اخبار داغ

جاذبه‌های گردشگری خمین؛

سالار محتشم، قلعه‌ای با قدمتی ۱۲۰ ساله

سالار محتشم، قلعه‌ای با قدمتی ۱۲۰ ساله
بنای عمارت سالار محتشم در حاشیه شمالی شهر خمین در کنار عمارت حاج جلال لشکر با ۴هزار و ۳۰۰ مترمربع وسعت حدود ۱۲۰ سال قدمت دارد که در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری خمین نیوز بنای عمارت سالار محتشم در حاشیه شمالی  شهر خمین در کنار عمارت حاج جلال لشکر با ۴هزار و ۳۰۰ مترمربع وسعت حدود ۱۲۰ سال قدمت دارد و در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری خمین نیوز,

, ,

نام اصلی سالار محتشم، میرزا علی خان کمره‌ای فرزند علی قلی خان سرهنگ و از صاحب منصبان دوره قاجار بوده است که به دلیل خدمات خود از طرف دولت وقت و احمد شاه قاجار در سال ۱۳۳۲ ه.ق و به پیشنهاد علاءالسلطنه وزیر داخله، ملقب به سالار محتشم می‌شود.

,

قلعه سالار محتشم نیز از ساخته‌های اوست، این قلعه مأمن و پناهگاه مردم هنگام هجوم دزدان و اشرار به شهر و همچنین محل تجمع دسته‌های عزاداری در ماه محرم بوده است.

,

عمارت با حیاطی که بنایی در داخل آن وجود دارد به سبک باغ های ایرانی ساخته شده که درب آن عمارت در وسط باغ قرار می‌گیرد.

,

, ,

درب بنای ورودی بنا، هشتی با تاج به سبک معماری دوره قاجار ایجاد شده است، ستون ها با سر در ورودی این هشتی از چوب ساخته شده است، بنای تاج ورودی از آجر تزیین شده است.

,

پس از ورود به داخل عمارت بنای کلاه فرنگی ساخته شده است، بیرون قلعه شامل حیاط و سه اتاق لمبه کوبی سقف است که در میان حیاط حوضی وجود دارد که از مصالح آجر و ساروج به شکل هندسی متقارن ساخته شده است.

,

, ,

تزیینات داخلی بنا تلفیقی از شیوه تزئیناتی ایران و اروپا است که در حال حاضر به عنوان موزه‌ی شهر خمین در برگیرنده‌ی آثار فرهنگی در زمینه‌ی باستان شناسی و مردم شناسی است، لوازم و ابزار معیشتی مردم خمین است.

,

همچنین پیکره‌هایی که نمایانگر آئین‌های محلی استان مرکزی همچون شب چله، کردعلی به کو و کوسه ناقالدی می‌باشند در این موزه به نمایش در آمده است، مردم در عید نوروز و تعطیلات تابستان از سراسر کشور برای بازدید از این بنا به شهرستان خمین می‌آیند.

,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه