اخبار داغ

همزمان با از سرگیری عملیات ارتش عراق

از سرگیری عملیات در غرب موصل/ کشته شدن 4 هزار غیرنظامی تاکنون

از سرگیری عملیات در غرب موصل/ کشته شدن 4 هزار غیرنظامی تاکنون
همزمان با از سرگیری عملیات ارتش عراق در غرب موصل از روز یکشنبه، مقام‌های عراقی تحقیقات درباره کشته شدن "صدها" غیرنظامی در منطقه "موصل الجدید" را آغاز کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از الجزیره، عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات "نینوا می‌آییم" اعلام کرد عملیات در غرب موصل از سرگرفته شده و نیروهای عراقی موفق شدند پس از درگیری با تروریست‌های داعش محله‌های "وادی عین"، "رجم الحدید" و "العروبه" را به کنترل خود درآورند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این تحولات پس از دو روز از توقف عملیات در موصل در پی انتشار اخباری از کشته شدن صدها غیر نظامی رخ داده است. با این حال برخی منابع نظامی گفته اند که عملیات در موصل همچنان معلق است.

,

از سوی دیگر منابع امنیتی عراقی اعلام کردند که ۱۶ غیرنظامی در حمله خمپاره‌ای داعش در بخش شرقی موصل کشته و ۴۳ تن دیگر از جمله شماری زن و کودک زخمی شدند.

,

اتهام زنی و تکذیب مقامات عراقی

,

از سوی دیگر اسامه النجیفی، معاون رئیس جمهور عراق اعلام کرد که نیروهای عراقی و ائتلاف ضد داعش در موصل "از نیروی نظامی و زور به صورت افراطی" استفاده کرده‌اند.

,

وی گفت: تغییراتی که دولت عراق و ائتلاف در قواعد درگیری‌ها در موصل به وجود آورده‌اند باعث شده پایگاه‌های غیرنظامیان نیز هدف قرار بگیرد به نحوی که بمباران منطقه موصل جدید باعث کشته شدن حدود ۵۰۰ تن شده است.

,

النجیفی گفت که به عقیده وی انگیزه‌های سیاسی پشت این حوادث وجود دارد و هدف پایان عملیات در اولین فرصت بدون در نظر گرفتن پیامدهای آن است.

,

این در حالی است که ارتش عراق دست داشتن در کشتار صدها تن از ساکنان محله موصل جدید را در حمله هوایی رد می‌کند و اعلام کرده که انفجارها در این منطقه کار داعش بوده است.

,

یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در این باره گفت که وزارت دفاع تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کرده و کمیته‌های مسئول تحقیق بیانیه‌هایی را در پایان صادر خواهند کرد.

,

گروه اطلاع رسانی ارتش عراق نیز از کشته شدن شمار زیادی در اثر بمب‌های کار گذاشته شده توسط داعش در خودروها خبر داده و می‌گوید ۶۱ جسد از زیر آوار یک ساختمان بمب‌گذاری شده توسط داعش در غرب موصل بیرون آورده شد اما هیچ نشانه‌ای از حمله هوایی ائتلاف ضد داعش به این ساختمان وجود ندارد.

,

این درحالی است که شاهدان عینی و مسئولان محلی می‌گویند که حدود ۲۰۰ جسد تنها از زیر آوار یک ساختمان که توسط ائتلاف تحت امر آمریکا هدف گرفته شده بود، بیرون آورده شده است.

,

همزمان یک مسئول محلی روز شنبه اعلام کرد که ۲۴۰ جسد از زیر آوار بیرون کشیده شده که نتیجه حمله هوایی ائتلاف ضد داعش به یک کامیون بمب‌گذاری شده بزرگ بوده و انفجار کامیون پس از حمله به ریزش ساختمان‌های مجاور انجامیده است.

,

 

,

پیشتر وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) اعلام کرده بود که بازنگری‌ها نشان می‌دهد ائتلاف ضد داعش به درخواست نیروهای میدانی ارتش عراق تروریست‌ها و خودروهای داعش را هدف گرفته است و تحققیاتی در این باره برای کشف حقیقت و تعداد قربانیان غیرنظامی حمله آغاز شده است.

,

کشته شدن ۴۰۰۰ غیرنظامی در غرب موصل

,

از سوی دیگر، دیده‌بان حقوق بشر عراق اعلام کرد که حدود ۳۸۴۶ غیر نظامی از زمان آغاز عملیات در غرب موصل از ۱۹ فوریه کشته شده‌اند.

,

این مرکز که یک سازمان مستقل است گزارش داد اجساد بیشتری در زیر آوار وجود دارند که هنوز بیرون کشیده نشده‌اند.

,

دیده‌بان حقوق بشر عراق اعلام کرد این آمارها را از کسانی جمع آروی کرده که از مناطق درگیری در موصل یا بخش‌های تحت اشغال داعش گریخته‌اند و نهایی نیست.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه