اخبار داغ

شوکت خاک هنر/از میرزابرجعلی تا استاد فرشچیان

شوکت خاک هنر/از میرزابرجعلی تا استاد فرشچیان
میرزا برجعلی باعث گرایش شاگرد به مجموع هنرهای زیبا و سنتی ایران شد که بخش زیادی از این هنرها در حال منسوخ شدن بود ولی با درایت استاد و شاگرد نه تنها این هنرها افول نکردند بلکه جهانی هم شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سلام کمیجان، هنرهای زیبا و سنتی ایران در طول قرون گذشته در جهان نظیری ندارد. در بین این هنرها طرح های اسلیمی و ختایی رنگ و بوی جهانی به خود گرفته و بسیاری از هنرمندان بنام جهان، مشتاق تاثیرپذی از این طرح‌های منحصر به فرد ایرانی-اسلامی شده اند. از جمله این هنرمندان میتوان "لئوناردو داوینچی" را برشمرد که شیفته طرح های اسلیمی بود و از این طرح ها در هنر خویش به نحوی سود جسته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سلام کمیجان,

نقش مهم میرزا برجعلی در تحول طرح های اسلیمی و ختایی

, نقش مهم میرزا برجعلی در تحول طرح های اسلیمی و ختایی, نقش مهم میرزا برجعلی در تحول طرح های اسلیمی و ختایی,

اما آن چیزی که نباید از آن غافل شد این است که طرح های اسلیمی و ختایی در طول دو قرن گذشته دستخوش تحولات اساسی شده که در این تحول نقش خلاق میرزا برجعلی به عنوان یکی از نامداران بوزچلو بسیار ظریف و پایه ای بوده است.

,

این استاد گمنام با ترکیب هنر سنتی و مدرن با طرح های اصیل ایرانی-اسلامی الگوی جدیدی از هنرهای زیبا و سنتی را پایه گذاری نمود که پس از ایشان آثار ارزشمندی از این طرح ها توسط استاد عیسی بهادری و استاد فرشچیان در قالب های طرح نقشه قالی و نگارگری و... آفرینش شد. استاد عیسی بهادری از دوران کودکی تحت تعلیمات استاد میرزابرجعلی قرار گرفت و این استاد نابغه تمام اسرار هنر خویش با دل و جان به شاگرد انتقال داد.

,

عیسی خان نیز با ایجاد ترکیب تازه در هنرهای سنتی و زیبا، مدل جدیدی از این هنرها ارائه نمود که در نوع خویش بی‌نظیر بود. بهادری با تربیت شاگردی توانا چون فرشچیان راه خویش را دامنه‌دار ساخت تا اقدام فرهنگی شروع شده به دست استاد دانایش (میرزابرجعلی) بی وقفه پیش رود و امروز این مسیر چون گذشته در حال شکوفا سازی است. و به اذعان عیسی بهادری در خاطراتش، اگر میرزا برجعلی نبود هیچ اتفاق تازه ای در هنر پدیدار نمی‌شد و خود او نیز نمی‌توانست پیدایش‌گر چنین راه نو و ارزشمندی شود.

,

بنابراین با مطالعه هنری دقیق روی اتفاقات هنری گذشته تاکنون می‌توان با صراحت ابراز داشت تمام شوکت هنرهای سنتی و زیبای ایران در طول دو قرن گذشته، مدیون میرزابرجعلی کبیر است که در تاریخ هنر ایران نمونه ای نداشته و شاید هم نخواهد داشت و بی شک ایشان پدر نوین هنرهای سنتی و زیبای ایران است که باید پاس داشته شود.

,

ظریف بینی و هنر چندبُعدی میرزا برجعلی هنر را جهانی کرد

, ظریف بینی و هنر چندبُعدی میرزا برجعلی هنر را جهانی کرد, ظریف بینی و هنر چندبُعدی میرزا برجعلی هنر را جهانی کرد,

ظریف بینی و هنر چند بُعدی میرزا برجعلی باعث گرایش شاگرد به مجموع هنرهای زیبا و سنتی ایران شد که بخش زیادی از این هنرها در حال منسوخ شدن بودند ولی با درایت استاد و شاگرد نه تنها این هنرها افول نکردند بلکه جهانی نیز شدند و هنر جهانی را تحت تاثیر خویش قرار دادند که نمونه های آن را در نگارگری و خاتم و بسیاری از هنرهای زیبا و سنتی می‌توان به آشکار تماشا کرد.

,

حال وقتی این معادلات هنری را با کار پُر شتاب و پُر از خلاقیت استاد فرشچیان مقایسه می کنیم، می بینیم که این راه هنوز به اتمام نرسیده بلکه باید برای رسیدن به شکوه واقعی این روند با تربیت شاگردان ادامه دار باشد؛ چراکه در شرایط فعلی فقط بیشتر کپی کاری مشهود است.

,

وقتی در این خصوص تاثیرگذاری خاک هنر را به عنوان یک سمبل با دیرینه پر افتخار فرهنگی و هنری بیشتر مورد مطالعه قرار می‌دهیم به اثرگذاری این خاک در عرصه ملی و بین المللی بیشتر پی می‌بریم که چگونه مشتی خاک، هنر را شکوفا و شوکتی در هنرهای زیبا و سنتی پدید می آورد و خود به نقشه راه تبدیل می شود تا فتحی تازه در هنر پدید آورد.

,

کم کاری مسئولان در شکوفاسازی خاک هنر

, کم کاری مسئولان در شکوفاسازی خاک هنر, کم کاری مسئولان در شکوفاسازی خاک هنر,

به راستی باید در این خاک تامل و اندیشه کرد و رازها و اسرار نهفته در آن را آشکار ساخت. وقتی تماشا کردم یکی از بزرگان هنر اصفهان جناب آقای مجید ملک‌زاده که صاحب موزه و خود هنرمند و هنرشناسی ظریف است به دهکده آقچه کهریز زادگاه استاد بهادری سفر می نمایند تا مقداری از خاک آقچه کهریز را به موزه خویش انتقال دهد، برایم بسیار تامل برانگیز شد که حقیقتا ما برای شکوفه سازی خاک هنر کم کاری و اصلا کاری نکرده ایم. خاک هنر که استاد فرشچیان و ده ها استاد بزرگ هنر دست پروده ی مستقیم و غیر مستقیم این خاک هستند. حال ما چه پاسخی به فرزندان خویش برای واسپاری این خاک با آن عظمت گذشته داریم؟

,

امروز بیش از هر زمان دیگر باید خاک هنر آسیب شناسی نماییم تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت ارمغان‌های تازه از این خاک تقدیم بشریت نماییم. وقتی این خاک؛ این ظرفیت و پتانسیل را در خود دارد که می‌تواند اساتید بزرگ هنری چون میرزابرجعلی، عیسی خان بهادری و فرشچیان و.. را در خویش پرورش دهد، در صورتی که اگر این خاک بار دیگر مِهر بیند غوغا خواهد کرد.

,

امروز فرصت مناسبی است تا از بی مهری‌ها نسبت به خاک هنر بکاهیم و با محبت و مهربانی افزون بر خاک هنر بار دیگر هزاران شکوفه از این خاک تقدیم بشریت نماییم.

,

این خاک برای جهان آشناست چراکه شکوفه های این خاک در اقصی نقاط جهان پراکنده شده و در حال عطر افشانی است. ( منظور از این شکوفه ها آثار هنری، پرورش یافتگان این خاک در موزه‌های داخلی و خارجی است) با امید به آنکه با درک واقعیت‌های خاک هنر برای فردای میهن‌مان ایران شکوه تازه آفرینیم.

,

 طرح فرش نقوش هستی استادعیسی بهادری که در راستای طرح نقوش بشریت آفرینش شده است

, طرح فرش نقوش هستی استادعیسی بهادری که در راستای طرح نقوش بشریت آفرینش شده است, طرح فرش نقوش هستی استادعیسی بهادری که در راستای طرح نقوش بشریت آفرینش شده است,

, ,

علی اکبر آقچه کهریزی نوروز ۱۳۹۶

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه