اخبار داغ

گیوی؛ سرزمین غذاهای رنگارنگ محلی

گیوی؛ سرزمین غذاهای رنگارنگ محلی
این روزها به رغم حضور خیل عظیمی از مسافران نوروزی و گردشگران در شهر گیوی نیاز است برای شناساندن غذاهای محلی این شهر مطالبی عنوان شود که در این گزارش به این موضوع پرداخته ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کوثرخبر، هر شهر و استانی برای خود نشانه‌هایی دارد که به نحوی شناسنامه یا نماد آن شهر محسوب می‌شوند؛ از صنایع دستی، مکان‌های گردشگری و غذاهای محلی گرفته تا بناهای تاریخی و اماکن تفریحی که همه و همه از سوی مردم منطقه  متناسب با اقلیم آن منطقه تدارک دیده می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوثرخبر,

شهر گیوی نیز از آن جمله شهرهاست که علیرغم بهره مندی از مناطق توریستی و اماکن تاریخی، غذاهای محلی مختص منطقه خود را به رخ می کشد.

,

البته این روزها دستورالعمل پخت غذاهای محلی گیوی و دیگر نماد این شهر دست به دست چرخیده است و قالباً شهرهای آذری زبان دیگر مناطق از این تحفه ها بهره مند هستند.

,

به هر حال این روزها به رغم حضور خیل عظیمی از مسافران نوروزی و گردشگران در شهر گیوی نیاز است برای شناساندن غذاهای محلی این شهر مطالبی عنوان شود که در این گزارش به این موضوع پرداخته ایم.

,

چشیدن طعم غذاهای محلی شهر گیوی و روستاهای این منطقه یقیناً لذت سفر در ایام نوروز را برای گردشگران و میهمانان نوروزی دوچندان خواهد کرد.

,

تره اسفناج

,

اسفناج یکی از گیاهان بومی شهر گیوی محسوب می‌شود، مهم‌ترین خاصیت موجود در این گیاه بومی، ضد سرطانی بودن آن است که اهمیت مصرف آن‌ را دوچندان می‌کند. بانوان این منطقه برای یافتن و چیدن این داروی گیاهی به دشت و کوه رفته و غذای شب و البته پرخاصیت خانواده را تامین می کند.

,

این داروی گیاهی و غذایی برای پائین آمدن کلسترول خون، بهبود کم‌خونی، افزایش ترشحات لوزالعمده، تقویت اعصاب و ... مفید است.

,

, ,

 

,

آش دوغ محلی

,

آش دوغ مهمترین دستاورد بانوان این منطقه است که بیشتر در عصرانه پخت شده و در دور همی ها صرف می شود.

,

اصلی ترین چاشنی این آش، دوغ محلی دست رنج بانوان روستایی است؛ دستور پخت‌های متفاوتی از این آش در کتب مختلف وجود دارد که در آن از بلغور، آرد، نخود، لوبیا، سبزی، لپه، برنج، کلم برگ پخته و بعضی مواد دیگر استفاده می‌شود.

,

, ,

 

,

آش رشته

,

آش رشته از معروف‌ترین آشهای شهر گیوی و روستاهای منطقه است؛ این آش را غالباً با کشک و گاهی با سرکه و حتی ترشی می‌خورند.

,

آش رشته بعد از آش دوغ جزو آش های محلی و پرطرفدار خانواده ها و همچنین مسافران است که مواد تشکیل دهنده آن رشته، سبزی، آب، ترشی، لوبیا، نخود و ... می باشد.

,

, ,

قویماق و خشیل

,

این غذای سنتی و کاملاً طبیعی که مزه متفاوتی نیز دارد از موادی چون، کره، آرد، زردچوبه، آب، شکر، دارچین و دیگر تنقلات درست شده و طبخ می شود که بیشتر برای مادران زائو برای نرمی اندام های داخلی بدن استفاده می شود، این غذای محلی انرژی زا نیز می باشد و با مواد شیرین از جمله شیره انگور سیاه یا دوشاب صرف می شود.

,

, ,

 

,

آش گیلدیک

,

در این آش محلی از گیلدیک، گوشت، پیاز، نمک، برنج، سبزی، حبوبات، برگ زردآلو، آلوچه و لواشک استفاده می شود که جزو پر طرفدارترین آش های محلی این منطقه می باشد.

,

پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به گیوی، حتما این غذای خوش طعم و منحصربه‌فرد بومی را امتحان کرده و از طعم فوق‌العاده‌ی آن لذت ببرید؛ کم‌تر گردشگری است که وارد این شهر شده و به چشیدن طعم و مزه‌ی این غذای لذیذ نپردازد.

,

, ,

دیگر غذاها و نان های سنتی از جمله فطیر شیرمال و شیرینی های سنتی این منطقه سوغاتی های این شهر هستند که مورد استقبال میهمانان نوروزی قرار گرفته است؛ فطیر مَسکه، فطیر قَتلمه، کیلی فطیر، فطیر کِزک از جمله تولیدات شیرینی پزی ها و تنور های روستاهای اطراف است.

,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه