اخبار داغ

گزارشی از مناطق عملیاتی جنوب کشور

حال و هوای یادمان دانشجویان پیرو خط امام در« هویزه»+ تصاویر

حال و هوای یادمان دانشجویان پیرو خط امام در« هویزه»+ تصاویر
این روزها یادمان شهدای هویزه یکی از مقاصد زائران راهیان نور برای بازدید از محل رشادت شهید علم‌الهدی و یارانش است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "دانشجونیوز" ، شهر هویزه از بخشهای شهرستان دشت آزادگان خوزستان است و در 15کیلومتری جنوب غرب سوسنگرد و 72 کیلومتری شهر اهواز قرار دارد. در ششم مهر سال 1359 نیروهای عراقی شبانه از طریق جاده سوسنگرد ــ اهواز وارد هویزه شدند و شهر را اشغال کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "دانشجونیوز" ,

بزرگان شهر و نیروهای انقلابی به برنامه‌ریزی برای بیرون راندن دشمن از شهر پرداختند. در آن موقع نیروهای زرهی عراق در پنج‌کیلومتری شهر سنگر گرفته بودند و نیروی کمی در هویزه مستقر بود. روز دوم اشغال شهر یعنی هشتم مهرماه نیروهای انقلابی با بسیج مردم حرکت خود را آغاز کردند.

,

سپاه هویزه به‌فرماندهی حسین علم‌الهدی از 300 نیروی رزمی و مردمی تشکیل شده بود که بین آنان 60 نفر از دانشجویان پیرو خط امام که بیشتر آنها در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در 13 آبان سال 1358 شرکت کرده بودند و 200 نفر از پاسداران و جوانان عرب شهر هویزه و 40 نفر از جوانان مساجد اهواز حضور داشتند.

,

در همان زمان ارتش عملیات نصر را برای آزادسازی مناطق جنوب اهواز در 15 دی 1359 شروع کرد. چون  عملیات در محدوده جغرافیایی هویزه و دشت جفیر بود حسین علم‌الهدی مسئولیتی ویژه، برتر و انجام عملیات داشت.

,

در این روز نیروهای خودی حدود 30 کیلومتر پیشروی کردند. مرحله دوم عملیات روز بعد 16 دی‌ماه آغاز شد و نیروهای زرهی و پیاده به‌سوی پادگان حمید و منطقه جفیر پیشروی کردند. شدیدترین نبرد تانکها بین لشکر 16 زرهی ایران و لشکر 9 زرهی عراق درگرفت که تا ساعت 4 بعد از ظهر ادامه یافت و تانکهای خودی به‌ناچار عقب نشستند.

,

در این هنگام نیروهای تحت امر حسین علم‌الهدی حدود 1500 متر جلوتر از تانکها می‌جنگیدند و از دستور عقب‌نشینی بی‌خبر بودند. آنها به محاصره تانکهای دشمن درآمدند، مردانه جنگیدند و جز تعدادی که توانستند به عقب برگردند باقی شهید شدند. در این عملیات حدود 140 تن  از نیروهای خودی و دانشجویان پیرو خط امام از جمله حسین علم‌الهدی به شهادت رسیدند.

,

یادمان شهدای هویزه و محل رشادت شهید علم‌الهدی و یارانش از یادمان‌هایی است که زائران راهیان نور و دانشجویان جوان از آن بازدید می‌کنند.

,

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

انتهای خبر/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه