اخبار داغ

قلعه بارجین میبد؛ گنجینه ای ارزشمند از تاریخ و تمدن ایرانی + تصاویر

قلعه بارجین میبد؛ گنجینه ای ارزشمند از تاریخ و تمدن ایرانی + تصاویر
قلعه باستانی بارجین میبد در ایام نوروز میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از میبد خبر، قلعه‌های تاریخی به‌عنوان دژهای مستحکم در برابر هجمه دشمن ساخته می‌شدند و در میبد شاید به دلیل موقعیت ویژه خود درگذشته‌های دور، چند قلعه و دژ بناشده که حکایت بسیاری از آن‌ها جالب و شنیدنی است. این قلعه‌ها اکنون به جاذبه‌های گردشگری تبدیل‌شده که یکی از این قلعه‌های تاریخی قلعه بارجین است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میبد خبر,

قلعه بارجین مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان میبد، روستای بارجین واقع‌شده و این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۵۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا توسط اربابان زرتشتی محل بناشده و کاربری بنا به‌منظور پناه گرفتن در مواقع ناامن بوده و جنس اصلی مصالح به‌کاررفته در بنا از گل و خشت است. بنای قلعه بر روی دوطبقه ساخته‌شده و دارای چهار برج ساده در چهارگوشه و یک ورودی در سمت شمال است. در بالای سردر ورودی اتاقی قرار دارد که مختص ارباب قلعه بوده است. پلان قلعه به‌صورت حیاط مرکزی است که اتاق‌ها در اطراف حیاط واقع‌شده‌اند.

,

, ,

پوشش اتاق‌های طبقه اول به‌صورت طاق ضربی و در طبقه دوم به‌صورت فیل پوش است. مهم‌ترین تزئیناتی که در بنا به‌کاررفته قاب‌بندی‌هایی است که در جبهه شرقی و غربی مشاهده می‌شود. این قلعه به شماره 8549 در میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است قلعه بارجین در محله بارجین واقع‌شده است و ده هزار مترمربع مساحت دارد. در بعضی جاهای آن از بتنی محکم به نام ساروج که محکم‌ترین ملات است و ترکیبی از خاکستر، آهک، سفیده تخم‌مرغ ساخته‌شده است.

,

حیاط در مرکز قرار دارد و اتاق‌ها در اطراف آن و بالای قلعه واقع است. اتاق بزرگی در سر درگاه قلعه واقع است که شاه‌نشین نام دارد مردم روستا تماماً در موقع خطر در این دژ پناه می‌گرفتند و جا می‌شدند.

,

, ,

این قلعه اسطبل نیز داشته است. اتاق‌ها برای افراد خاص معین بوده و هر فردی نسبت به جایگاهش در آن اسکان داده می‌شده است. آب از قنات بارجین که به نام بانی زردشتی این دژاست از آن رد می‌شد و قلعه را مشروب می‌ساخته است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه