اخبار داغ

فراز و فرود رفتارهای دیپلماتیک آنکارا؛

رعایت حُسن همجواری به سبک «رجب اِفَندی»

رعایت حُسن همجواری به سبک «رجب اِفَندی»
علی‌رغم اینکه ترکیه بارها اقدامات نژاد پرستانه انجام داده است اما باز هم با وقاحت ایران را به نژاد پرستی متهم می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، طی سال‌های گذشته همیشه ترکیه پای ثابت رسانه‌ها بوده است. یک روز به خاطر حمایت‌های آشکارش از تکفیری‌ها و خرید و فروش نفت با داعش و روز دیگر به‌خاطر ژست‌های ضد تروریستی که در منطقه گرفته و به اصطلاح در ائتلاف‌های ضد داعش حضور فعال پیدا کرده است. مواضع ضدونقیض ترک‌ها هرچه که باشد یک خروجی مشخص برای سیاستمداران بین المللی داشته و آن اینکه تُرک‌ها نمی‌توانند هم پیمانی قابل اعتماد و استراتژیک باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

اردوغان اما ظاهرا عادت ویژه‌ای در انجام کارهای انتحاری دارد. اردوغانی که یک روز رفیق گرمابه و گلستان فتح الله گولن بود، امروز شده است دشمن درجه یک وی و طرفدارانش. اردوغانی که یک روز با شعار تلاش برای پیوستن به اتحادیه‌ی اروپا، سعی در فریفتن مردم داشت، امروز برای تحقق اهداف بلندپروازانه‌اش به شدت مقابل اروپا صف‌بندی کرده و با خطاب نازیسم به مرکل خشم آلمان را برانگیخته است.

,

هنوز هم خیلی از مردم ترکیه و سوریه فراموش نکرده‌اند که تا قبل از شروع بحران‌ها در سوریه، اردوغان و بشار اسد روابط بسیار صمیمانه‌ای با هم داشتند اما خیلی زود اردوغان عوض شد و در صف دشمنان درجه یک حکومت سوریه قرار گرفت.

,

رفتارهای اردوغان در مورد روسیه هم حکایت از آن داشته که "آق سرای" سیاست متوازنی در قبال کرملین نداشته و گاهی به نعل و گاهی به میخ زده است. یک روز با هدف قرار دادن جنگنده‌ی روسی خشم مسکو را برانگیخته و روز دیگر با عذرخواهی غیر رسمی ولی رسانه‌ای! اردوغان سعی کرده تا بار دیگر روابط مناسبی با روسیه برقرار کند.

,

سیاست‌های اردوغان در مورد ایران هم به اندازه‌ی دیگر رفتارهای دیپلماتیک وی،فراز و فرود فراوانی داشته است. ترکیه که سال‌ها در زمان تحریم‌های ایران، برای نیل به اهداف اقتصادی‌اش در کنار ایران بوده است، با شروع بحران سوریه با جمهوری اسلامی ایران عملا به مشکل برخورد. در عرصه‌ی اقتصادی گمرکات ترکیه عبور و مرور کامیون‌ها را با مشکل مواجه کردند و ماموران گمرک هم با بدرفتاری غیرقابل توجیهی با ایرانیان برخورد کردند.

,

اوضاع امنیتی غیر قابل قبول ترکیه، سرکنسول ایران در استانبول را واداشت که به ایرانیان توصیه کند اگر ضرورتی برای سفر نیست،در ایام نوروز به ترکیه سفر نکنند اما ظاهرا لقمه چرب مسافران ایرانی برای دو طرف خوشایند بوده که مسئولان ترک تمام تلاششان را برای جذب بیشتر مسافران انجام دادند.

,

درعرصه روابط سیاسی سخنان خارج از عرف چاووش اوغلو در کنفرانس امنیتی مونیخ، تعجب و خشم سیاسیون ایرانی را برانگیخت تا جایی که هم سفیر این کشور برای ادای توضیح احضار شد و هم آقای ظریف با کنایه به قدرناشناسی ترک‌ها اشاره کرده و گفت که در شب کودتا فراموش نکنند که تا صبح با ایشان بیدار بودیم!

,

رفتارهای انتحاری اردوغان باز هم پایان نیافته است و این بار اردوغان با جسارت تمام ایران را به رفتارهای نژادپرستانه در عراق متهم کرده است. خود اردوغان به نیکی می‌داند که این اتهام نه تنها شامل ایران نیست بلکه فرار رو به جلوی اردوغان می‌باشد و خود وی همیشه افکار نژادپرستانه‌اش را در سخنرانی‌ها و رفتارهایش نشان داده است و آخرین گواه هم اینکه خطاب به ترک‌های ساکن اروپا گفت تا می‌‌توانید بچه دار شوید که آینده‌ی اروپا شما هستید!

,

آنچه در این بین مهم است نه لیست کردن رفتارهای عجیب و غریب اردوغان بلکه گوشزد کردن این موضوع است که همانطور که اشاره شد اولا ترک‌ها شریک قابل اعتمادی در منطقه نیستند و ثانیا باید با جدیت و قاطعیت تمام "رجب افندی" را متوجه اشتباهاتش کرد که هر وقت که دلش کمی تنش و تیتر شدن در رسانه‌ها را خواست، نباید در مورد جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌هایش لفّاظی کند خصوصا اینکه این رزها شرکا و حامیان اروپایی‌اش را نیز یکی یکی از دست می‌دهد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه