اخبار داغ

یک استاد و پژوهشگر دانشگاهی مطرح کرد:

عدم تطبیق رشته های دانشگاهی و صنایع مادر عامل رکود علمی استان/ تدوین نظام جامع پژوهش و فناوری از ملزومات علمی کشور

عدم تطبیق رشته های دانشگاهی و صنایع مادر عامل رکود علمی استان/ تدوین نظام جامع پژوهش و فناوری از ملزومات علمی کشور
احمد حبیبی مهمترین مشکل در عدم شکوفایی علمی در استان را عدم تطبیق بین رشته ها و پتانسیل های موجود در استان عنوان و خاطرنشان کرد: استانداری باید برای صنایع برنامه ویژه داشته باشد و اکنون می بینیم که بسیاری از کارخانه ها و صنایع مادر نظیر تراکتورسازی , ماشین سازی و بنیان دیزل که بایستی تقویت می شدند و دانشگاه ها و پژوهش ها نیز به این سمت و سو سوق داده می شد در زمین مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, اسماعیل جبارزاده در سال ۹۴ در جمع رؤسای دانشگاه های استان و نمایندگان نهاد رهبری در دانشگاه های استان  با اشاره به جایگاه ارزشمند علمی استان در کشور گفت: مدیریت علمی، همواره در دستور کار برنامه ریزی های استانی قرار دارد و تأکید ما بر پرهیز جدی مسئولین از شیوه های مدیریتی غیر علمی و سلیقه ای است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سراب,

وی افزود:تمام دانشگاه ها باید امکانات خود را یکپارچه و  هماهنگ کنند تا با استفاده از نیروی هم افزایی، بتوانیم شاهد ارتقای جایگاه علمی استان باشیم.

,

لازم به ذکر است وی در نشست های مختلف استاندار آذربایجانشرقی از برنامه های دولت و استانداری برای بالابردن تراز علمی استان سخن گفته بود و امید داشتیم استان ما با دارابودن دانشگاههایی همچون دانشگاه سراسری تبریز,  آزاد اسلامی  تبریز و دانشگاه ها و دانشکده های پزشکی و با تدبیر دولت تدبیر رشد چشمگیری داشته باشد.

,

ولی با کمال تاسف امروز شاهد هستیم که در رتبه بندی پایگاه رتبه بندی تایمز که یکی از نظام های معتبر بین المللی در زمینه رتبه بندی دانشگاه های جهان و آسیا هست نامی از دانشگاه های استان آذربایجانشرقی نیست.

,

جای تاسف آنجا زیاد می شود که می بینیم در جمع برترین های دانشگاهی کشور در سال ۲۰۱۷ دانشگاههایی چون دانشگاه آزاد کرج و زنجان جای گرفته اند.

,

در این زمینه به سراغ دکتر احمد حبیبی زاد نوین, یکی از اساتید دانشگاه های استان که در زمینه پژوهش نیز فعال هستند رفته و گفتگویی را با وی ترتیب دادیم.

,

عدم حمایت از پژوهش ها و نبود یک نظام جامع توسعه و پایش علم , پژوهش و فناوری مهمترین مشکل علمی استان

, عدم حمایت از پژوهش ها و نبود یک نظام جامع توسعه و پایش علم , پژوهش و فناوری مهمترین مشکل علمی استان,

احمد حبیبی گفت: علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری بر شناسایی اساتید پژوهشی و محور قرار گرفتن این اساتید در پژوهش ها هنوز چنین روندی در استان و کشور انجام نمی گیرد, از طرفی نظام جامع توسعه و پایش علم , پژوهش و فناوری که وزارت علوم متصدی آن هست در کشور ایجاد نشده است.

,

وی افزود: دانشگاه تبریز و آزاد تبریز و دانشگاه های بزرگ استان  بایستی رشته هایی را متناسب با پتانسیل ها منطقه همراه با پژوهشکده ایجاد کنند, و همچنین اساتید علاقه مند شناسایی و محور پژوهشها قرار گیرند و از طرفی نظام امنیتی و حمایتی از سوی وزارت علوم و هیات امنای دانشگاه ها در قالب بخشنامه ها در راستای حمایت  از توسعه فناوری و صنایع، پژوهشکده ها  و اساتید، تدوین، اجرا و پایش نظارت و اصلاح شوند که متاسفانه  این چرخه موجود نیست و بسیار معیوب عمل میگردد.

,

این استاد دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: بنده به علت علاقه به پژوهش به خصوص در حوزه رباتیک تحصیلات خود را نیز به این سمت و سو سوق داده ام و هم کامپیوتر, هم الکترونیک و هم ریاضی خوانده و در صنعت نیز فعالیت کردم که در یک مورد عینی به صورت شبانه روزی یک پژوهشکده در دانشگاه آزاد در سال ۸۷-۸۳ ایجاد کردیم و در زمینه های رباتیک رشد کردیم و سالانه توانستیم مقام کشوری و بین المللی کسب کرده و مقالات متعددی ارائه دادیم .

,

وی ادامه داد: وقتی  این پژوهشکده رشد کرد و مطرح شده و کم کم به قطب علمی کشور و استان تبدیل می شدبه جای حمایت در اولین قدم با خلع پژوهشگران علاقمند، مدیر و رییس جدیدی را جایگزین کردند و تمام امکانات پژوهشی، زیر ساخت و آزمایشگاههای آنرا در اختیار دیگران قرار دادند که نه توانایی فنی و علمی و نه علاقه اداره  آنرا داشتند، و این کار نیز به نوعی متوقف شد.

,

این محقق دانشگاه اظهار داشت: با شکل گیری دانشگاه علوم و تحقیقات آذربایجانشرقی اقدام به ایجاد پژوهشکده در زمینه لیزر, پلاسما, کامپیوتر و ژنتیک کردیم که  از نیاز های اساسی کشور  و متناسب با پتانسیل های استان بودند که در سایه تلاشهای مخلصانه فعالان و متصدیان امور در طی شش سال کار شبانه روزی و طاقت فرسا ایجاد شده بود و دارای امکانات یک دانشگاه کلاس یک کشوری بود این دانشگاه یک شبه انحلال و با  دانشگاه آزاد تبریز ادغام شد و همه اینها خطاها و اتفاقاتی است که جامعه علمی را متاثر می کند و این ناشی از نبود یک نظام جامع توسعه و پایش علم , پژوهش و فناوری در کشور است.

,

حبیبی ادامه داد: متاسفانه در نقشه جامع علمی کشور نیز بحثی از حمایتها و سرمایه گذاری ها و قابلیت های استانی و نیاز سنجی خبری نیست. و نظامی برا اجرا و پایش توسعه و اصلاح وجود ندارد.

,

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری که هم در عید و هم سالها پیش در قالب جنبش نرم افزاری ایراد فرمودند  بر شناسایی اساتید علاقمند وحمایت از آنان تاکید کرده و خواستار رفع مشکلی از مشکلات جامعه علمی کشور هست.

,

محقق و پژوهشگر حوزه رباتیک با تاکید دوباره بر لزوم سیاست گذاری ها جهت رسیدن به اهداف مدون تصریح کرد: تعداد مقالات علمی تنها یک مولفه ارزیابی هست که خروجی دانشگاهها از انطباق آن با پتانسیل های منطقه و کشور، تعداد پژوهشکده ها و آزمایشگاه ها , میزان کمک به توسعه شرکت های دانش بنیان در قالب پارک های علمی و فناوری از دیگر مولفه ها و شاخص های قوی هستند. که در نظام توسعه و پایش دانشگاهها باید مد نظر قرار کیرند.

,

نبود تطبیق بین رشته های دانشگاهی و صنایع مادر در استان   از عوامل رکود علمی استان و کشور

, نبود تطبیق بین رشته های دانشگاهی و صنایع مادر در استان   از عوامل رکود علمی استان و کشور,

احمد حبیبی در ادامه گفتگو مهمترین مشکل در عدم شکوفایی علمی در استان را عدم تطبیق بین رشته ها و پتانسیل های موجود در استان و همچنین سپردن آموزش و پژوهش به مراکز و دانشگاههای که فاقد امکانات و صلاحیت لازم هستند عنوان و خاطرنشان کرد: آیا امروز صنایعی که در ۱۰ سال پیش در تبریز فعالیت می کردند هنوز هم هستند؟ و استانداری باید برای صنایع برنامه ویژه داشته باشد و اکنون می بینیم که بسیاری از کارخانه ها و صنایع مادر نظیر تراکتورسازی , ماشین سازی و بنیان دیزل که بایستی تقویت می شدند و دانشگاه ها و پژوهش ها نیز به این سمت و سو سوق داده می شد که تا کنون عملی نشده است. وبایستی برای بروز نگهداشتن آنها فناوریهای جدید در کنار آنها ایجاد و توسعه داده می شد. که کار چندان اساسی در این زمینه انجام نشده است.

,

وی ادامه داد: بایستی تفویض اختیاراتی نیز از سوی وزارت علوم  به استانداری و هیئت امنای دانشگاه ها انجام گیرد تا برخی تصمیم گیری ها استانی و منطقه ایی متناسب با پتانسیل های بومی و منطقه ای انجام و در نهایت جمع بندی در نظام جامع توسعه و پایش علم , پژوهش و فناوری  کشور گنجانده شود.

,

وی در پایان تاکید کرد:  در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری دولت, مجلس و قوای استانی حتما بایستی در تدوین نظام جامع توسعه و پایش علم , پژوهش و فناوری همت کنند تا باعث تامین رشد و تعالی جامعه گردد و امنیت  آتی کشور و جامعه نیز که در گرو تدوین این نظام  هست تدوین، توسعه، اجرا، پایش و نظارت و بهبود داده شود، تا موجبات بالندگی  رشد و تعالی نظام  جمهوری اسلامی ایران را فراهم نماید.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه