اخبار داغ

اعتکاف در کلام بزرگان دینی ؛

اعتکاف یکی از رویش‌های انقلابی است/فرصتی برای جلب اراده‌ی نافذ خداوند است

اعتکاف یکی از رویش‌های انقلابی است/فرصتی برای جلب اراده‌ی نافذ خداوند است
ماه رجب از ماههای بسیار باعظمتی است که رحمت بی پایان الهی همچون ابر بهاری در آن سرازیر می شود و اعمال آن از پاداش و ثوابهای ویژه و مضاعفی برخوردار است. یکی از اعمالی که در این ماه وجود دارد اعتکاف است ؛ اعتکاف فرصتی برای خودسازی و کم کردن فاصله بین مخلوق و خالق است و می تواند بستری برای مصون‌سازی جامعه در برابر حوادث جامعه باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  کرمان۱۴۰۰ ؛ ماه رجب از ماههای بسیار باعظمتی است که رحمت بی پایان الهی همچون ابر بهاری در آن سرازیر می شود و اعمال آن از پاداش و ثوابهای ویژه و مضاعفی برخوردار است. یکی از اعمالی که در این ماه وجود دارد اعتکاف است ؛ اعتکاف فرصتی برای خودسازی و کم کردن فاصله بین مخلوق و خالق است وو می تواند بستری برای مصون‌سازی جامعه در برابر حوادث جامعه باشد. نگاه و نظر برخی از بزرگان دینی در رابطه با اعتکاف به شرح ذیل است ؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  کرمان۱۴۰۰,  ؛ ماه رجب از ماههای بسیار باعظمتی است که رحمت بی پایان الهی همچون ابر بهاری در آن سرازیر می شود و اعمال آن از پاداش و ثوابهای ویژه و مضاعفی برخوردار است. یکی از اعمالی که در این ماه وجود دارد اعتکاف است ؛ اعتکاف فرصتی برای خودسازی و کم کردن فاصله بین مخلوق و خالق است وو می تواند بستری برای مصون‌سازی جامعه در برابر حوادث جامعه باشد. نگاه و نظر برخی از بزرگان دینی در رابطه با اعتکاف به شرح ذیل است ؛,

مقام معظم رهبری: اعتکاف یکی از رویش‌های انقلابی است

, مقام معظم رهبری: اعتکاف یکی از رویش‌های انقلابی است,

در ایام اعتکاف در ماه مبارک رجب، در بسیاری از مساجد سراسر کشور، جوانان ما، زنان و مردان از قشرها و سنین مختلف، رفتند و در مسجد ماندند؛ سه روز روزه گرفتند و با خدا مأنوس شدند. بعد از آن هم با گریه و اشک و آه، مسجد را وداع گفتند و بیرون آمدند، تا برای سال آینده آماده شوند. عزیزان من! این برای یک جامعه، علامت خوبی است. “الّذینَ إنْ مَکّنّا هُمْ فِی‌الأرْضِ أقامُوا الصّلوهَ ” علامت یک حکومت الهی، علامت یک حرکت صحیح و دارای جهت‌گیری صحیح است. این را جدّی بگیرید و تقویت کنید.
دیدار طلاب و مردم قم به مناسبت ۱۹ دی ماه ۱۹/۱۰/۱۳۷۵
خوشا به حالتان معتکفین عزیز. پدیده‌ی اعتکاف یکی از رویش‌های انقلابی است. ما اول انقلاب این چیزها را نداشتیم. اعتکاف همیشه بود. زمان جوانی ما وقتی ایام ماهه رجب فرا میرسید، در مسجد امام قم -آن‌هم فقط قم؛ در مشهد من اصلاً اعتکاف ندیده بودم-، شاید پنجاه نفر، صد نفر فقط طلبه اعتکاف میکردند. این پدیده‌ی عمومی؛ این ‌که ده‌ها هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت کنند، آن هم اغلب جوان، جزو رویش‌های انقلاب است. من یک وقت عرض کردم که انقلاب ما ریزش دارد، اما رویش هم دارد؛ رویش‌ها بر ریزش‌ها غلبه دارند. پس خوشا به حالتان معتکفین عزیز.
* توصیه من این است که در این سه روزی که شما در مسجد هستید، تمرین مراقبت از خود بکنید. حرف که می‌زنید، غذا که می‌خورید، معاشرت که می‌کنید، کتاب کهه می‌خوانید، فکر که می‌کنید، نقشه که برای آینده می‌کشید، در همه این چیزها مراقب باشید رضای الهی و خواست الهی را بر هوای نفستان مقدم بدارید؛ تسلیم هوای نفس نشوید. تمرین این چیزها در این سه روز می‌تواند درسی باشد برای خود آن عزیزان و برای ماها که این‌جا نشسته‌ایم و با غبطه نگاه می‌کنیم به حال جوانان عزیزمان که در حال اعتکاف هستند. با عملِ خودتان به ما هم یاد بدهید.
خطبه‌های نماز جمعه تهران  ۲۸/۵/۱۳۸۴

,
,
,
,
,

 آیت ا... جوادی آملی: اعتکاف برای رفع مشکلات است

,

اعتکاف در اسلام یک اصل مقدس و عبادتی مستقل است و همچون نماز، حج و عمره اهمیت دارد.

,

مهمانان خدا زمانی که معتکف می شوند هدایایی از خدا دریافت می کنند، بنابراین باید در جایی باشند که دیگران نیز از این هدایا بهره مند شوند نه اینکه در خلوتی معتکف شوند وکسی از آنها خبر نداشته باشد.

,

ملت و مملکتی که اعتکاف دارد باید سرآمد جهان باشد، چون در اعتکاف هم پیام ا... به مردم می رسد و هم پیام مردم به ا... خواهد رسید.

,

اعتکاف برای رفع مشکلات مردم و جامعه است نه اینکه از جامعه جدا شوند، پس پیام اعتکاف حل مشکلات جامعه است.

,

معتکفان پس از ۳ روز نه بیراهه می روند و نه راه کسی را می بندند و همین موضوع فضای جامعه را عطرانگیز می کند، این پیام فرهنگی اعتکاف است.

,

 

,

اعتکاف از هدایای الهی است؛ همان طور که پیامبر اکرم (ص) تسبیح صد ذکری را به دخترش هدیه داد، خداوند اعتکاف را به امت اسلامی هدیه داد، پس باید از آن بهره برداری نماییم.

,

اعتکاف چنان عظمتی دارد که یکی از شرایط و اجزای آن روزه است، این درحالی است که روزه از زیربناهای اسلام است.

,

اعتکاف دارای آثار مثبت و خوب اجتماعی است و این مراسم معنوی باید به گونه ای برپا شود که جوانان زمانی که از این مراسم بیرون می آیند بدانند در نظام اسلامی باید چگونه باشد.

,

 آیت ا... مکارم شیرازی: «اعتکاف» از جهاتی شبیه مراسم حج است

,

در دنیای پرغوغای مادّی، که جاذبه ها به سوی مادیت است، بر قلب و روح انسان زنگار می نشیند، زنگاری از غفلت و دوری از خدا که اگر با نیایش و عبادت برطرف نگردد، ممکن است روحانیت و معنویت را از وجود انسان برچیند و اینکه در روایات اسلامی نماز تشبیه به نهر آب پاکیزه ای شده که انسان در هر شبانه روز پنج بار خود را در آن شست وشو می دهد. اشاره به همین نکته است.

,

در میان عبادات «اعتکاف» ویژگی خاصی دارد و از جهاتی شبیه مراسم حج و احرام است که انسان را به جهاتی مملو از روحانیت و معنویت سوق می دهد. در محیط یک مسجد جامع سه روز مانده، روزه گرفتن و به عبادت پرداختن و در خودسازی کوشیدن و به غیر خدا نیندیشیدن، تحوّل عظیمی در روح انسان پدید می آورد که صفا و نورانیت آن بی نظیر است. بحمدا... در سالهای اخیر اعتکاف از سوی قشر جوان و بویژه دانشجویان عزیز، مورد استقبال واقع شده و لذّت و آثار این عبادت روحانی را دریافته اند و ما این استقبال عظیم را به آنها تبریک می گوییم.

,

 

,

حجت‌الإسلام کاظم صدیقی: اعتکاف راهی برای جلب اراده‌ی نافذ خداوند است

, حجت‌الإسلام کاظم صدیقی: اعتکاف راهی برای جلب اراده‌ی نافذ خداوند است,

امروز اعتکاف، هم به جای حج است برای کسانی که نمی‌توانند به حج بروند و هم به جای جبهه است برای مجاهدان و رزمندگانی که می‌خواستند به خدا برسند و آن‌جا پله‌ی پروازشان بود. بسیاری از افرادی جامعه که امور مادی ارضاشان نکرده و گرفتاری‌ها و نیازهایی دارند، اما با درهای بسته مواجه می‌شوند، اعتکاف را بهترین جا برای جلب اراده‌ی نافذ خدا می‌بینند. دلیل این امر آن است که محیط اعتکاف محیط الهی است؛ محیط دعا و نیایش و توسل است.

, .,

 انتهای پیام/

,  ,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه