اخبار داغ

مادر پرورش اسب اصیل ایرانی، در آغوش پدر، سواری آموخت

مادر پرورش اسب اصیل ایرانی، در آغوش پدر، سواری آموخت
ورکانه روستایی 400 ساله در همدان تاریخ بازگوی دختری است که در آغوش پدر بر زین اسب نشست و مادر پرورش دهنده اسب اصیل ایران شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از همدان ورزش، کهن شهر همدان از دیر باز محل پرورش و تاخت و تاز اسب های زیاد ی بوده است حتی در زمان های بسیار دور و وردان مادها در شناسنامه تاریخی و باستانی این استان می بینیم که خاستگاه پرورش اسب در کشور بوده است و اوج سوارکاری در روستای 400 ساله ورکانه به چشم می خورد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, همدان ورزش،, همدان ورزش,

 

,

 

,

, ,

مهمترین شخصی که در پرورش، اصلاح و نگهداری اسب در همدان نقش ویژه‌ای را ایفا کرد، «مری لیلی قره‌گوزلو» بود که 80 سال به این شغل پرداخت و نژاد های مختلف و اصیلی را در همدان پرورش داد .

, مهمترین شخصی که در پرورش، اصلاح و نگهداری اسب در همدان نقش ویژه‌ای را ایفا کرد، «مری لیلی قره‌گوزلو» بود که 80 سال به این شغل پرداخت و نژاد های مختلف و اصیلی را در همدان پرورش داد . , مهمترین شخصی که در پرورش، اصلاح و نگهداری اسب در همدان نقش ویژه‌ای را ایفا کرد، «مری لیلی قره‌گوزلو» بود که 80 سال به این شغل پرداخت و نژاد های مختلف و اصیلی را در همدان پرورش داد . , مهمترین شخصی که در پرورش، اصلاح و نگهداری اسب در همدان نقش ویژه‌ای را ایفا کرد، «مری لیلی قره‌گوزلو» بود که 80 سال به این شغل پرداخت و نژاد های مختلف و اصیلی را در همدان پرورش داد . ,

 

,

مری لیلی قره گوزلو بعد از فوت پدرش در این روستا به پرورش و گسترش اکثر نژادهای اسب ایرانی می پردازد .

, مری لیلی قره گوزلو بعد از فوت پدرش در این روستا به پرورش و گسترش اکثر نژادهای اسب ایرانی می پردازد . , مری لیلی قره گوزلو بعد از فوت پدرش در این روستا به پرورش و گسترش اکثر نژادهای اسب ایرانی می پردازد . , مری لیلی قره گوزلو بعد از فوت پدرش در این روستا به پرورش و گسترش اکثر نژادهای اسب ایرانی می پردازد . ,

 

,

مهری خانم قره گوزلو همسر مجیدخان بختیاری ‌مادر پرورش دهندگان اسب اصیل در ایران

, مهری خانم قره گوزلو همسر مجیدخان بختیاری ‌مادر پرورش دهندگان اسب اصیل در ایران, مهری خانم قره گوزلو همسر مجیدخان بختیاری ‌مادر پرورش دهندگان اسب اصیل در ایران, مهری خانم قره گوزلو همسر مجیدخان بختیاری ‌مادر پرورش دهندگان اسب اصیل در ایران, مهری خانم قره گوزلو همسر مجیدخان بختیاری ‌مادر پرورش دهندگان اسب اصیل در ایران,

 

,

, ,

 

,

لیلی دختر دکتر علی‌نقی قراگوزلو و کاترین لد بود. پدرش از خان‌زادگان همدان و پسر مهدی خان قراگوزلو سفیر ایران در آمریکا بود. علی‌نقی پس از پایان تحصیلاتش در سوئیس و فرانسه به آمریکا رفت و با کاترین که کتابدار دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور بود ازدواج کرد. آن‌ها آرزویی جز آمدن و زندگی در ایران نداشتند و نهایتاً نیز به رویای خود جامه عمل پوشاندند.

,

 

,

, ,

 

,

در دوران اقامت خانواده در تهران، آن‌ها هر سال تابستان را در روستای ورکانه همدان که از املاک مهدی‌خان بود و اداره آن را پدر لیلی به عهده داشت، می‌گذراندند. در آنجا نقی‌خان درمانگاهی برای اهالی ساخته بود و به مداوای آنان می‌پرداخت. او در این روستای دورافتاده که لیلی بعدها آن را «روستایی زیبا وسردسیری بدون جاده کوهستانی و در موقعیتی بی نظیر و شاعرانه» به یادمی‌آورد، در آغوش پدرش بر زین اسب می‌نشست و به گشت و گذار در کوهستان می‌پرداخت؛ ولی با مرگ نا به هنگام پدر در سن ۳۷ سالگی در سال ۱۳۱۲ خورشیدی، این دوران خوش پایان یافت.

,

 

,

, ,

 

,

مهری بعد از مرگ پدر به خاطر آشنایی که با اسب ها و نژادهای گوناگون داشت به عنوان اولین بانو و با همکاری همسر خود به عنوان مادر پرورش دهنده اسب اصیل ایرانی انتخاب شد .

,

 

,

روستای ورکانه در حال حاضر با قدمتی 400ساله در اولین نگاههی که به این روستا می اندازیم متوجه خانه های سنگی و زیبای این روستا می شویم  و کوچه های سنگی این روستا و موزه بزرگ اسب ایران در این روستا که منتظر بازسازی میراث فرهنگی است می شویم .

,

 

,

, ,

 

,

این روستای تاریخی که بزرگان زیادی را تا به حال در خود دیده است تا کنون چندین بار میزبان جشنواره سوارکاری در کشور بوده است و تصاویر زیبایی را به نمایش گذاشته است.

,

 

,

سید وحید برقعی رئیس هیات سوارکاری استان همدان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: روستای ورکانه و اولین باشگاه سوارکاری همدان به نام مکارچی در توسعه و پرورش صنعت اسب و ورزش سوارکاری تاثیر زیادی داشته اند .

,

 وی که روستای ورکانه را نگین گردشگری همدان می داند افزود: متاسفانه از این روستا آن طور که باید استفاده نمی شود و برای بازسازی اسطبل اسب در این روستا باید میراث فرهنگی اقدام کند تا همگی بتوانیم از این صنعت بهره ببریم .

,

 

,

, ,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه