اخبار داغ

تغییر در عبارات با هدف دگرگون‌سازی ماهیت؛

لیله الرغائب، شب آرزوها یا شب دعا و بندگی؟

لیله الرغائب، شب آرزوها یا شب دعا و بندگی؟
در چند سال اخیر تغییری مفهومی در معنای عبارت لیله الرغائب رخ داده است که آن را از مفهوم الهی و عبادی به مفهومی انسان محور و سکولار تبدیل کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، واژه رغائب در لغت نامه دهخدا و فرهنگ فارسی معین به معنای چیزهای مرغوب و عطاهای نفیس و بسیار آمده است و در اصطلاح معنای «لیله‌الرغائب» یعنی شبی که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان است و بندگان خوب و شایسته خداوند در این شب تمایل زیادی به رفتن به در خانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خویش دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج،,

شبی که در آن عطا و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با روآوردن به بارگاه قدس ربوبی و خاکساری در برابر عظمت حق شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بی‌کرانه حق می‌گردند.

,

ماه رجب یکی از پرفضیلت ترین ماه‌های قمری می‌‌باشد که برای این ماه اعمال مستحبی بسیاری سفارش شده است. امام موسی کاظم (علیه السّلام) در فضیلت ماه رجب فرموده‌‏اند: «رجب نام نهری است در بهشت که از شیر، سفیدتر و از عسل، شیرین‏‌تر است، هر کس یک روز از آن را روزه بدارد خداوند از آن نهر به او بیاشامد.»

, «رجب نام نهری است در بهشت که از شیر، سفیدتر و از عسل، شیرین‏‌تر است، هر کس یک روز از آن را روزه بدارد خداوند از آن نهر به او بیاشامد.»,

از جمله این اعمال نمازی است که سید در "اقبال" و علامه در "اجازه بنی زهره" درباره اعمال لیله الرغائب نقل کرده‌اند که مابین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه می‌‌شود که هر دو رکعت به یک سلام دارد و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود، چون دوازده رکعت به اتمام رسید هفتاد بار ذکر«اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» گفته می‌‌شود، پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر «سبوح قدوس رب الملائکه والروح» گفته می‌شود و پس از سر برداشتن از سجده هفتاد بار ذکر «رب اغفر وارحم و تجاوزز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» را گفته دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر «سبوح قدوس رب الملائکه والروح» بر زبان جاری می‌گردد.

,

نقل است که گناهان بسیار به سبب این نماز آمرزیده شود و هر که این نماز را بجای بیاورد، چون شب اول قبر او شود، حق تعالی بفرستد ثواب این نماز را به‌سوی او به نیکوترین صورتی با روی گشاده و درخشان و زبان فصیح. البته نباید فراموش شود که نماز مذکور دارای سند روایی محکم و قطعی نمی‌‌باشد و به نیت رجا و امید ورود آن از زبان معصوم خوانده می‌شود.

,

نکته دقیقی که نباید از آن غافل بود این است که در سال‌های اخیر حرکتی مرموز شروع به عرفی و سکولار نمودن این مناسبت عبادی و معنوی نموده است که آن را از جنبه الهی و دعا و نیایش و تضرع و درخواست از درگاه خداوند متعال به آرزو و خواستن مبهم و غیرهدفمند و اراده صرف انسانی نموده است و متاسفانه صدا و سیما و برخی رسانه‌ها هم ندانسته این خط سیر را دنبال می‌نمایند. 

,

از جمله امور مرسوم در روز رغائب حضور در مزار درگذشتگان و قرائت فاتحه و پخش نذری و احسان می‌باشد و استحباب روزه گرفتن این روز وارد شده است.

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه