اخبار داغ

به مناسبت فرا رسیدن «لیلة الرغائب» و «ماهِ رجب»؛

شایسته به استقبال رجب برویم/ در شب آرزوها چه باید کرد؟

شایسته به استقبال رجب برویم/ در شب آرزوها چه باید کرد؟
از اول ماه رجب تا یک اربعین این طور به میدان بیاید اگر چنین کردید می‌فهمید که ماه رجب امسال شما با سال‌های قبل تقاوت عظیمی داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، ماه رجب شرافت و مقام بزرگی دارد و یکی از جهات شرافت آن این است که از ماه‌های حرام و ماه دعا می‌باشد و در زمان جاهلیت نیز حرام و مقدس شمرده می‌شد و مردم آن زمان نیز برای برآمدن حاجات خود انتظار آن را می‌کشیدند. چنان چه در برخی از روایات نقل شده رجب ماه امیرالمومنین(ع)، شعبان ماه پیامبر(ص) و رمضان ماه خداست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

استاد محمد تقی فیاض بخش در رابطه با ماه رجب می‌گوید: میرزا جواد آقا ملکی در《المراقبات》از پیامبر اکرم (ص) روایت کرده است که در شب اول ماه رجب خداوند ملکی را در عرش قرار می‌دهد که این ملک منادی می‌دهد "...خوشا به حال یادکنندگان خدا، خوشا به حال فرمانبرداران از خدا، خدا می‌فرماید من فرمانبردار کسی هستم که فرمانبردار من باشد.." روایتی نداریم که خداوند در یک ماه بگوید من مطیع کسانی هستم که از من اطاعت کنند، در واقع خداوند خود را به این میزان تنزل می‌دهد و محبوبانه محبانه با بنده‌اش صحبت می‌کند. من مجالس کسی هستم که با من مجالست کند لذا این شب‌ها را نباید از دست داد.

,

 در میان اولیای الهی از ابتدای سال قمری دورخیزی برای ماه رمضان از رجب شروع می‌شد، اگر کسی در ماه رمضان می‌خواهد به مقدار خودش لیله القدر را درک کند، باید از همین ایام آغاز کند.

,

از ابتدای ماه رجب که بحمدلله در سال جاری شب اول ماه رجب مصادف شده است با لیله الرغائب همت کنیم پنج شنبه اول ماه رجب و آغاز این ماه روزه بگیریم و شب جمعه اول را مقید به اعمال لیله الرغایب باشیم، بسیار ارزشمند است.

,

نماز خاص جمادی‌الثانی نیز برای حفظ از بلایای خود و خانواده و اولاد و به ویژه برای صیانت از دین خوانده شود. لذا اگر این نماز چهار رکعتی را بخوانیم با دینی پاک وارد رجب خواهیم شد.

,

به همه توصیه می‌کنیم قبل از ورود به ماه رجب چهارشنبه صبح یا بعد از ظهر غسل توبه و یا نماز توبه نیز قرائت شود زیرا به فرموده‌ی پیامبر هرکسی این عمل را به جا بیاورد همانند زمانی که از مادر زاده شده پاک می‌گردد. 

,

ماه رجب را با استقبال شایسته برویم

,

بنده به طور عام به همه توصیه می‌کنم مراقبه‌ی این سه ماه حرف اول را می‌زند. ابتدا یک محاسبه‌ی دقیق در دو هفته‌ی اخیر داشته باشید. در این محاسبه نیز به وجود حضرت صدیقه طاهره(س) توسل پیدا کنید و بخواهید حضرت عنایتی داشته باشند تا مانع اصلی در سیر اخلاقی را به شما بفهمانند. 

,

 توسل را با زیارت امین الله پیدا کنید، به این ترتیب که زیارت را به امیر المومنین(ع) هدیه کنید زیرا حضرت زهرا (س) بسیار به هدایای امیرالمومنین(ع) علاقه دارند؛ سپس یک محاسبه‌ی دقیق داشته باشید و ببینید بین اعمال خود کدام یک مانع دریافت برکات و الطاف الهی است. نگویید مشکلات متعدد دارید، یک گناه را انتخاب کنید و در این یک ماه با امیرالمومنین(ع) معامله کنید. بگویید یا علی(ع) رجب ماه شماست و من این گناه را به خاطر وجود نازنین شما ترک می‌کنم. 

,

جوهره‌ی انسانیِ انسان به فتوت است. پای این قرار بایستید و به محض اینکه در معرض آن قرار قرار گرفتید به امام علی(ع) رجوع کنید و بگویید به خاطر شما من کوتاه می‌آیم. 
از اول ماه رجب تا یک اربعین این طور به میدان بیاید اگر چنین کردید می‌فهمید که ماه رجب امسال شما با سال‌های قبل تقاوت عظیمی داشته است.

,
,

توصیه‌ی عام این است که در ماه رجب دعای ناحیه‌ی مقدسه خوانده شود. استغفارات ماه نیز فراموش نشود. روزه به همه‌ی افراد توصیه نمی‌شود اما در ماه رجب اگر بتوانید سه یا پنج روز روزه بگیرید بسیار خوب است. در کل به خود فشار نیاورید بگذارید نشاط عبادت برای شما بماند. ماه رجب را تند نرویم که شعبان و رمضان را دچار کسالت و بی‌میلی شویم.

,

عاشقانه عبادت کنیم لذا نشاط عبادت شرط عبادت است.

,

استغفارات مفاتیح نازله‌ی روزه است و اگر کسی توان روزه نداشت از استغفارات(مفاتیح الجنان) غافل نشود.

,

مختصری از دعاهای این ماه(جهت مشاهده‌ی کامل دعاها به مفاتیح الجنان و یا المراقبات مراجعه نمایید)

,

1. در طول ماه هزار مرتبه بگویید: "استغفرالله ذالجلال والاکرام من جمیع الذنوب و الاثام" 
2.هزار مرتبه سوره‌ی توحید"قل هو الله احد..." را بخوانید.
3.  در طول ماه چهارصد مرتبه بگویید:"استعفرالله الذی لا اله الا هو وحده لا شریک له واتوب الیه"
4.در طول ماه هزار مرتبه بگویید:"لا اله الا الله"
5.هفتاد مرتبه در وقت صبح و عصر بگویید: "استغفرالله و اتوب الیه" و چون تمام کرد دست‌ها را ببند کرده و بگویید:"اللهم اعفر لی و تب علیّ"
6.هر کس سه روز چهار شنبه، پنج‌شنبه و جمعه ماه را روزه بدارد خداوند متعال ثواب نهصد سال عبادت برای او می‌نویسد.

,
,
,
,
,
,

چندین نماز ویژه‌ی ماه ذکر شده است که با مراجعه به باب ماه رجب در مفاتیح الجنان می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه