اخبار داغ

بهاری متفاوت در میان آثار تاریخی و طبیعت چشم نواز؛

شکوه عمارت خسرو پرویز تا شقایق‌های همیشه بهاری کوههای قلاجه / نقش برجسته آنوبانینی ارمغانی از تاریخ و تمدن

شکوه عمارت خسرو پرویز تا شقایق‌های همیشه بهاری کوههای قلاجه / نقش برجسته آنوبانینی ارمغانی از تاریخ و تمدن
نقش برجسته آنوبانینی، طاق گرا و عمارت خسرو پرویز از جمله آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان های کرمانشاه به شمار می‌آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد، آثار تاریخی، طبیعت بهاری و وجود سراب ها و رودخانه‌های خروشان، شهرستانهای استان کرمانشاه را به مقصد گردشگری مهمانان و مسافران از سراسر ایران و جهان تبدیل کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

 

,

عمارت یا قصر خسرو پرویز در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین و در نزدیکی آتشکده چهار قاپی قرار دارد که اکنون تنها ویرانه هایی از آن دیده می شود.

,

 

,

, ,

 

,

 
این بنا در جهت شرقی-غربی و به ابعاد 285 * 98 متر برروی مصطبه ای به ارتفاع 8 متر ساخته شده است که  راه ورود به داخل بنا از طریق پلکان صورت می گرفته است.
 
در قسمت شرقی بنا، تالار ستون دار مستطیل شکلی دیده می شود و سقف آن به وسیله طاق های آجری پوشش داده شده است.
 
در پشت این تالار، اتاق گنبد دار بزرگی قرار دارد و راه ورود به آن از طریق درگاهی که در قسمت غربی تالار ایجاد شده است، صورت می گیرد.
 
در شمال و جنوب اتاق گنبد دار، اتاق های مستطیل شکلی وجود دارد که از طریق اتاق گنبد دار قابل دسترسی بوده اند.

,
,
,
,
,
,
,
,

 

,


 

, ,
,

همچنین در پشت اتاق گنبد دار، حیاط مربع شکلی به ابعاد 27 * 27 متر با رواق ستون دار قرار دارد و اطراف این حیاط را اتاق های متعددی فرا گرفته است .
 
در قسمت غربی حیاط نیز ایوانی ساخته شده است که از طریق درگاهی به حیاط دیگر کاخ منتهی می شود و در اطراف این حیاط ها نیز مجموعه اتاق ها و اصطبل ها قرار دارند.
 
در قسمت شمالی تراس، چند خانه به صورت یک مجموعه دیده می شود. ظاهرا خانه هایی که در قسمت مرکزی قرار دارند، حرم پادشاه و خانه های اطراف مکانی برای پذیرایی از میهمانان بوده است.

,
,
,
,
,

 

,


 

, ,
,

در مورد این کاخ، مورخین و جغرافی نویسان ایرانی و عرب مطالب فراوانی نوشته اند. آنها بر این اعتقادند که این کاخ توسط خسرو پرویز در میان باغ وسیعی ساخته شد و حیوانات وحشی با آزادی تمام در این مکان میزیستند و آب فراوانی از رودخانه الوند در این باغ جریان داشت.
 
ظاهرا خسروپرویز این بنا را برای همسرش " شیرین " ساخته است و به همین دلیل به کاخ " خسرو شیرین " نیز معروف است.

,
,
,

 

,

گیلانغرب مهد دشت های همیشه سبز و گل های بهاری

,

 

,

در ایام نوروز بسیاری از گرشگران  بومی و حتی غیر بومی به واسطه وجود مناطق بکر و دینی ناشناخته ای که تاکنون بسترهای مناسب برای معرفی انها در گیلان غرب پیش نیامده است و سالانه از این پایگاه خبری معرفی می شوند بازدید می کنند.

,

 

,

با وجود جاذبه های گردشگری باستانی، فرهنگی و طبیعی  بدون شک  اگر کسی پای به گیلانغرب گذارد به لحاظ طبیعت بکر وچشم نوازآن حتما زبان به تحسین زیبای‌های این خطه می‌گشاید.

,

 

,

, ,

 

,

شهرستان گیلانغرب  به واسطه دو اقلیم متفاوت سرسیری و گرمسیری  تابلوی ارزشمند از تنوع آب وهوایی دارد درختان بلوط تفرجگاه ناودار، گلین، مل ینه، داربادام و شالیزارهای دشت دیره، آبشار زیبای تنگ گلم در ویژنان و دشت سرسبز وهمیشه بهاری گیلان این شهرستان را بعنوان نگین غرب کشور تبدیل کرده است.

,

 

,

آن هنگام که گل‌های شقایق بهاری در مناطق گرمسیری این شهرستان از جمله شیاه کوه، زله زرد رویده است برف کوهای قلاجه وچله داربادام را سفید پوش کرده که چنیین تنوع آب وهوایی در کمتر شهرستانی در کشورمان بوِیژه  درغرب کشور وجود دارد.

,

 

,

تنوع اقلیم و تفاوت آب وهوایی ویا دمای هوا به فاصله 40 کیلومتر بیش‌تر نیست، بایدگفت این شهرستان با این تنوع آب وهوایی برای خود قاره‌ی کوچکی است.
 

,
,

, ,

 

,

آبشار زیبای تنگ گلم یکی از جاذبه‌های این منطقه است که چشم اندازی بکر ودست نخورده دارد، تنگ گلم در حدود 15 کیلومتری غرب شهرستان گیلانغرب ودر ابتدای دهستان ویژنان قرار گرفته است.

,

 

,

آتشکده 1600ساله عصر ساسانی در گیلانغرب

,

 

,

آتشکده منتصب به عصر ساسانی در حاشیه سراب گیلانغرب و دارای فضای مرکزی که محل آتشدان با چهار طاقی در اطراف و پایه های طاق و اتاق های مجاور و همچنین راهروهایی در ضلع غربی آتشکده است.

,

 

,

در قسمت ضلع جنوب شرقی شهر گیلانغرب آثار یک آتشکده هنوز پا برجاست این آثار تاریخی مشرف بر چشمه سراب مورت و در ضلع جنوبی کاخ اربابی قرار دارد و بنای آن به اواخر دوره ساسانی با قدمت تقریبا ۱۶۰۰سال بر می گردد که در ایام نوروز میزبان مهمانان و گردشگران نوروزی بوده است.

,

 

,

, ,

 

,

بخش های مهمی از این آتشکده در نتیجه کاوشهای باستان شناسی که اخیرا توسط میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده، پیدا شده است، آتشکده دارای فضای مرکزی که محل آتشدان با چهار طاقی در اطراف و پایه های طاق و اتاق های مجاور و همچنین راهروهایی در ضلع غربی آتشکده می باشد.

,

 

,

 در بخش شمالی آن ایوانی با دو ستون دارای گچ بری قرار گرفته که بخشی از دیواره های قطور این قسمت کاملا مشهود است.

,

 

,

در ضلع جنوبی بنا اتاقهای الحاقی وجود دارد که احتمالا در دوران های متاخر از آن بعنوان کارگاه استفاده شده است مصالح بکار رفته در احداث این بنا قلوه سنگ رودخانه ای با ملات گچ و ساروج و شفته آهک است، دیوارهای آن دارای اندود گچ می باشد.

,

 

,

کف آتشکده با اندودی از گچ کف سازی شده است این آتشکده در هر چهار ضلع دارای درب ورودی بوده و این امر حاکیست که در اطراف آتشکده اتاقهایی وجود داشته که احتمالا محل سکونت روحانیون آن بوده که بخش هایی از آن هنوز هم هویداست اما هنوز کاوشی در آن صورت نگرفته است.

,

 

,

, ,

 

,

وجود بوته های درختچه کمیاب ‘مورد’ در حاشیه چشمه سراب و مجاورت این محوطه تاریخی اهمیت باستانی آنرا مضاعف نموده است چرا که ‘مورد’ در نزد زردشتیان از اهمیت و تقدس خاصی برخوردار بوده بطوریکه آنرا نماد اهورا مزدا دانسته اند.

,

 

,

به لحاظ اینکه آب، خاک، آتش و باد در نزد زردشتیان مقدس بوده و برای آن تقدس خاصی قایل بوده اند لذا آتش را بعنوان یکی از عناصر چهارگانه مقدس در این مکان بر پا و نگهداری می کرده اند در گذشته و امروزه نیز از ‘مورد’ بهنگام برپایی مراسم در آتشکده های زردشتی استفاده می کنند

,

 

,

مورد گیاهی درختچه ای با برگهای معطر و همیشه سبز و پایا است که از نظر ظاهر شبیه انار بوده و بومی ناحیه مدیترانه ای است که در سه نقطه اروپای جنوبی، هند و چند نقطه استثنایی ایران می روید که یکی از این نقاط سراب گیلانغرب است، از نظر علمی عصاره مورد امروزه برای درمان بسیاری از بیماریها حتی بیماریهای صعب العلاج کاربرد اساسی دارد.

,

 

,

"گلین"منطقه ای بکر با دره هایی عمیق وسر سبز

,

 

,

منطقه دیدنی و طبیعت بکر و چشم نواز گلین گیلانغرب با دره هایی عمیق وسر سبزلبریز از درختان انار و گردو وانجیر را شاید باید جزو دیدنی ترین نقاط استان کرمانشاه به حساب آورد.

,

 

,

منطقه گلین با چشم اندازی بکر و تماشایی  ، دارای دره ای زیبا به طول حدود 40 کیلومتر و عمق 400 متر است، این منطقه از قسمتهای تاریخی و قدیمی گیلانغرب بشمار می آید.

,

 

,

, ,

بر اساس مستندات و روایات تاریخی زندگی در این بخش قدمتی برابر با آثار تاریخی و اساطیری بیژن و منیژه در شهرستان سرپل ذهاب دارد، براساس روایات تاریخی در زمان حکومت بیژن در این منطقه، مردم اطراف دره از هجوم جانوران درنده به حاکم شکایت می بردند.

,

 

,

در رصد موضوعی و بررسی های تاریخی این منطقه چنین  امده است که گرگین برای پاکسازی این دره اعزام و موفق شد امنیت منطقه را تامین کند و از آن زمان زندگی در این منطقه جریان یافته اگر چه این منطقه زیبا و تاریخی به سبب نا آشنایی و عدم توجه همچنان مهجور و محروم مانده اما زیبایی هایش چشم هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد و شرایط استثنایی دارد.

,

 

,

نقش برجسته آنوبانینی ارمغانی از تاریخ و تمدن

,

 

,

شهرستان سرپلذهاب یکی از شهرستانهای غربی استان کرمانشاه است که با وجود آب و هوایی دلپذیر همواره در تعطیلات نوروز پذیرایی مهمانان نوروزی و گردشگران بسیاری است.

,

 

,

این شهرستان در مسیر راه اصلی عتبات عالیات و راه زمینی تهران بغداد قرار گرفته یکی از شهرستان‌های دیدنی استان کرمانشاه به شمار می رود و از شمال به شهرستان جوانرود، از غرب به شهرستان قصرشیرین و کشور عراق، از شرق به شهرستان اسلام‌آبادغرب و از جنوب به شهرستان گیلان‌غرب محدود شده است.

,

 

,

شهر سرپلذهاب مرکز این شهرستان گردشگری و زیبا بوده و در فاصله ۱۴۰ متری جنوب غربی کرمانشاه قرار دارد که در فصل بهار با آب و هوای دل‌انگیز، مسافران فراوانی را به خود جذب می‌کند.

,

 

,

این شهرستان در ناحیه‌ای جلگه‌ای و کوهستانی قرار دارد که ارتفاع پست‌ترین نقطه آن کمتر از ۶۰۰ متر از سطح دریا و کوه‌های برز، قراویز، بزنیان و دالاهو از جمله مهمترین کوه‌های این شهرستان است.

,

 

,

, ,

 

,

آبشار پیران یکی از جاذبه‌های طبیعی و بسیار دیدنی شهرستان سرپل ‌ذهاب بوده که گردشگران و مسافران بسیاری برای دیدن این آبشار زیبا به روستای پیران سفر می‌کنند.

,

 

,

رودخانه ها و سراب های روح نواز در بهار جانی دوباره به آدمی می بخشد

,

 

,

رودخانه‌های هواسان، چشم دهره (رود دیره) و رودخانه دیره از رودخانه‌های مهم سرپل‌ذهاب هستند که در فصل بهار با طغیان این رودها مناظر دیدنی را نمایش می‌گذارند.

,

 

,

سراب‌های پیران، پل ماهیت، گرم، قره بلاغ، قلعه شاهین، ذهاب، ماراب و چنار از جمله سراب‌های شهرستان سرپل ذهاب هستند و تفرجگاه جنگلی مشهور به امام عباس روستای پاتاق یکی از مناطق زیبای این شهرستان است.

,

 

,

سراب پیران از مهمترین سراب‌های این شهرستان محسوب می‌شود که از لحاظ جاذبه‌های طبیعی و توریستی بسیار جالب و دیدنی بوده و در کنار روستایی به همین نام قرار گرفته است.

,

 

,

روستای پیران در ۹ کیلومتری شهر سرپل ذهاب واقع شده و جنگل‌های انبوه و متراکم، درختان بلند و زیبای چنار، تبریزی، گردو و انجیر چشم‌اندازهای بسیار زیبا و زمینه مساعدی را برای گذراندن اوقات فراغت فراهم کرده‌اند.

,

 

,

آبشار بلند و زیبای پیران که از دل کوه‌ها و صخره‌های اطراف سرازیر می‌شود، در زمره جاذبه‌های بسیار کم‌نظیر و طبیعی روستای پیران است.

,

 

,

, ,

 

,

معماری زیبا و خارق العاده طاق گرا در شهرستان سرپل ذهاب

,

 

,

«طاق گرا» که در گردنه زیبای پاتاق واقع شده است و برخی از آن به‌عنوان اریکه سلطنتی یاد می‌کنند یکی از جاذبه‌های تاریخی سرپل‌ذهاب است.

,

 

,

در مورد کارکردهای این بنای زیبا نظرات متفاوتی وجود دارد که راه کاروان رو، توقفگاه موکب شاهی، پاسگاه مرزی، بنای یادبود یک پیروزی و… از جمله  کارکردهای ذکر شده برای آن است که بر سر راه کرمانشاه به سرپل‌ذهاب قرار دارد.

,

 

,

از نظر معماری بنای طاق گرا فضای ایوان مانندی است که تماما از سنگ ساخته شده و به طرف جنوب مشرف به جاده سنگ فرش باستانی و با بلوک‌های سنگ به‌صورت مکعب مستطیل تراشیده شده ساخته شده است.

,

 

,

عرض دهانه طاق ۴٫۱۰ متر و عمق آن ۳٫۱۰ متر است و دیوارهای بنا با نقوش هندسی حجاری شده و در مورد قدمت این بنا اختلاف نظرهایی وجود دارد که برخی آن‌ را به دوره اشکانی و برخی آن‌ را به دوره ساسانی نسبت می‌دهند.

,

 

,

, ,

 

,

مقبره احمد بن اسحاق(ع) پذیرای مهمانان و مسافران

,

 

,

احمد بن اسحاق یکی از محدثان معروف امام حسن عسگری (ع) بوده و در سال ۲۵۰ در سرپل‌ذهاب در گذشته است، این مقبره در داخل شهر سرپل‌ذهاب قرار گرفته و بنای آن به‌صورت چهار ضلعی بوده و بر روی گنبدی مدور قرار دارد.

,

 

,

نقش برجسته آنوبانی‌نی اثری به جا مانده از آنوبانی‌نی پادشاه لولوبی‌ها است. لولوبی‌ها از اقوام زاگرس نشین بوده و پیش از آریایی‌ها (پارس و ماد)، در چهارهزار و هشتصد سال پیش زندگی می‌کردند. نقش برجسته آنوبانی‌نی در ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه و در شهرستان سرپل‌ذهاب و برصخره‌ای معروف به میان‌کل قرار دارد.

,

 

,

در آخرین بازدید تیم آنوبانی نی که در تاریخ ۵ اسفندماه ۱۳۸۵ صورت گرفت، علاوه بر دو نقش شناخته شده، دو نقش برجسته دیگر توسط اهالی محل نشان داده شد که حکایت از غنای تاریخی منطقه و در عین حال ناشناخته بودن آن دارد. یکی از آثار بر روی کوه سمت راست و در ضلع شمالی کوه، در زیر غاری کوچک واقع شده و اثر دیگر بر روی کوه سمت چپ و در ضلع جنوبی آن حک شده است.

,

 

,

, ,

 

,

گوردخمه دکان داوود و نقش برجسته آنوبانی‌نی نیز از دیگر آثار باستانی این منطقه به‌شمار می‌رود و چیغ بافی، حصیر بافی، دواربافی، گلدوزی، نمدمالی، موج بافی، گلیم بافی و قالی بافی از جمله صنایع دستی معروف این شهرستان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه