اخبار داغ

اقلیت ها و اکثریت ها در شورا کدامند؟

انتخابات طایفه ای یا تفکرات سیاسی/کهگیلویه بویراحمد باز هم در ثبت نام انتخابات شورا ها رکورد زد

انتخابات طایفه ای یا تفکرات سیاسی/کهگیلویه بویراحمد باز هم در ثبت نام انتخابات شورا ها رکورد زد
درکهگیلویه وبویراحمد یکی از موانع توسعه سیاسی و شایسته سالاری، قوم گرایی و طایفه گرای است که در شهرهای کوچک در وقت انتخابات شوراهای اسلامی یا مجلس شورای اسلامی نه تنها در تقابل با احزاب عمل می‌کنند بلکه جایگزین آن‌ها شده‌اند موضوعی که امروز دامن گیر این استان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازبویرخبر،استان کهگیلویه وبویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت ایران و قرار گرفتن در یک پهنه کوهستانی همیشه یکی از استانهای پیش گام در امر انتخابات از شورای شهر گرفته تا انتخابات ریاست جمهوری بوده، به گونه ای که همیشه با توجه به مساحت و تعداد جمعیت در ایران از جمله استانهای ثابت قدم در انتخابات از نظر تعداد جمعیت کشور محسوب شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بویرخبر،,

کهگیلویه وبویراحمد با داشتن بیش از 850هزار نفر جمعیت از استانهای کم جمعیت استان بوده که در دهه های اخیر به دلیل روند خوب حضور مردم آن در انتخابات همیشه پیش گام بوده است .

,

اما در این بین کهگیلویه و بویراحمد، استانی طایفه ای است که همین امر باعث شده نتیجه انتخابات را طایفه ها مشخص کنند و از پازل مهم شایسته سالاری دور نگه داشته شوند.

,

از سویی دیگر، کهگیلویه و بویراحمد در برهه خاصی از تاریخ خود واقع شده است که نیاز مبرمی به توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متوازن دارد و این موضوع در حالی است که موانعی نیز بر سر راه آن مشاهده می‌شود.

,

اما در استان کهگیلویه وبویراحمد یکی از موانع توسعه سیاسی و شایسته سالاری قوم گرایی و طایفه گرای است که در شهرهای کوچک در وقت انتخابات شوراهای اسلامی یا مجلس شورای اسلامی نه تنها در تقابل با احزاب عمل می‌کنند بلکه جایگزین آن‌ها شده‌اند موضوعی که امروز دامن گیر این استان شده است.

,
, ,

نمونه از این طایفه گری ویا  همان قبیله گرایی در انتخابات سال 96 در کهگیلویه وبویراحمد اعلام حضور بیش از چهار هزارو 650نفر در انتخابات شورای شهر روستا دانست که بیش از نیمی از آنها با توجه به تفکرات طایفه گری و قبیله ای پا به عرصه انتخابات گذاشته اند موضوعی که باعث شده در انتخابات گذشته شوراها، طایفه ها نقش اول را در انتخابات اعضای شورا بزنند.

,

معظلی که در طولانی مدت باعث حاشیه های زیاد در بدنه شورا و جدال اعضای شورا بر سر موضوعاتی از پیش افتاده شده و از طرفی هم باعث لنگ شدن خدمات به شهروندان از سوی این پارلمان محلی گردید.

,

از این رو باید در انتخابات کلید واژه شایسته سالاری را ملاک  قرار داده و  فرهنگ نامیمون طایفه گری را کنار گذاشته و برای توسعه شهری خود سعی کنیم اصل را بر فرهنگ شایسته سالاری بگذاریم.

,

موضوعی که امروز باعث شده که طیف عظیمی با ثبت نام در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و روستای استان رتبه اول ثبت نامی داوطلبین به نسبت جمعیت را در کشور رابه نام استان کهگیلویه وبویراحمد بزنند و نشان دهند که این استان با توجه به ترافیک سیاسی محض نیز یکی از استان طایفه ای در انتخابات لقب بگیرد موضوعی که می تواند در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری را به لحاظ درگیری های درون شورایی برای هر شهر به وجود آورد.

,

از طرفی دیگری بسیاری از فعالان به ظاهر مدنی و اجتماعی که به یاری شبکه های اجتماعی مجازی توانسته اند نامی برای خود دست و پا کنند که همین امر باعث شد تحرکات عجیب و غریب انتخاباتی در استان رخ دهد و چشم هم چشم بازی ها در بین خانواده ها نیز به اینجا هم رسوخ کند.

,

از نخستین دوره انتخابات شورای شهر تاکنون، افراد بسیاری در این عرصه پا به میدان گذاشته اند و با یکدیگر به رقابت پرداخته اند، عده ای موفق به تکیه بر کرسی این شورا شده اند و عده ای نیز هرگز رنگ شورا را در جایگاه منتخب مردم به چشم ندیده اند، اما این افراد، چه آنها که به عنوان منتخب مردم شناخته شدند و چه آنها که انتخاب نشدند، وجوه اشتراکی بسیاری با هم داشته اند که از این حیث هیچ یک از آنها بر دیگری برتر  نداشته و تقریبا نتوانسته اند عامه مردم را راضی نگهدارند.

,

همگی این افراد حضور خود در انتخابات را ادای تکلیف خوانده اند، اما در نهایت همه آنهایی که به این شورا وارد شده و بر کرسی آن تکیه داده اند بیشتر با همان تفکر طایفه گری وارد شدند، معدود افردای هم بوده اند که به همگان خدمت می کردند اما تک نظر بودن در میان انبوه نظرات طایفه ای باعث شد که آنان در این امر موفق نشوند.

,

فتاح محمدی معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه چهار هزارو 632 نفر داوطلب برای شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان ثبت نام کردند، افزود: از این تعداد  736 نفر در شهر ها و سه هزار و 906 نفر در روستاها هستند.

,

وی با بیان اینکه از این تعداد 336 زن و چهار هزار و 296 مرد هستند،گفت:بر اساس این آمار 276 نفر زن  و سه هزارو 630 مرد در حوزه روستایی ثبت نام کرده اند.

,

رئیس ستاد انتخابات استان تصریح کرد: در حوزه شهری 666 مرد و 60 زن ثبت نام کرده اند که این موضوع نشان دهنده حضور ده درصدی بانوان در این برهه از انتخابات در شورای شهر بوده که نسشان گر دید سیاسی همه شهروندان این استان بخصوص شهر یاسوج را نشان می دهد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه