اخبار داغ

دانا گزارش می دهد/

محکومیت جهانی حمله آمریکا به سوریه/ ایران و روسیه پیشتاز در محکومیت اقدام آمریکا

محکومیت جهانی حمله آمریکا به سوریه/ ایران و روسیه پیشتاز در محکومیت اقدام آمریکا
هرچند مقامات آمریکایی با متهم کردن دولت سوریه به حمله شیمیایی روز سه‌شنبه در شهر خان شیخون، استان ادلب، این اقدام را انجام دادند، حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات در سوریه با واکنش متفاوت کشورهای مختلف مواجه شده است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صبح روز جمعه آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات در سوریه حمله کرد و با 59 موشک این پایگاه هوایی را بمباران کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

هرچند مقامات آمریکایی با متهم کردن دولت سوریه به حمله شیمیایی روز سه‌شنبه در شهر خان شیخون، استان ادلب، این اقدام را انجام دادند، حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات در سوریه با واکنش متفاوت کشورهای مختلف مواجه شده است.

,

در اولین واکنش به این حمله، دفتر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، «اقدام آمریکا در تجاوز به فرودگاه الشعیرات واقع در حومه حمص رفتاری نابخردانه و غیرمسئولانه" توصیف و اعلام کرده است که "تجاوز آمریکا اراده ما را برای درهم کوبیدن تروریست‌ها و بالا بردن روند حمله به آنها در هر جایی که باشند، بیشتر کرده است.»

,

اما ایران هم جزء اولین کشورهایی بود که این اقدام را محکوم کرد؛ بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در ابتدا ضمن محکومیت این حمله گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی در تاریخ معاصر، هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را فارغ از عاملین و قربانیان آن محکوم می نماید و همزمان استفاده از این بهانه برای اقدامات یک جانبه را خطرناک، مخرّب و نقض اصول آمره حقوق بین الملل می داند.

,

وزارت خارجه ایران این حمله را باعث پیچیدگی اوضاع سوریه توصیف کرد و گفت: «ما ضمن محکومیت شدید هرگونه اقدام نظامی یک‌جانبه و حملات موشکی به پایگاه هوایی شعیرات در سوریه توسط ناوهای آمریکایی معتقدیم که اینگونه اقدامات به بهانه حمله شیمیایی مشکوک در خان شیخون در ادلب که زمان‌بندی، عاملین و منتفعینِ از آن کاملا در پرده‌ای از ابهام قرار دارد به تقویت تروریست‌های رو به زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود.»

,

دولت روسیه هم این حمله را مورد انتقاد شدید قرار داده و سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری، آن را ناقض قوانین بین‌المللی خوانده است. او این اقدام را «حمله به حق حاکمیت یک کشور» بر اساس «بهانه‌ای ساختگی» و گامی «بدخواهانه برای انحراف افکار عمومی از تلفات غیرنظامیان در عراق» توصیف کرده و گفته است که حمله به پایگاه هوایی سوریه بر روابط روسیه و آمریکا «تاثیر منفی خواهد گذاشت.» مقامات روسی گفته‌اند که در اعتراض به این حمله، توافق با آمریکا برای هماهنگی عملیات هوایی در سوریه را به حالت تعلیق در می‌آورند.

,

همچنین، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای گفته است که آمریکا «بدون اینکه زحمت کنکاش کافی و پی بردن به عمق مسایل را به خود داده باشد علیه کشوری به نیروی نظامی متوسل شده که در حال نبرد با تروریسم جهانی است.» وزیر خارجه روسیه هم این حمله را «تجاوز غیرموجه» توصیف کرده و گفته است که این عملیات یادآور وقایع سال ۲۰۰۳ است که آمریکا و بریتانیا به عراق حمله کردند.

,

غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه را به شدت محکوم کرد.

,

در جلسه روز جمعه مجمع عمومی سازمان ملل که با موضوع آوارگان در منطقه مدیترانه، به ویژه پناهجویان سوری برگزار شد، خوشرو با غیرمسئولانه و خطرناک خواندن تجاوز آمریکا آن را باعث تقویت تروریست ها و آوارگی تعداد بیشتری از مردم سوریه دانست.

,

سفیر کشورمان همچنین این اقدام را نقض فاحش اصول منشور سازمان ملل متحد و قواعد آمره و بنیادین حقوق بین الملل دانست که باعث تضعیف ابتکارات چندجانبه برای پایان دادن به تروریسم و افراطی گری در سوریه، به ویژه اقدامات جاری در سازمان ملل متحد می شود.

,

در ادامه محکومیت جهانی این اقدام آمریکا، حزب‌الله، تجاوز آشکار آمریکا به خاک سوریه از خلال هدف قرار دادن فرودگاه «شعیرات» را محکوم کرد.

, حزب‌الله، تجاوز آشکار آمریکا به خاک سوریه از خلال هدف قرار دادن فرودگاه «شعیرات» را محکوم کرد.,

حزب الله در بیانیه خود تصریح می کند که اینگونه تجاوزها نمی‌تواند بر روحیات ارتش قهرمان سوریه تاثیری بگذارد، ارتشی که پیروزی‌ بر تروریست‌های مورد حمایت آمریکا و متحدان آن در مناطق مختلف سوریه را یکی پس از دیگری رقم می‌زند؛ این حمله همچنین هیچ تاثیری منفی بر محور مقاومت و پایداری آن که در کنار دولت سوریه ایستاده و در جنگ علیه تروریسم به این کشور کمک می‌کند، ندارد.

,

در پایان این بیانیه آمده است این اقدام احمقانه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، آغاز تنشی بزرگ و خطرناک در سطح منطقه خواهد بود و بر پیچیدگی اوضاع جهان خواهد افزود.

, در پایان این بیانیه آمده است این اقدام احمقانه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، آغاز تنشی بزرگ و خطرناک در سطح منطقه خواهد بود و بر پیچیدگی اوضاع جهان خواهد افزود.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه