اخبار داغ

گشت و گذار نوروزی در بازار تاریخی کردستان + عکس

گشت و گذار نوروزی در بازار تاریخی کردستان + عکس
شهر سنندج دارای دو بازار بزرگ و عمده است که یکی از آنها به نام بازار قدیمی شناخته شده است و در نوروز 96مورد استقبال گردشگران واقع شده است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، سنندج با حدود 500 هزار نفر جمعیت مرکز استان کردستان و یکی از شهرهای کهن در غرب کشور است. سنندج را به شهر مساجد و مناره ها و خانه های قدیمی و تاریخی و بازار کهنش می شناسند، شهری کوچ و زیبا که می توان آن را نگین زیبای منطقه دانست.
شهر تپه ها و باغ ها و مردمان با فرهنگ و مهمان نواز، مردمانی که به احترام به مهمان مشهورند و در ایامی مانند نوروز این مهمان نوازی بیشتر به چشم می آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل, آفتاب دل,
,


گشت و گذار در خیابان های سنندج آرامش خاصی به رهگذران می دهد، بافت تاریخی شهر با بناهای تاریخی و قدیمی عابران را به گذشته می برد و خاطرات را در اذهان بزرگترها زنده می کند.

,
,

, ,

شهر سنندج دارای دو بازار بزرگ و عمده به نام‌های بازار قدیمی و بازار سرتپوله است. بازار قدیمی دارای پلان مستطیل شکل بوده و پلان بازار سرتپوله به شکل یک مستطیل بزرگ است .

,


بازار قدیمی با الهام از بازار پیرامون میدان نقش جهان اصفهان ساخته شده است. در وسط این بازار سراهای مختلفی قرار داشته که متاسفانه بر اثر خیابان کشی در اوایل حکومت پهلوی از بین رفته و به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

,
,


از چهار دروازه قدیمی بازار سنندج اکنون سه دروازه مدخل ورودی قدیمی باقی مانده است. تاریخ ساخت بازار سنندج به زمان سلیمان خان اردلان برمی‌گردد.

,
,


وی در سال 1046 هجری قمری به عنوان والی کردستان از طرف شاهان صفوی منصوب و سنندج به عنوان مرکز ایالت کردستان انتخاب شد.
سقف راسته بازار قدیمی به صورت طاق و تویزه و طاق و گنبد و سقف حجره‌ها نیز به صورت طاق و تویزه ساخته شده است مصالح مورد استفاده در ساخت بازار، عمدتا سنگ و خشت و آجر است.

,
,
,

, ,


سقف راسته بازار به صورت طاق و تویزه و طاق و گنبد ساخته شده و سقف حجره‌ها نیز به صورت طاق و تویزه با مصالح عمده از سنگ و خشت و آجر ساخته شده است.

,
,

 

,

بازار سرتپوله سنندج:
یکی از بازارهای شهر سنندج که در محله‌ای به نام سرتپوله واقع شده بازار سرتپوله است که از خیابان شهدا آغاز و به ابتدای بازار مستطیل شکل که قبلاً به آن اشاره شده متصل می‌شود، بقایای این بازار که در مسیر راه قدیمی مریوان و سقز به کردستان عراق شکل گرفته هنوز موجود است،
گذر اصلی این بازار فاقد سقف است که در پیرامون آن حجره‌ها و مغازه‌هایی از انواع مختلف قرار دارد، هرچند که امروزه رونق گذشته را ندارد و لیکن برای ما مشخص می‌سازد که در مسیر راه کاروان‌رو برای رسیدن به بازار اصلی سنندج شکل گرفته و تا امروز به حیات خود ادامه داده است.

, بازار سرتپوله سنندج:,
,
,

, ,


بازار قدیمی شهر سنندج در سال 1375 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 1775 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

,
,


سنندج برای برخی ها ناشناخته است اما این شهر با مردمان خونگرم و مهمان نواز، بناهای طبیعی و تاریخی زیبا، بازار قدیمی سرپوشیده، باغ ها و تپه های تاریخی، مساجد تاریخی، مراکز خرید به همراه تمیزی خیابان ها و معابر شهر می تواند یکی از مقاصد اصلی گردشگری باشد.

,
,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه