک موزه مردم شناسی بومی برای معرفی دیلم قدیم به مسافران و گردشگران است و یکی از اقدامات بسیار خوب هم برای جذب گردشگران و هم برای افزایش درآمدزایی شهرداری است که از قِبل چنین کارهای فرهنگی به معرفی ابعاد ناشناخته فرهنگ و آداب و سنت های به فراموش گرایده مردمان این دیار زرخیز بپردازد.

,

 

,

پیشنهاد دارم اگر یک نفر به عنوان راهنما و معرف در کنار این موزه کوچک باشد و بتواند ادوات و وسایل موجود در آن  و حتی مصالح استفاده شده در این سازه بومی را به گردشگران توضیح دهد، برای معرفی و شناساندن فرهنگ و آداب مردم دیلم به گردشگران بسیار مثمرثمر و اثربخش خواهد بود.

,

 

,

در پایان جا دارد از مجموعه پرتلاش و سخت کوش شهرداری و شورای شهر دیلم که با حمایت از این هنرمند خوش ذوق دیلمی گامی در جهت معرفی فرهنگ و سنتها و آداب دیلم به گردشگران بر می دارند تقدیر و تشکر ویژه داشته باشم.

,

 

,

از دیگر دستگاههای دولتی که در این ایام جانانه تلاش می کنند تا شهر دیلم را به بهترین نحو ممکن برای مسافران و مهمانان نوروزی محیا کنند و میزبان خوبی برای مهمانان نوروزی باشند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه