اخبار داغ

روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا/زمان اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداها

روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا/زمان اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداها
ثبت نام داوطلبان شرکت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی از ۳۰ اسفند سال ۹۵ همزمان در سراسر کشور آغاز شد و 5 هزار و 469 نفر در خراسان شمالی در این دوره ثبت نام کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، براساس جدول زمان بندی انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی از تاریخ ۱۷ الی ۲۳۳ فروردین ماه صلاحیت داوطلبان در هیئت های اجرایی بررسی و ۲۵ تا ۳۱ فروردین هم نظر هیئت نظارت اعلام و دوم اردیبهشت ماه نیز نتایج بررسی صلاحیت ها اعلام می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , عصر اترک،,  براساس جدول زمان بندی انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی از تاریخ ۱۷ الی ۲۳۳ فروردین ماه صلاحیت داوطلبان در هیئت های اجرایی بررسی و ۲۵ تا ۳۱ فروردین هم نظر هیئت نظارت اعلام و دوم اردیبهشت ماه نیز نتایج بررسی صلاحیت ها اعلام می شود.,

از تاریخ سوم تا ششم اردیبهشت ماه نیز به داوطلبان معترض به ردصلاحیت ها مهلت داده شده که نسبت به این امرشکایت کنند و سپس نظر قطعی در ارتباط با ردصلاحیت ها در ۱۷ اردیبهشت ماه اعلام خواهد شد.
بعد از طی مراحل مذکور و طبق قانون نامزدهای تایید شده از تاریخ ۲۱ تا ۲۷ اردیبهشت فرصت دارند که تبلیغات کنند، حال نگاهی به روند تایید صلاحیت ثبت نام کنندگان پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا خواهیم داشت.

,
,

روند بررسی صلاحیت ها
بنا بر قانون، در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، هیأت‌های نظارت باید نظارت کنند که در همه مراحل، انتخابات راه قانونی و درست خود را بپیماید و چنانچه به تخلفی از قانون و ‌جریان نادرستی در امور پی ببرند، برای رفع و اصلاح آن تذکر داده و یا کارهای قانونی دیگر ‌انجام دهند و سرانجام باید درستی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به تأیید این هیأت برسد.
اولین مرجع برای بررسی صلاحیت داوطلبین ورود به شوراهای شهر و روستا، استعلام از 4 سازمان است  که به هیات چهارگانه معروفند که عبارتند از نیروی انتظامی، ثبت‌احوال، قوه قضاییه و وزارت اطلاعات. این استعلام‌ها در هیات‌های اجرایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و مبنای اولیه تایید و یا رد صلاحیت افراد در هیات‌های اجرایی خواهد بود.

, روند بررسی صلاحیت ها, روند بررسی صلاحیت ها,
,
,

 

,

, ,

پس از بررسی پرونده نامزدهای انتخاباتی در خلال استعلام چهارگانه بعد از مدت 10 روز، بررسی هیات‌های اجرایی به هیات نظارت شهرستان و بخش ارجاع می‌شود. این پرونده‌ها در هیات‌های نظارت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که آنها در خصوص رد و یا تایید صلاحیت کاندیداها نظر خود را اعلام می‌کنند. اگر هیات اجرایی صلاحیت کسی را رد کرد و هیات نظارت آن را تایید نمود طبیعتا نظر هیات نظارت مبنا قرار خواهد گرفت.
با این وجود اگر کسی در خصوص رد صلاحیتش اعتراض و یا شکایت داشته باشد می‌تواند به مدت چهار روز آن را به هیات نظارت بالادستی‌اش ارجاع دهد یعنی اگر شکایتی در خصوص تایید صلاحیت نامزد انتخاباتی در شورای روستای یک بخش وجود داشته باشد می‌تواند آن را به شهرستان و اگر اعتراض در مورد تایید صلاحیت فردی در شورای شهر شهرستان وجود داشته باشد می‌تواند آن را به هیات نظارت استان ارائه کند. که اگر باز هم در مورد روند تایید صلاحیت در هیات نظارت استان اعتراضی وجود داشته باشد مجددا این اعتراض مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، نتیجه نهایی نتیجه قطعی خواهد بود.
البته قانون در مورد کاندیدهایی که نسبت به روند تایید صلاحیت در استان شکایت داشته باشند هم چاره‌ای اندیشیده شده و موارد خاص شکایات در هیات مرکزی مورد رسیدگی قرار داده می‌شود.
وظیفه هیات نظارت در روز برگزاری انتخابات، نظارت بر شمارش آراها و تایید انتخابات است.

,
,
,
,

نحوه تعیین هیات عالی نظارت بر استان‌ها و هیات نظارت شهرستان‌ها
بنا بر قانون، در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، هیأت‌های نظارت باید نظارت کنند که در همه مراحل، انتخابات راه قانونی و درست خود را بپیماید و چنانچه به تخلفی از قانون و ‌جریان نادرستی در امور پی ببرند، برای رفع و اصلاح آن تذکر داده و یا کارهای قانونی دیگر ‌انجام دهند و سرانجام باید درستی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به تأیید این هیأت برسد. 

, نحوه تعیین هیات عالی نظارت بر استان‌ها و هیات نظارت شهرستان‌ها, نحوه تعیین هیات عالی نظارت بر استان‌ها و هیات نظارت شهرستان‌ها,
,

, ,


بنابراین، برای اجرای نظارت درست و دقیق در مراحل شش‌گانه انتخابات (‌نام‌نویسی، بررسی صلاحیت، تبلیغات، برگزاری انتخابات، رأی‌گیری و تأیید درستی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا) بر عهده هیأت‌های نظارت است.
علاوه بر هیات‌های نظارت، هیات دیگری به نام هیات عالی نظارت در هر استان وجود دارد که از سه نماینده آن استان تشکیل می‌شود. اعضای هیات عالی نظارت را هیات مرکزی که متشکل از سه نماینده مجلس است تعیین می‌کنند.
در ابتدا سه نفر از طرف کمیسیون شورا‌ها و دو نفر از کمیسیون اصل نود به صحن علنی مجلس معرفی می‌شود و پس از به دست آوردن آرای لازم، هیأت مرکزی نظارت تشکیل می‌شود و پس از آن، این افراد از مجامع استان سه نفر را برمی‌‌گزینند که این افراد هیأت عالی نظارت بر استان‌ها را شکل می‌دهند.
علی قربانی، هادی قوامی و عبدالرضا عزیزی ،  سه تن از نمایندگان مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی به عنوان اعضای هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در این استان انتخاب شدند.
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه