اخبار داغ

«اقتصاد مقاومتی» شاه کلید حل معضلات اقتصادی مازندران

«اقتصاد مقاومتی» شاه کلید حل معضلات اقتصادی مازندران
اقتصاد مقاومتی الگویی است برای حفظ و صیانت از نظام اقتصادی یک کشور در برابر تلاطم‌های اقتصاد جهانی. به زبان ساده، اگر کشور ما یکی از اعضای اتحادیه اروپا هم بود، با اوضاعی که امروز در اقتصاد جهان شاهدیم، برای رسیدن به توسعه پایدار اقتصادی راهی جز حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی نداشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، بیش از دو سال و سه ماه از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر عزیز انقلاب اسلامی می‌گذرد، امسال ششمین سالی است که در دهه‌ی نود، نام اقتصادی بر خود می گیرد. اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

در قوه مجریه آقای سخنگو می گوید اقتصاد مقاومتی از امسال اجرا می‌شود. بلاغ ضمن عرض خداقوت به تمام آنان که تاکنون از اقتصاد مقاومتی «سخن» گفته‌اند و با آرزوی موفقیت برای آن‌هایی که با عزم جهادی وارد «عمل» شده‌اند، نکات مختصری را به عرض دغدغه‌مندان این عرصه می‌رساند.

اقتصاد مقاومتی، حرکت به‌سوی توسعه پایدار

اقتصاد مقاومتی الگویی است برای حفظ و صیانت از نظام اقتصادی یک کشور در برابر تلاطم های اقتصاد جهانی. به زبان ساده، اگر کشور ما یکی از اعضای اتحادیه‌ی اروپا هم بود، با اوضاعی که امروز در اقتصاد جهان شاهدیم، برای رسیدن به توسعه پایدار اقتصادی راهی جز حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی نداشت.

در کشور ما ضرورت اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی دو چندان است. جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها، در معرض تلاطم‌های اقتصادی جهان قرار دارد، اما آن چه که ضرورت مقاوم سازی اقتصاد در ایران را مضاعف می‌کند، جنگ تمام عیار اقتصادی است که در سال‌های اخیر علیه ما به راه انداختند. تحریم‌هایی که اگر علیه هر یک از کشورهای اروپایی وضع شده بود، شاید امروز اثری از حیات اقتصادی در آن کشور نمی‌دیدیم.

بدیهی است که این هجوم اقتصادی علیه ملت ایران، نیاز به دفاع دارد، تجربه ثابت کرد راه این دفاع، مذاکره نیست چرا که طرف‌های غربی به نوشته‌های روی کاغذ پای بند نیستند. اگر بودند، بعد از اجرای برجام تحریم‌های جدیدی علیه ما وضع نمی‌کردند.

در شهرستان رامسر نیز در همین راستا پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین نامگذاری سال ۹۵ به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ مسئولین و نیروهای دغدغه‌مند انقلاب اسلامی به طور عملی پای کار آمدند و اقداماتی را در این جهت به اجرا رساندند.

این حمایت‌ها و سیاست‌ها در عرصه تولید و اقتصاد مقاومتی در شهرستان رامسر به طور عملی تا جایی بود که از سوی مقامات و مسئولان استانی، این شهرستان یکی از شهرستان‌های برتر در راستای حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی معرفی شد.

موفق‌ترین در اقتصاد مقاومتی مازندران

اما آنچه که در این بین حائز اهمیت است و از چشم بسیاری از شهروندان و تولیدکنندگان به ویژه جوانان مستعد و دارای ایده دور نمانده است، تلاش مستمر و دغدغه همیشگی نهاد بسیج و سپاه در حمایت از این موضوع اصلی کشور می‌باشد، ارگان‌های دولتی اگرچه در این عرصه با دور کردن بخشنامه‌ها و کاغذ بازی‌ها برخی موانع را از سر راه تولید در رامسر برداشته‌اند، اما این گونه نبوده که این ارگان‌ها در حمایت از اقتصاد مقاومتی برای خود ایده و طرح‌های درون سازمانی و برون سازمانی داشته باشند.

سرهنگ جعفری فرمانده سپاه رامسر در گفتگویی اعلام کرد: در شهرستان رامسر با حمایت‌های بسیج سازندگی بیش از 150 طرح اقتصاد مقاومتی به اجرا رسید و جوانانی که در این زمینه استعداد و ظرفیت‌های خوبی داشتند، مشغول به کار و تولید شده‌اند.

وی افزود: رامسر یکی از شهرهای برتر در زمینه حمایت از طرح‌های اشتغال‌زا و اقتصاد مقاومتی است و ما می‌کوشیم در این زمینه بیش از پیش بتوانیم از جوانان و تولیدکنندگان حمایت کنیم.

فرمانده سپاه رامسر در ادمه بیان کرد: برای کمک به جوانان در جهت اشغال‌زایی باید از قالب ابلاغیه، دستورالعمل، بخشنامه و کاغذ بیرون بیاییم و به صورت عملیاتی در این عرصه دست جوانان را بگیریم زیرا صرف ابلاغیه و دستورالعمل‌ها کارساز نیست.

وی تصریح کرد: نگاه و امید به خارج از کشور درست نیست و بازار کسب و کار را رونق نمی‌دهد، بلکه باید با اتکای به داشته‌ها و ظرفیت‌های درونی خود را قوی و اقتصادمان را پایدار کنیم.

اقتصاد مقاومتی، شاه کلید حل معضلات اقتصادی ایران

فرمانده سپاه رامسر با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی شاه کلید حل مشکلات معضلات اقتصادی کشور است، اظهار کرد: این استراتژی را ما در گذشته لمس کردیم و هشت سال دفاع مقدس نمونه این نقشه راه است که مردم ما با ایمان، ولایت مداری، ایستادگی، مقاومت و وحدت پیروزی را از آن خود کردند که در بحث اقتصادی نیز این نتیجه دور از دسترس نیست.

وی در پایان گفت: در شهرستان رامسر طبق آماری، که در درست است، بیشترین فعالیت‌ها و تسهیلات در بخش‌های پرورش قارچ، گل و گیاه، ماهی، گیاهان دارویی، عسل و دیگر موارد پرداخت شده است.

عضو قرارگاه جهادی اقتصاد مقاومتی رامسر نیز در گفتگویی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی که در شهریور ۸۹ از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد گفت: در زمینه این موضوع باید تشکیل جلسات را به عملی و اجرایی کردن مصوبات کشاند.

مهندس جمشید حجتی‌نیا بیان کرد: موضوع اصلی بحث قطب بندی می‌باشد که باید براساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه ایده‌ها و طرحها بررسی شود و محورهای قابل اجرایی بالفعل مشخص و کار بر روی آن را باید با تمام توان آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه اقتصاد مقاومتی باید درست تعریف شود، ادامه داد: اگر شناسایی درستی در این بحث صورت نگیرد، اعتبارات به جا و درست هزینه نمی‌شود.

در اقتصاد مقاومتی گفتار درمانی ممنوع

فرماندار رامسر نیز در گفتگویی با خبرنگار ما با اشاره به اینکه امکانات مختلف و ظرفیت‌های ایران برای همه ثابت شده گفت: باید در بالفعل درآوردن ظرفیت های موجود در شهرستان رامسر تلاش کرد تا به خواسته های اصلی و پیش رو دست یابیم.

وی افزود: بر این اعتقاد هستم که صرفا به برگزاری جلسات نباید اکتفا کرد و باید در عملیاتی کردن تصمیمات نیز بکوشیم تا نتیجه خوب و مناسبی را در بین آحاد مردم داشته باشیم.

محمد آزاد بیان داشت: بسیاری از کشورها بعد از جنگ هایی که شکل گرفت از میان رفته بودند اما با فکر و اندیشه مردم و برنامه ریزی درست اقتصادی در سطح جهان شکوفا شدند و اقتصادی پویا دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه برای اقدام و عمل در بحث اقتصاد مقاومتی باید برنامه ریزی و تلاش شبانه روزی داشته باشیم، افزود: دستگاه های اجرایی در حوزه های خود باید ظرفیت ها و پتانسیل ها را شناسایی کنند و آنها را مورد بررسی قرار دهند تا در قرارگاه جهاد اقتصادی مطرح شود.

اقتصاد مقاومتی، خردمندانه‌ترین اقدام امنیت‌بخش

آرمان آذرگون دانشجوی پزشکی و مسئول بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه در گفتگویی اظهار کرد: ما می‌بایست در بحث ارتقای اقتصادی و اقتدار قوای مالی خود در داخل و حتی خارج رزم جامه‌ای همانند اقتصاد مقاومتی، که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است را در کشور به اجرا برسانیم.

وی افزود: اصول ۲۴ گانه «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» با یک جست و جوی ساده اینترنتی در دسترس شما خواهند بود، مروری بر این اصول به خوبی نشان می دهد که اقتصاد مقاومتی نه تنها به معنای ریاضت اقتصادی نیست، بلکه هیچ قرابتی نیز با آن ندارد.

آذرگون در ادامه بیان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای بستن درهای اقتصاد کشور به روی بازارهای جهانی نیست، اما می خواهد «تکیه گاه» تمام عرصه های اقتصادی در داخل مرزها باشد، در این جنگ اقتصادی، هر عرصه ای که تکیه گاهش خارج از کشور باشد مورد هجوم دشمن قرار خواهد گرفت و به ما ضربه خواهد زد.

وی تصریح کرد: بعد از تصویب برجام، شواهد حاکی از این بود که ورود گروه‌های تجاری و گردشگران خارجی به کشور افزایش یافته است. این عرصه‌ای نو پیش روی اقتصاد کشور بود که تکیه گاهش خارج از مرزهای ما قرار داشت، دشمن بلافاصله این فرصت اقتصادی را هدف حمله خود قرار داد، کنگره امریکا با تصویب طرحی، اتباع ۳۸ کشور جهان را به دلیل سفر به ایران تحت نوعی تحریم سیاسی قرار داد، با وجود تعهدات امریکا در برجام، این مصوبه با امضای رییس جمهور امریکا به قانون تبدیل شد.

مناطق آزاد، نعل وارونه‌ای برای تخریب اقتصاد داخلی

وی یادآور شد: در روزهای نخست سال جدید، رییس جمهور محترم با سفر به یکی از مناطق آزاد تجاری، این مناطق را به عنوان یکی از فرصت‌های مهم اقتصاد مقاومتی معرفی کردند.

مسئول بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: آیا به راستی مناطق آزاد کشور ما با وضعیت فعلی می‌توانند به اقتصاد مقاومتی کمک کنند؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: اصل یازدهم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی پاسخ این سوال را می دهد که توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج است.

وی اینگونه سوال کرد: آیا رسالت اصلی مناطق آزاد ما در وضع کنونی گسترش تولید داخلی و صادرات است؟

آرمان آذرگون خاطر نشن کرد: امروز مناطق آزاد ما عمدتا دروازه ی واردات کالاهای غیرضروری به کشور هستند و مدیریت مناطق آزاد کشور اعتقاد چندانی به توانمندی های تولیدکنندگان داخلی ندارد. اگر عزمی برای ایجاد تحول در این وضعیت نباشد، حمایت از مناطق آزاد فعلی هرگز به معنای حمایت از اقتصاد مقاومتی نخواهد بود.

اقتصاد مقاومتی، عزت‌بخش نفت و پتروشیمی

وی اضافه کرد: تحریم های نفتی علیه کشورمان در سال های اخیر نشان داد که راهی جز حرکت به سمت اقتصاد مستقل از نفت نداریم.

وی افزایش تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی به جای تکیه بر فروش نفت خام، پرهیز از خام فروشی مواد معدنی، افزایش تنوع در منابع درآمدی کشور، پرهیز از واردات کالاهایی که مشابه آن ها در داخل تولید می شوند، حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان، توجه ویژه به برقراری عدالت اقتصادی و استفاده بهینه از ظرفیت عظیم نیروی انسانی جوان کشور از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: امیدوارم این مباحث مورد توجه تصمیم سازان، تصمیم گیران و مسئولین اجرایی کشور قرار داشته باشند.

مسئول بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان این گفتگو گفت: ما مردم نیز موظفیم در این مسیر با اراده جمعی به سمت اصلاح الگوی مصرف و حمایت جدی و متعصبانه از تولیدات داخلی حرکت کنیم تا برنامه ریزی ها و اقدامات مسئولین به ثمر برسد.

با این تفاسیر و مباحث مطرح شده اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که راه برون رفت از مشکلات داخلی و خارجی اقتصاد کشور استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و استعدادهای داخلی است و این روش زمانی موفق می‌شود که برخی مسئولین غرب باور به این باور برسند که جوانان با استعداد کشور و ظرفیت‌های موجود در سطوح مختلف داخلی توان اقتدار و پیشرفت قوای اقتصادی‌مان را دارند.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه