اخبار داغ

روایتی از تنها روز بازار تفرش؛

بازار تفرش در احاطه دست‌فروشان است

بازار تفرش در احاطه دست‌فروشان است
سه‌شنبه بازار تفرش که قرار بود محلی برای عرضه تولیدات شهر و روستاهای تفرش باشد از همان ابتدا شاهد حضور دست‌فروشان غیربومی بوده که اوضاع بازاریان و کسبه شهر را رو به کسادی برده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، روز بازارها باتوجه به استقبال عموم مردم روزهای مختلفی را در شهرها به خود اختصاص می‌دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

روز بازارهایی که شاهد حضور اقشار مختلف مردم و دست‌فروشانی است که از این روز بازارها نهایت استفاده را می‌کنند تا بدون پرداخت عوارض یا مالیات برای کسب لقمه‌ای نان حلال تلاش کنند.

,

در شهرستان تفرش روزهای سه شنبه این بازار برپا می شود و بیشتر فروشندگان آن را دست‌فروشانی از شهرهای دیگر استان شامل می‌شود.

,

مسئولین شهرستان با ایجاد این روز بازار در روزهای سه‌شنبه هر هفته به دنبال ایجاد بازار برای فروش میوه و تره‌بار و محصولات کشاورزی کشاورزان تفرش و روستاهای حوالی بودند اما به دلیل عدم استقبال میوه‌فروشان شهرستان و کمبود محصولات کشاورزی برای عرضه در این بازار، فضا برای حضور دست فروشان غیر بومی در این بازار روز فراهم شد.

,

 اگرچه این بازار روز توانسته رضایت نسبی شهروندان تفرشی را فراهم کند، اما از سویی سبب ایجاد نارضایتی برای کسبه تفرشی نیز شده است. چراکه کسبه تفرشی معتقدند که روز بازارها فرصت لازم برای فروش توسط بازاریان و کسبه در شهرستان‌های کوچک را از بین می‌برد و از سوی دیگر چون بیشتر دست‌فروشان این روز بازار غیربومی هستند باعث می‌شود تا بر رشد اقتصادی تفرش اثر سوء داشته باشد.

,

, ,

از سویی دیگر گفتگوهای میدانی انجام شده توسط خبرنگار ندای تفرش در این بازار روز حاکی از این مسئله است که قیمت مناسب عامل اصلی تحریک کننده مردم برای خرید از بازار روز است. اما این مسئله بدان معنا نیست که دیگر هیچ خریدی از مغازه های سطح شهر نداشته باشند؛ چراکه هرخانواده ای بنابر سلیقه و تمایل خود به خرید اجناس سه شنبه بازار می‌پردازد.

,

بنابر گفته مردم بیشترین خرید از این بازار روز خرید میوه و سبزی است. مواد غذایی و پوشاک از جمله اقلامی است که در اولویت دوم و سوم خریداران قرار دارد.

,

, ,

نبود نظارت بر کالاهای ارائه شده در روز بازار تفرش

,

حمید شاه‌حسینی رئیس اتحادیه صنف میوه فروشان، خبازان و فروشندگان مواد غذایی تفرش در گفتگو با خبرنگار ندای تفرش گفت: دست فروشان بازار روز اجناس خود را به صورت نقدی می فروشند، در حالیکه هیچ هزینه دیگری نمی پردازنند؛ ولی یک کاسب در کنار لزوم پرداخت هزینه ها و عوارض، بعضا با خرید نسیه ای مردم هم روبرو است.

,

شاه‌حسینی اظهار کرد: البته برخی از اجناس سه‌شنبه بازار با کیفیت بسیار پایین عرضه می شوند و حتی کیفیت برخی از آنها قابل تایید نیست، به خصوص کیفیت خشکبار که نیاز به نظارت‌ جدی و لازم دارد.

,

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات کاهش فروش مغازه داران تفرشی به خود کسبه بر می‌گردد؛ کسبه باید توجیه شوند تا  با حضور در بازار روز و فروش کالاهایی که از نظر قیمت با توان مالی خریداران هماهنگ باشد، می‌توانند به فروش خود رونق ببخشند.

,

شاه حسینی بیان کرد: متاسفانه در همین سه شنبه بازار، اجناس تاریخ مصرف گذشته به راحتی عرضه می شود و در این میان اصلا نظارتی وجود ندارد. اگر نظارتها بیشتر شود و از حضور کسبه بومی در سه شنبه بازار حمایت شود، وضعیت بهتر خواهد شد.

,

وی در پاسخ به علت قیمت‌های متفاوت یک نوع میوه در میوه‌فروشی‌های سطح شهرستان گفت: قیمت فروش بستگی به زمان تهیه میوه از میدان فروش میوه دارد برای مثال میوه فروشی که برای تهیه بار روزانه خود به میدان مراجعه می کند اگر در ساعات اولیه صبح باشد خوب به تبع با قیمت پائین‌تری میوه را برای مغازه خریداری می کند که با سود کمتری هم در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

,

به گفته وی در حال حاضر ۱۶ میوه فروشی و ۱۴۸ صنف خواروبار در تفرش در حال فعالیت دارند.

,

 رئیس اتحادیه کیف، کفش و پوشاک تفرش:

,

روز بازارها محلی برای فروش کالاهایی که با جیب مردم همخوانی بیشتری دارد

,

محمد قاسمی رئیس اتحادیه کیف، کفش و پوشاک تفرش در گفتگو با ندای تفرش درخصوص تاثیر سه شنبه بازار بر صنف کیف، کفش و پوشاک در تفرش گفت: متاسفانه از زمانی که سه شنبه بازار در تفرش برپا شده، فروش صنوف کاهش یافته است.

,

قاسمی ادامه داد: کفش‌هایی از جنس فوم با عمر کوتاه در این بازار روز به قیمت نازلی به فروش می‌رسد که همین قیمت پائین به دلیل مشکلات معیشتی مردم با استقبال مردم مواجه می‌شود.

,

, ,

وی با اشاره به افزایش خرید مردم از سایر شهرها نظیر قم، اراک و ساوه افزود: برخی از افراد هم اقلام مورد نیاز خود را از شهرهای دیگر تامین می کنند و این امر وضعیت درآمدی کسبه و بازاریان شهرستان را افزون‌تر می‌کند.

,

قاسمی با تاکید بر اینکه سه‌شنبه بازار محلی برای فروش، مواد آرایشی، روغن نباتی، گوشی موبایل و وسایل برقی نیست، بیان کرد: روز بازارها نباید به محلی برای فروش اجناسی تبدیل شود که در حالت عادی از استقبال عموم برخوردار نیست بلکه محلی برای فروش تولیدات بومی شهر و روستاها هستند.

,

وی با اشاره به اینکه برپایی سه شنبه بازار به ضرر مردم و کاسبان است، اظهار کرد: از سویی در این بازار روز، قیمت‌های پائین کالاهای عرضه شده همشهریان را برای خرید وسوه می‌کند که به تبع بر میزان فروش بازاریان هم اثرگذار خواهد بود.

,

رئیس اتحادیه کیف، کفش و پوشاک تفرش با بیان این که مغازه‌داران باید عوارض،مالیات و سایر هزینه‌ها را بپردازنند، اضافه کرد: یک کاسب تفرشی تنها ۲۰ درصد اضافه تر از قیمت خرید، اجناس خود را به فروش می رساند، در حالیکه باید ماهیانه هزینه آب، برق، گاز و کرایه مغازه و همچنین سالانه مالیات و عوارض را بپردازد.

,

قاسمی با اشاره به تعداد صنوف کیف، کفش و پوشاک در تفرش، خاطرنشان کرد: ۵۴ واحد عرضه پوشاک و ۱۵ واحد عرضه کیف و کفش در تفرش وجود داشته که در سالهای گذشته تعدادی از این اصناف به دلیل کاهش بازار فروش تعطیل شده اند.

,

هر چند تاثیر مسائل اقتصادی بر کاهش فروش مغازه‌داران را نباید نادیده گرفت، اما مشاهدات عینی نشان دهنده این مسئله است که هر هفته بر تعداد دست‌فروشان غیربومی سه شنبه بازار تفرش افزوده می شود، امری که نیاز به نظارتهای بیشتر از سوی نهادهای مسئول را می طلبد تا ضمن نظارت بر کیفیت اجناس، از کاسبان بومی حمایت بیشتری کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه