اخبار داغ

قلعه گچی دیشموک مقصدی متفاوت برای گردشگران علاقمند به تاریخ/قلعه ای که هر بخش آن متعلق به دوره های متفاوت از تاریخ است+عکس

قلعه گچی دیشموک مقصدی متفاوت برای گردشگران علاقمند به تاریخ/قلعه ای که هر بخش آن متعلق به دوره های متفاوت از تاریخ است+عکس
قلعه دیشموک شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد بر بلندای صخره ای گچی واقع شده ، این قلعه در نوع خود بی نظیر است و علاقمندان به تاریخ می توانند دوره های مختلف تاریخ را در این قلعه ببینند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو، قلعه دیشموک  شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که یکی از این مجموعه های با ارزش  تاریخی است که هر ساله میزبان گردشگران علاقه مند به به این حوزه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایل بانو,

قلعه دیشموک بر بلندای صخره ای گچی واقع شده. این قلعه در نوع خود بی نظیر است، در زیر قلعه آثاری وجود دارد که قدیم تر از خود قلعه است وبعدها قلعه بر روی خرابه های آن آثار ساخته شده.

,

نوع مصالح ساختمانی که در این قلعه بکار برده شده است عبارتند از سنگ و ملاط گچ که استحکام خوبی دارند. برای تأمین آب آشامیدنی ساکنین قلعه و راه ورودی قلعه، راهی خاص و زیر زمینی وجود داشته که بیش از ۲۰۰ متر طول دارد.چون بعد از گذشت این همه سال هنوز اینطور پایدار مانده است.

,
, ,

 

,

از نظر مهندسی و طراحی بسیار جالب بوده. قدمت این آثار به دوره های تاریخی و اسلامی می رسد این قلعه در در وسط شهر دیشموک قرار گرفته است.

, از نظر مهندسی و طراحی بسیار جالب بوده. قدمت این آثار به دوره های تاریخی و اسلامی می رسد این قلعه در در وسط شهر دیشموک قرار گرفته است.,

در اطراف قلعه طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای زیادی وجود داره که توجه هر بیننده ای رو به خود جلب و هرساله گردشگران زیادی را از استانهای هم جوار به خود جذب می کند.

, در اطراف قلعه طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای زیادی وجود داره که توجه هر بیننده ای رو به خود جلب و هرساله گردشگران زیادی را از استانهای هم جوار به خود جذب می کند.,

این قلعه از مکان‌های تاریخی است که قدمت لایه‌های زیرین آن به دوره اشکانی و ساسانی می‌رسد به ویژه سازه غربی صخره آن مرتبط با دوره اشکانی است.

,
, ,

بافت معماری جدید آن به دوره‌های زندیه و قاجاریه می‌رسد. حیاط شرقی آن مربوط به دوره زندیه و قاجاریه و حیاط غربی آن به دوره اول پهلوی برمی‌گردد.

,

بدان جهت که این قلعه از راهروهایی زیرزمینی در دو قسمت شرقی و غربی برخوردار بود لذا به مثابه دژی محکم و استوار بود که در دنیای گذشته تصرف آن کاری سخت و دشوار بوده است.

,
, ,

مردم منطقه معتقدند که واژه دیشموک برگرفته از دژ (دش) محکم می‌باشد. اینکه چه کسانی در طول قدمت این قلعه در منطقه حکومت می‌کردند باید گفت غبار گرفتگی پهنه تحقیق و پژوهش پاسخ دادن به این پرسش را ناکام گذاشته است.

,

تنها می‌توان گفت که در دوره معاصر به ویژه از عصر قاجاریه تا انقلاب 57 این قلعه سکونت گاه کلانترنشینان بهمئی سردسیری از طایفه خلیل‌خان به ویژه تیره جعفرخانی آن بوده است.

,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه