اخبار داغ

جاذبه های گردشگری آشتیان؛

«گرکان» مهد سه تَن از پدران علم ایران/ سفر به زادگاه دکتر قریب+ عکس

«گرکان» مهد سه تَن از پدران علم ایران/ سفر به زادگاه دکتر قریب+ عکس
روستای تاریخی گرکان از توابع شهرستان آشتیان سه تَن از پدران علم ایران را در دامان خود پرورانده است و امروز نام این مفاخر بر پیشانی بلند ایران می درخشد و مایه فخر و مباهات هر ایرانی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش سفیرآشتیان؛ از میان روستاهای آشتیان، روستای گرکان از ویژگیهای خاصی برخوردار است و دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرآشتیان,

, ,

در بخش ورودی این دهستان تمثالی از بزرگان علم ایران که در این روستا زاده شده اند، خودنمایی می کند، گرکان نه تنها زادگاه این سه پدر علم ایران است بلکه خانه ای در آن وجود دارد که پدر سه علم ایران در آن زندگی کرده اند.

,

خاندان بزرگ قریب، سهم بسزایی در عرصه علم کشور داشتند، عبدالعظیم گرکانی پدر ادبیات فارسی ایران، علاوه بر وی، پدر علم زمین شناسی و پدر طب کودکان ایران نیز که از قریب‌ها بودند، روزگاری در گرکان زیسته اند.

,

, ,

برج و منزل خاندان قریب که در زمینی به مساحت ۷۱۵ مترمربع یادگاری از دوران قاجار است. درب چوبی بنا در ضلع غربی و ضلع شرقی هم محل خبازخانه بوده و بنای اصلی هم در ضلع شمالی در دو طبقه ساخته شده است.

,

راه پله های قرینه و تزیینات قاب‌بندی گچی، قطاربندی و گچبری به این بنا زیبایی خاصی داده است، این خانه در فهرست آثار ملی به شماره ۲۵۵۱ در تاریخ سال ۷۸ ثبت شده و در حال حاضر مرمت این بنا از سوی میراث فرهنگی در حال پیگیری است.

,

یکی دیگر از عمارت های تاریخی این روستا، منزل میرزا حسن آشتیانی در قلب گرکان است، عمارتی دو طبقه با اتاق های تو در تو و تالار بزرگی که با قدمت ۲۰۰ ساله می تواند مقصد گردشگری تاریخی بکری برای علاقمندان باشد.

,

, ,

درختان صدساله و خانه های با قدمت یک قرن از ویژگی های این روستا است، مسجد جامع گرکان، آب انبار مستشارالملک، تکیه قدیمی و دانشسرای گرکان از دیدنی های این روستا هستند.

,

آتشکده قلعه خرابه در بالای قله کوه «دیدگاه» که تا سال ۲۸۲ هجری قمری دایر بوده و قبرهایی از سفال حکایت از قدمت این دیار دارد.

,

در گرکان حمام‌های قدیمی و غسالخانه‌ای در جوار قنات کیوار با طاق آجری نیز وجود داشته اما بر اثر بی توجهی در سال های اخیر تخریب و به کلی آثار آنها از میان رفته است.

, .,

در شمال شرقی این روستا، «دره‌ی پی امامان» از جاذبه های دیدنی گرکان است که دره به ویژه قسمتی از آن که جزو تختان (Terrace) رودخانه فصلی گرکان است از ماسه و سنگ تشکیل شده است این محل از گذشته های بسیار دور برای اهالی گرکان، محلی متبرک و مقدس مورد توجه بوده و در آنجا برای برآورده شدن حاجات خود نذرهایی می‌کردند.

, (Terrace) , .,

, ,

آیت الله احمد محسنی گرکانی، شمس العلمای قریب و دکتر احمد قریب (رئیس مرکز پژوهشی سازمان انرژی اتمی ایران) از جمله مفاخر و فرهیختگان این دیار هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه