اخبار داغ

گزارش

بازدید تولیت آستان قدس رضوی از روستای محروم «جغری»/ روایت جوانان روستایی که برای یافتن کار راهی عراق می‌شوند

بازدید تولیت آستان قدس رضوی از روستای محروم «جغری»/ روایت جوانان روستایی که برای یافتن کار راهی عراق می‌شوند
وصول گزارشات متعدد مردمی به آستان قدس رضوی تولیت و مدیران آستان را به این فکر انداخت از نزدیک وضعیت روستای محروم جغری را بررسی کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی از روستای محروم جغری از توابع بخش مرکزی شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی بازدید کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در ادامه گزارشی از این بازدید چند ساعته می‌آید: 

,

در ابتدای روستا زیارتگاهی کنار مسیر رودخانه‌ای خشک قرار دارد؛ کنار جاده جوانانی ایستاده‌اند که وقتی برای یافتن آدرس به آنها مراجعه و سؤال می‌پرسیم "چرا کنار جاده ایستادید؟" می‌گویند: بیکاریم و قرار است برای یافتن کارعازم عراق شویم؛ به آن‌ها گفته شده اگر در عراق کارگری کنند روزی 50 هزار تومان حقوق می‌گیرند.

,

,

, ,

 

,

این گوشه ای از روایت روزگار زندگی در روستای "جغری" در 40 کیلومتری مشهد است که برای رسیدن به آن باید در دل کوهستانی از پیچ و خم‌های جاده کارخانه سیمان مسیری را پشت سر گذاشت تا به آن رسید. وارد روستا که می‌شوی راه‌های داخل روستا هنوز پر پیچ و خم و مال رو است، به خانه‌های روستایی که نگاه می‌کنی وحشت زده می‌شوی؛ احساس می‌کنی هر لحظه ممکن است سقف این خانه‌های گلی روی سر ساکنان فرو بریزد.

,

چاه آبی در مرکز روستا وجود دارد که زنان روستایی دور آن جمع شده و مشغول شستشوی ظرف و لباس هستند، روزی یک ساعت بیشتر در خانه هایشان آب ندارند و کشاورزی هم به علت کمبود آب در آنجا رونق ندارد. دیدن بیماران زمین‌گیر، صعب العلاج و افراد پیر و از کار افتاده که دست آنها به جایی نمی‌رسد در برخی از خانه‌ها بسیار رنج آور و دردناک است.

,

,

, ,

 

,

برای 410 خانوار شغلی در روستا وجود ندارد؛ دامپروری هم به دلیل کم آبی از 1200 رأس گاو به 20 رأس کاهش یافته است.
همه از بیکاری رنج می‌برند و مشکل معیشت دارند، مهاجرت جوانان از روستا به حاشیه شهرها سرعت گرفته است.
مینی بوس هر روز صبح عده‌ای از اهالی روستا را برای کار به شهر می برد و شب باز می‌گرداند؛ روستایی‌ها به امید پیداکردن کار در شهر متحمل کرایه ماشین و خستگی رفت و برگشت می‌شوند و باز ناامید از پیداکردن شغل با دستانی خالی به خانه باز می‌گردند.
مساجد روستا امام جماعت ندارد؛ خانه عالم هم نیست که روحانی در روستا مستقر شود و مسائل فرهنگی و تربیتی را دنبال کند.
برای کودکان محلی برای بازی وجود ندارد و وضع بهداشت عمومی هم خوب نیست؛ افراد کهنسال، زمین‌گیر و بیمار امید داشتند فرزندانشان به وضع آن‌ها رسیدگی کنند اما متأسفانه فرزندان آن‌ها هم بیکار و حتی از رسیدگی به خانواده خود هم ناتوان هستند.
همه روستا از این وضعیت رنج می برند؛ روستای رهاشده جغری در آتش بی تدبیری می‌سوزد.

,
,
,
,
,
,

,

, ,

 

,

وصول گزارشات متعدد مردمی به آستان قدس رضوی که در دوره تولیت جدید با حکم رهبر معظم انقلاب وظیفه خدمت رسانی به محرومان و مستضعفان را وظیفه اول خود می داند، تولیت و مدیران آستان را به این فکر انداخته از نزدیک وضعیت روستا را بررسی کنند.

,

در این راستا آیت الله رئیسی تولیت آستان قدس از اوائل انتصاب، بازدیدهای دوره‌ای از روستاهای محروم و حاشیه شهرها داشته، این بار بصورت سرزده از روستای محروم جغری بازدید کرد.

,

هرچند بر همه روشن است مسئول رسیدگی به این اوضاع، دستگاه‌های دولتی هستند که امکانات و اختیارات در در اختیار دارند اما آستان قدس نیز بر حسب وظیفه ابلاغی در حکم رهبر معظم انقلاب تلاش دارد تا در حد بضاعت التیام بخش درد این محرومان باشد.

,

,

, ,

 

,

تولیت آستان قدس با جمعی از معاونان از روستا بازدید می‌کند، به خانه‌های روستایی می‌رود و با آنها همنشین و هم‌کلام و از نزدیک از وضع آنها مطلع می‌شود و دستوراتی برای رسیدگی به آنها صادر می‌کند. اوضاع اینگونه روستاها خیلی نگران کننده است؛ روستایی با 410 خانوار جمعیت زیبنده نیست در چنین وضعیتی باشد.

,

,

, ,

 

,

گزارش‌ها نشان می‌دهد «جغری» تنها یکی از صدها روستای کشور است که با چنین وضعی روبرو است؛ خیلی از روستاها وضعیتی شبیه جغری دارند، یادمان رفته روستا مبنای پیشرفت، تولید و اشتغال است. اگر جغری نمایه‌ای از آینده کشور باشد اوضاع بدی را شاهد خواهیم بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه