اخبار داغ

گزارش تصویری:

نادرترین قارچ کوهی دنیا در شهرستان طارم+تصاویر

نادرترین قارچ کوهی دنیا در شهرستان طارم+تصاویر
قارچ دنبلان کوهی با گیاهان مرتعی همزیستی دارد و در سال های پر باران و فصل پاییز و نیز از اول اسفند تا نیمه اول فروردین در مراتع شهرستان طارم رشد می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار برگ زیتون، دنبلانهای شهرستان طارم دارای مرغوبیت بالایی هستند و اخیراً تعدادی از اهالی شهرستان در خرید و فروش دنبلان حتی در بازارهای ملی نیز نقش دارند و چه بسا در آینده ای نزدیک بتوانند با بازارهای جهانی نیز در ارتباط باشند، چرا که بازارهای جهانی با قیمتهای بالا خریدار این گنج خوراکی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, برگ زیتون,

IMG_5353

, IMG_5353, IMG_5353,

قابل توجه است که دنبالان در زبان ترکی متورم معنی می‌دهد؛ بدین ترتیب که این قارچ در حین رشد خاک‌های بالای خود را اندکی بالا می‌آورد و اهالی از همین نشانه قارچ را پیدا می‌کنند.

,

بعلاوه، همین نام با مسمی بر قدمت استفاده از این قارچ غذایی در منطقه طارم زیبا دلالت می‌کند. جالب است اشاره کنیم که tuber، ریشه لاتینی کلمه Truffle، نیز تورم یا برآمدگی معنی می‌دهد.

,

گونه‌ای از نادرترین قارچ‌های دنبلان کوهی جهان در برخی از مراتع شهرستان طارم استان زنجان شناسایی و در دانشگاه زنجان بررسی شده‌است. قارچ دنبلان کوهی با گیاهان مرتعی هم‌زیستی دارد و در سال‌های پر باران و فصل پاییز و نیز از اول اسفند تا نیمه اول فروردین رشد می‌کند. بیش از ۱۵ نوع پروتئین در این قارچ‌ها شناسایی شده‌است.

,

مسئولین شهرستانی می توانند در فصل برداشت این محصول با ارزش خدادادی جشنواره ای من باب این موضوع برگزار نمایند که خود باعث جذب توریست و رشد اقتصادی شهرستان خواهد بود، می توان در این جشنواره مسابقه پخت انواع غذا با دنبلان، یافتن دنبلان و… در کنار برنامه های شاد و متنوع همراه با ارائه محصولات ناب کشاورزی طارم برگزار نمایند.

,

IMG_5352

, IMG_5352, IMG_5352,

farhangnews_122163-344319-1429083887

, farhangnews_122163-344319-1429083887, farhangnews_122163-344319-1429083887,

دنبلان جزء گران ترین و لذیذترین قارچ‎های خوراکی و دارویی جهان است

, دنبلان جزء گران ترین و لذیذترین قارچ‎های خوراکی و دارویی جهان است,

بخشی از خواص دارویی و پزشکی قارچ دنبلان بر اساس مستندات علمی و تحقیقات آزمایشگاهی و برخی دیگر در میان مردم شهرستان طارم مختلف و بر اساس تجربیات شخصی و در طول سال های متمادی به اثبات رسیده است.

,

قارچ پخته و داغ می تواند عفونت های بدن را از بین ببرد و مصرف روزانه دو عدد قارچ پخته شده و داغ می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و یبوست و نفخ معده را نیز درمان کند.

,

در طی نمونه برداری از قارچ های دنبلان در طی سال های گذشته، با مطرح کردن سوالاتی از مردم مناطق مختلف کشور، در مورد خواص این قارچ، مردم از آن به عنوان یک غذای نیروبخش و مقوی یاد کرده و تغذیه از آن در فصل بهار را برای جلوگیری از انواع بیماری ها در طول سال مؤثر میدانند.

,

بر اساس تحقیقات علمی انجام شده تاکنون تأثیرات آنتی بیوتیکی قارچ در برابر میکروب ها و عوامل بیماریزا، تأثیر آنتی اکسیدانی در برابر انواع عوامل سرطانزا و محافظت از کبد در برابر بیماری های کبدی به اثبات رسیده است.

,

قارچ دنبلان از نظر تغذیه‎ای دارای بیش از ۱۵ نوع پروتئین و ویتامین‎های زیادی است. در قارچ دنبلان هیچ نوع دستکاری ژنتیکی توسط انسان انجام نشده و کود شیمیایی در آن نیز به هیچ‎وجه بکار گرفته نشده است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه