اخبار داغ

گزارشی از مناطق عملیاتی جنوب کشور

تصاویر/ یادمان شهید چمران "دهلاویه"

تصاویر/ یادمان شهید چمران "دهلاویه"
یادمان شهید چمران دهلاویه در جنوب شرقی شهر بستان قرار دارد که محل مجروح شدن و شهادت شهید چمران است و هر ساله زیارتگاه کاروان های راهیان نور کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "دانشجونیوز" ، یادمان شهید چمران دهلاویه در جنوب شرقی شهر بستان قرار دارد که محل مجروح شدن و شهادت شهید چمران است و هر ساله زیارتگاه کاروان های راهیان نور کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "دانشجونیوز" ,

فاصله این روستا تا سوسنگرد 11کیلومتر و تا بستان 15 کیلومتر است.

,

مدافعان ‌دهلاویه ‌10 روز سرسختانه‌ در برابر دشمن‌ مقاومت‌ کردند تا اینکه‌ در 24 آبان ‌1359 توانی برای‌ مقاومت‌ باقی‌ نماند و دشمن‌ با اشغال‌ دهلاویه‌ خود را به‌ سوسنگرد رساند.

,

در 26/3/1360 رزمندگان‌ ستاد جنگ‌های‌ نامنظم به فرماندهی دکتر مصطفی چمران(وزیر‌ دفاع وقت) طی عملیاتی دهلاویه را آزاد کردند اما دشمن با حملات خود این روستا را مجدداً اشغال نمود.

,

هنگامی که دکتر چمران برای معرفی فرمانده جدید عازم دهلاویه شد، در پشت کانال این منطقه(مکان فعلی یادمان) بر اثر اصابت گلوله خمپاره به شدت مجروح شد و هنگام انتقال به بیمارستان سوسنگرد به شهادت رسید.

,

دشمن بعد از این عملیات با وجود در اختیار داشتن دهلاویه آن را تخلیه کرد و در غرب آن مستقر شد و به این ترتیب روستای دهلاویه از دشمن خالی شد در حالی که در تصرف خودی نیز قرار نداشت.

,

این منطقه در 27/6/1360 و در عملیات "شهید آیت‌الله‌مدنی" آزاد شد و غرب دهلایه از آن هنگام تا عملیات  طریق‌القدس خط‌ مقدم نیروهای خودی بود.

,

یادمان شهید‌چمران در سال 1374 در 400 متری غرب روستای دهلاویه ساخته شد و 10 سال بعد نیز شهیدی گمنام در محوطه مرکزی این یادمان به خاک سپرده شد.

,

این یادمان در مساحتی بالغ بر 440متر مربع ساخته شده و دارای ردیف پلکانی به یک برج به صورت چهار گوشه با کاشی‌هایی در داخل آن که فرازی از سخنان گوهربار امام‌خمینی(ره) بر روی آن منقش شده است، می‌باشد.

,

این یادمان دارای یک کتابخانه و نمایشگاهی از تصاویر و اسناد دوران کودکی، نوجوانی و جوانی و مبارزات شهید در جبهه لبنان و همچنین تصاویر مربوط به ایشان در جبهه‌های نبرد تا لحظه شهادت است.

,

مقام‌معظم‌رهبری در پنجم فروردین سال‌1385 با حضور خویش در مشهد شهید چمران و مزار شهید‌گمنام رنگ و بوی تازه‌ای به این مکان دادند.

,

, , , , , , , , , , , , ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه