اخبار داغ

آمریکا مانع ایفای نقش واقعی سازمان های بین المللی بوده + اسناد

آمریکا مانع ایفای نقش واقعی سازمان های بین المللی بوده + اسناد
از زمان ایجاد سازمان ملل و نقش مجمع عمومی و شواری امنیت و وظائف آنها دبیران کل و سرفصل موضوعات مهم در تاریخ این سازمان می پردازند و فصولی را به رصد صحنه سازی های ایالات متحده آمریکا در سازمان اختصاص داده اند و در همین فصول تسلط آمریکا برسازمان های بین المللی را افشا می نمایند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگانا،در کتاب هژمونی آمریکا و سازمان های بین المللی می خوانیم  شناخت رابطه میان ایالات متحده قدرتمند امریکا و برخی از سازمان های مرکزی چند جانبه در جامعه جهانی از ویژگی های ضروری روابط بین الملل معاصر است. درک تسلط آمریکا و چگونگی هژمونی ترتیب یافته در سازمان های بین المللی پیش از این درکنار هم سلطه گری این کشور را برجهان معاصر را رقم زده است.
طیف وسیعی از دانشمندان علوم سیاسی به بررسی این امر بسیار مهم پرداخته اند و اهداف آن رویه را در دو شکل مورد مطالعه قرار داده اند برای توصیف و تفسیر رفتار آمریکا باید به نحوه اقدامات نهادهای جهانی و منطقه ای توجه کرد. و در مرحله دوم به بررسی رفتار آمریکا در ظرفیت هر سازمان برای رسیدن به اهداف خود را مورد تحلیل قرار داد .
برای نمونه تنها در یک کتاب با همین عنوان 13 اندیشمند دانشگاهی هرکدام به تحلیلی عمیق در بررسی ابعاد سیاست های آمریکا و ارتباط آن با موسسات بین اللمی و به اصطلاح مشهور مجامع بین المللی پرداخته اند . بطوری که این کار علمی گسترده منبع و مرجع آگاهی گروه عمده ی از مراقبین بین المللی در علل سیاست گذاری و اتخاذ مواضع متناقض آمریکا در روابط بین الملل شده است و بی اعتباری محض قطعنامه های صادره تحت تاثیر آن را آشکار نموده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوگانا،,
,
,
 
,
 
,
 
, , ,
 
,
 
,


این کتب ومقالات مرتبط با آن بما می گویند که چگونه اندیشکده های پژوهشی و موسسات تصمیم ساز آمریکایی گفتمان سیاسی ایالات متحده را ساخته و از آن بعنوان سلاحی علیه جوامع بشری و کشورهای جهان استفاده می کنند

 

سلطه گری آمریکا مانع ایفای نقش سازمان های بین المللی است و آنها را از محتوای خالی کرده است عنوانی دیگر که برای نمونه کتاب هایی فراوانی هستند که با عنوان مذکور در چند مورد و فصول مختلف از زمان ایجاد سازمان ملل و نقش مجمع عمومی و شواری امنیت و وظائف آنها دبیران کل و سرفصل موضوعات مهم در تاریخ این سازمان می پردازند و فصولی را به رصد صحنه سازی های ایالات متحده آمریکا در سازمان اختصاص داده اند و در همین فصول تسلط آمریکا برسازمان های بین المللی را افشا می نمایند و اشکالات عمده وعمیق رادر ترکیب سازمانهای بین المللی و میزان تأثیر پذیری آن را مورد کنکاش قرار داده اند در واقع این سازمان به یک باشگاه سیاسی به دور اهداف اصیل که ملت های جهان از آن انتظار دارند تبدیل شده است.

,
,
,
, ,
,
,

در این مورد می توان به وضعیت های عدیده ی اشاره کرد که عوامل سیاسی بر عوامل قانونی حقوقی و موضوعات اخلاقی غلبه پیدا کرده است برای یاد آوری موارد در قضیه صهیونیزم و ستمی که بر مردم فلسطین و منطقه روا داشته است مثالی واضحی است در این ماجرا مجامع بین الملی هنوز ناتوانند که یکی از تصمیمات یا مصوبات مشروع را علیه اسرائیل اجرا کنند در حالی که علیه سایر کشورها بسرعت برق و باد قطع نامه صادر کرده و اجرا می کند .

,

و حتی در وقت حاضر نیز شاهد سیطره شبه مطلق دولت و کنگره آمریکا بر قعالیت ها و اقدامات سازمان ملل و دیگر مجامع بین المللی هستیم که در آن محافل جنگ افروزی نابود کننده علیه بشریت و تحریم های ظالمانه   اساسنامه های آن را ظاهرا براساس حقوق برابر انسان ها تدوین شده زیر سئوال برده است و همچنان شک و تردید بر مصوبات با استانداردهای دوگانه آنان که از  عدل، مساوات، کرامت انسانی سخن می گوید سایه شبه ناکی انداخته است.

,

و همچنین سلطه گری خطرناک ، و اصرار ایالات متـحده بر سوء استفاده از شورای امنیت بعنوان ابزاری در دست برای حصـار و محاصره و تحریم ، مقاصد و مبانی سازمان ملل را بی ارزش وپوچ نموده است و دولت آمریکا که از این منظر به اولویت بندی منافع و سیاست خارجی خود بهره برداری بی پایانی کرده است .

,

و نویسنده این کتاب در پایان با هشدار از وضعیت کنونی سازمان ملل و مجامع وابسته می نویسد: تسلط امریکا بر این سازمان ها بشکل بزرگ و گستره ی امکانات جهان را در آغاز هزاره سوم در مواجهه با چالش های بزرگی چون فقر و بحرانهای زیست محیطی و ریشه کنی دردها و بیماریها و امراض خانمان براندار، با چالش جدی روبروکرده است و بویژه اینکه قطعنامه های متعدد در موضوعات خطرناک تصویب شده در چند دهه ی اخیر همچنان بقوت خود در حالت اجرا باقی مانده است .
 

,
,

ترجمه:عبدالمجید اورا

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه