اخبار داغ

دید و بازدید نوروزی؛

چشم و هم چشمی هایی که هرگز تمامی ندارند/ دیدارهایی که سبب رفع خستگی روزانه می شود

چشم و هم چشمی هایی که هرگز تمامی ندارند/ دیدارهایی که سبب رفع خستگی روزانه می شود
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم گفت: دید و بازدید سنتی ایرانی ها با همه ی آسیب ها ، فواید خاص خودش را دارد زیرا جمع اُنس، دوستی و رفاقت است و به همین دلیل از طرفی دیگر هم یک توصیه دینی و هم یک سنت ایرانی است که رواج و گسترش آن سبب شادی، خوشحالی، نشاط، انرژی مثبت و با خبر شدن از احوالات یکدیگر می شود و حتی در بعضی مواقع ازدواج فامیلی و رفع مشکلات را به دنبال خواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زنان قم، اسم عید و نوروز که می آید ، چه بخواهی و چه نخواهی ذهنت به سمت دید و بازدید و پذیرایی از مهمان می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زنان قم، , زنان قم،, زنان قم,

سالیان سال است که این دید و بازدیدها بر اساس آداب و سنت قدیم از نیاکان به ما رسیده است و به نوعی صله ارحام محسوب می شود.

,

, ,

دیدار با دوستان، آشنایان و خویشاوندان به زندگی ها صفا و به روحیه ی انسان شادابی می دهد و چه خوب است اگر در این محافل عید و عید دیدنی به جای بحث و جدل ، مرور گذشته های تلخ و چشم و هم چشمی ها به سخنان دلنشین، مرور خاطرات شیرین و هم فکری برای رفع مشکلات جامعه و جوانان بگذرد.

,

گاهی رفت و آمدها و صله ارحام برای افراد  خطرناک می شود و به جای این که از ثواب صله رحم و یادگیری نکات تربیتی بهره مند شویم، بیشتر وقت خود را به بطالت و برداشت های منفی و همچنین افزایش گناه می گذرانیم.

,

دید و بازدیدها فرصتی است برای فرار از تباهی ، بهره وری بهتر از زندگی و رفع خستگی روزانه که گاهی بر اثر غفلت جای خود را به ولخرجی ها، اسراف، چشم و هم چشمی ها و فخر فروشی می دهد که همه این ها به دور از رضایت خدا و ناپسندانه است.

,

کاش انسان ها بدانند دید و بازدیدها و ملاقات با دوستان و آشنایان بهترین فرصت برای دورهمی خانواده و افراد است تا از دردها، مشکلات ، خوشی ها و ناخوشی یکدیگر با خبر شوند و با مشورت، همدلی و همدردی با هم شریک باشند.

,

در روایتی آمده است، «خیثمه» می گوید: به خدمت امام باقر (ع) رسیدم تا با حضرت خداحافظی کنم. ایشان فرمودند: ای خیثمه؛ هر کدام از دوستان ما را دیدی سلام ما را به آن ها برسان و آنان را به تقوای الهی توصیه کن و سفارش بده که توان گرشان به فقیران سر بزند، توانمدشان به ناتوان سرکشی کند، زندگان در تشییع جنازه مُردگان شرکت کنند و در خانه های یکدیگر با هم دیدار کنند.

,

اگر دیدارها چنین برکاتی نداشته باشد، جز اتلاف وقت و سرمایه چیز دیگری نیست.

,

معصومه ظهیری مشاور امور بانوان  استانداری قم  در گفتگو با خبرنگار زنان قم، ضمن تبریک سال نو در رابطه با فواید و آسیب های صله ارحام ،اظهار داشت: یکی از توصیه های اخلاقی در دین مبین اسلام صله ارحام می باشد که سنت حسنه ای است به معنای کسانی که هم رحم و از  فامیل های نسبی هستند.

, زنان قم، , زنان قم، , زنان قم,

وی افزود: صله ارحام به معنای باخبر شدن از احوال یکدیگر است نه فقط به معنای دید و بازدید و این یک عنوان عام نسبت به کسانی است که انسان با آن مأنوس ، آشنا و در ارتباط است.

,

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم ادامه داد: دید و بازدید از جهت انرژی مثبت دادن و این که انسان در جمع قرار می گیرد و زندگی اجتماعی را توصیه می کند پر معنا است و از گذشته تا کنون رسم بوده است که در این دید و بازدیدها مشکلات مالی و خانوادگی را حل می کردند.

,

وی با اشاره به این که گاهی این دید و بازدیدها باعث آسیب و تجسس در زندگی  می شود ، افزود: گاهی ممکن است دید و بازدیدها سبب چشم و هم چشمی ها و رقابت به جای رفاقت بشود که باید در یک فضای اخلاقی تذکر داده شوند تا برطرف گردد.

,

معاون تربیتی فرهنگی جامعه الزهرا (س) خاطر نشان کرد: دید و بازدید سنتی ایرانی ها با همه ی آسیب ها ،  فواید خاص خودش را دارد زیرا جمع اُنس، دوستی و رفاقت است و به همین دلیل از طرفی دیگر هم یک توصیه دینی و هم یک سنت ایرانی است که رواج و گسترش آن سبب شادی، خوشحالی، نشاط، انرژی مثبت و با خبر شدن از احوالات یکدیگر می شود و حتی در بعضی مواقع ازدواج فامیلی و رفع مشکلات را به دنبال خواهد داشت.

,

, ,

وی در خاتمه افزود: اگر بتوانیم در صله ارحام با بعضی از تجددگرایی ها مانند وقت گذراندن با فضاهای مجازی و تجسس در احوال یکدیگر که چه کسی بیشتر و یا کمتر خرید انجام داده و یا کدورت هایی که در اثر بعضی حرف زدن ها ایجاد می شود مقابله کنیم البته به نحو اخلاقی که همان سنت صاف و سالمی که موجب سلامت و رفتار اجتماعی  می شود را گسترش دهیم بسیار مطلوب خواهد بود.

,

 

, ,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه