اخبار داغ

ولادت امیرالمومنین(ع) و روز مردان مرد

ولادت امیرالمومنین(ع) و روز مردان مرد
راه مردان خدا در همه دوران ادامه خواهد داشت و هرکس می‌تواند مرد نیک روزگار خویش باشد و علیه ظلم ایستادگی کند، زمانی برای شکل‌گیری یک انقلاب، زمانی دیگر برای حفظ آن و امروز در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... تنها نقشه راه در این نبرد پیروی محض از فرامین ولایت مطلقه فقیه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، روز پدر روزی است برای بزرگداشت پدرها در بسیاری کشورها روز پدر، سومین یکشنبهٔ ماه ژوئن در نظر گرفته شده‌است. در ایران پیش از انقلاب، روز ۲۴ اسفند زادروز رضاشاه ملعون بر پایهٔ گاه‌شمار ایرانی روز پدر نامیده می‌شد که پس از انقلاب سال این روز به ولادت حضرت علی(ع) تغییر یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,


چگونگی ولادت حضرت علی(ع)

امام علی(ع) در سیزدهم رجب سال سی‌ام «عام‌الفیل» دیده برجهان گشود. مادر او فاطمه بنت اسد و پدرش ابوطالب، از نخستین گروندگان به اسلام بودند.

در دومین جمعه از ماه رجب، که از ماه‌های حرام است و احترام خاصى در میان همه قبایل و طوایف داشت، ازدحام عجیبى در اطراف کعبه بود و سیل مردم از پیر و جوان با احترام ویژه‌ای در اطراف خانه خدا در حال طواف بودند که زنى حامله، با چهره‌ای شکسته، در گرداگرد خانه خدا بی‌تابانه می‌گشت و با انگشتان لرزانش به جامه کعبه آویخته بود و درحالی‌که قطرات اشکش سیل‌آسا به صورتش می‌ریخت، زیر لب می‌گفت:

پروردگارا! من به تو ایمان آورده‌ام و به آنچه کتاب و پیامبر از سوى تو آمده ایمان‌دارم. پروردگارا! من به آیین جدم «ابراهیم خلیل» که بینان‌گذار این خانه کهن است، ایمان‌دارم. پروردگارا! تو را سوگند می‌دهم به‌حق بنیان‌گذار این بیت و به‌حق این مولودى که در شکم دارم، این زایمان را بر من آسان گردان.

چشم‌های کنجکاو او را می‌دید و گوش‌های شنوا سخنانش را دنبال می‌کرد و حس کنجکاوى در مغزها تحریک می‌شد، که ناگهان فریادى از تعجب از همگان بلند شد و به دنبال آن سکوتى سنگین بر همگان حکم‌فرما شد. آب در گلوها خشکید، حیرت و تعجب بر چهره‌ها نقشى شگفت‌زده بود و نفس‌ها از سینه‌ها بیرون نمی‌آمد. کسى جرأت نداشت سکوت را بشکند و بگوید: لحظه‌ای پیش دیوار کعبه شکافته شد و زن حامله‌ای به درون خانه خدا رهنمون شد!

چه کسى باور می‌کرد که سنگ خارا آغوش باز کند و زن حامله‌ای را در خود جاى دهد؟!حیرت و تعجب مردم هنگامى افزایش یافت که تلاش پرده‌داران کعبه، در گشودن قفل در به نتیجه نرسید.

لحظه‌به‌لحظه بر ازدحام مردم افزوده می‌شد، همگان در انتظار بودند که از فرجام این راز آگاه شوند. ازنقطه‌نظر مردم نگران و حیرت‌زده، هرلحظه‌ای چون یک ساعت می‌گذشت و همگان ثانیه‌شماری می‌کردند که نیروى غیبى این مشکل را بگشاید.

پس از گذشت مدتى طولانى، همان سنگ خارا آغوش باز کرد و فاطمه بنت اسد درحالی‌که مولود کعبه را در آغوش داشت بیرون آمد. صداى هلهله اوج گرفت و در خانه‌های مکه طنین انداخت. ابوطالب، عمو و برترین حامى محمد(ص) درحالی‌که برق شعف از دیدگانش می‌جهید، بانگ برآورد:
أیّها النّاس: ولد فى الکعبة ولى اللَّه.
هان اى مردم! ولى خدا در خانه خدا دیده به جهان گشود.

این حادثه پرشکوه و بی‌نظیر تاریخ، روز جمعه سیزدهم ماه رجب، سی‌امین سال حمله ابرهه به خانه خدا(عام‌الفیل) اتفاق افتاد.

علی(ع) در آیینه قرآن

قرآن کریم درباره هیچ‌کس پس از پیامبر خدا(ص)، به‌اندازه امام علی(ع) سخن به میان نیاورده است. گرچه نام آن حضرت به‌صراحت نیامده، با عنوان‌ها و عبارت‌های گوناگون که از تصریح کردن به نام آن حضرت تأثیر بیشتری دارد، به امام علی(ع) اشاره می‌کند که برخی از آیات قرآن دراین‌باره، در ادامه می‌آید:

آیه 61 سوره آل‌عمران؛ که بنا بر نظر مفسران بزرگ و روایات صحیح، به مسئله خلافت امام علی(ع) و نیز این موضوع که علی(ع) جان پیامبر است، اشاره می‌کند.

آیه 2 سوره نجم؛ که در آن، بزرگ‌ترین آیت الهی، به وجود علی(ع) تفسیر شده است.

آیه 43 سوره رعد؛ که علی(ع)، به‌عنوان شاهد رسالت تفسیر شده است.

آیه 56 سوره مائده؛ که در آن ولایت، به ولایت علی بن ابی‌طالب(ع) تفسیر شده است.

آیه 55 سوره مائده؛ که منظور و شأن نزول آیه، امام علی(ع) است و اینکه ایشان در حال رکوع، انگشتر خود را به سائل بخشید.

آیه 15 سوره انفال؛ که در آن به شجاعت و پشت نکردن علی(ع) به دشمنان اشاره شده است.

آیه 207 سوره بقره؛ که در آن به ایثار و فداکاری علی(ع) اشاره می‌شود.

آیه 8 سوره بینه؛ که در آن به رضایت خداوند از شیعیان علی(ع) تفسیر شده است.

آیه 96 سوره مریم؛ که در آن به محبت علی(ع) در دل‌های مؤمنان اشاره‌شده است.

آیه 2؛ سوره نبأ؛ که در آن «نبأ عظیم» به ولایت علی(ع) تفسیر شده است.

علی(ع) از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)

دوستی علی گناهان را فرومی‌خورد، همچنان که آتش، هیزم را
سرلوحه کارنامه مؤمن، دوستی علی بن ابی‌طالب(ع) است
هر پیامبر، وصیّ و وارثی دارد و علی، وصیّ و وارث من است
هر که من مولای اویم، علی نیز مولای اوست
علی با حق است و حق با علی و بر محور او می‌گردد
من شهر علم هستم و علی دروازه آن. پس هر که علم خواهد، باید از در بیاید
تو را جز مؤمن دوست ندارد و جز منافق دشمنت ندارد

حضرت علی(ع) از کودکی در مکتب تعلیم و تربیت رسول خدا(ص) قرار گرفت. آن امام هُمام به‌جز غزوه «تبوک» در تمامی غزوه‌ها و جنگ‌های پیامبر حضور داشت و همواره در رنج‌ها و سختی‌های صدر اسلام، یاور و مشاور رسول اکرم(ص) بود.

آن حضرت لقب‌های بسیاری دارد، ازجمله: امیرالمؤمنین، ولیّ الله، اسدالله، مرتضی، وصی، حیدر، کرار، یعسوب الدین و... . کنیه‌های ایشان نیز ابوالحسن، ابوتراب، ابوالحسین، ابوالریحانتین است.

جهان نیازمند علی(ع)

با گذشت بیش از چهارده قرن ما هنوز از علی(ع) سخن می‌گوییم و به او می‌اندیشیم و یادش را گرامی می‌داریم و به خودمان افتخار می‌کنیم که از پیروان او هستیم.

تنها ما به‌عنوان پیرو و شیعه علی، به او نیاز نداریم، بلکه جهان ما، امروز و همه روز به آن حضرت نیاز دارد.

جهان، امروز به اخلاق علی، بندگیِ علی، مدارایِ علی، سخاوت علی، محبت علی، ولایت علی، عدالت علی و الگوی علی نیازمند است.

مردان جبهه و جنگ

گروهی از شیعیان حضرت علی(ع) در اوایل انقلاب اسلامی ایران، شجاعانه راه امامشان را ادامه دادند و با اهدای هر آنچه که از جان و مال داشتند، از انقلاب و میهن خود دفاع کردند.

آقای روشن مسئوول بسیج اصناف تنکابن گفت: آقایان کوهستانی، جعفرنژاد و وطن‌دوست سه یار دیرین قبل از انقلاب و از بزرگان بازار و خیرین شهرستان تنکابن در دوران 8 سال جنگ تحمیلی هستند که پشتیبانی از جبهه را بر عهده داشتند.


این عزیزان خاطرات سال‌های دفاع مقدس و خدمات جبهه را برایمان بازگو کردند تا بیشتر با نقش تأثیرگذار بازاریان در آن دوران حساس، آشنا شویم.

حاج‌آقا کوهستانی پس از بازنشستگی از شهرداری تهران در سال 59، به تنکابن بازگشت که پس از دو هفته جنگ شروع شد. ظرف یک هفته نزدیک به 17 نفر از بازاریان به سرپرستی حاج‌آقا علامه امام جماعت مسجد جامع، امکانات و وسایل موردنیاز را جمع کردند و با 18 ماشین کمپرسی به سمت پل ذهاب در اسلام‌آباد اعزام شدند و به مردم بمب زده آنجا امکانات ازجمله غذا و لباس را توزیع کردند.

حاج آقا کوهستانی گفت: بعد از حدود 25 روز به شمال برگشتیم و بر اساس فرموده حضرت امام که کسانی که آمادگی دارند آموزش ببینند برای اعزام به مناطق جنگی، 13 نفر اعلام آمادگی کردیم که هشت نفرمان شهید شدند.

وی افزود: زمانی که شهدا را به تنکابن منتقل کردم، در تنکابن مرحوم حاج احمد عاشوری بنیان‌گذار ستاد کمک‌رسانی از من خواست تا با آن‌ها همکاری داشته باشم. من هم با شرط اینکه اگر عملیات بزرگی پیش آمد و حضرت امام فراخوان داد، باید بروم، اعلام آمادگی کردم.


خلاصه پشتیبانی جنگ را با همکاری بازاریان، مسئوولان و امام‌جمعه وقت و کمک‌های مردمی انجام دادیم.
خوده بنده که باوجود 20 سال کار در کشتارگاه تهران، دل دیدن سربریدن گوسفندان را هم نداشتم؛ مدت‌ها شهدایی که دست‌وپا و گردن نداشتند برای سردخانه‌ها می‌بردم.

نماینده ایشان در نامه‌ای برایمان نوشتند:

با سپاس بی‌کران خداوندی که اول و آخر، ظاهر و باطن است و سپاس و تشکر از ملت غیور و سلحشور و شهیدپرور و ولایت مدار شهرستان تنکابن و حومه که با ایثار جان و مال توانسته چنین خدمات ارزنده‌ای درراه تحقق بخشیدن آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی و قرآن محمدی و اهداف مقدس والای آن به هر طریقی همکاری داشتند.

از کلیه اقشار به‌ویژه بازاریان و اتحادیه‌های مختلف اصناف تنکابن و حومه که همیشه درصحنه و در یک‌کلام از اصناف حزب‌الله و ایثارگر که در این برهه‌ی زمان، لشکریان ظفرمند و پیروز اسلام را یاری کردند تشکر می‌نمایم.


در هشت سال جنگ پدر و مادرها هم جوانان خودشان را دادند و هم خودشان ایثارگرانه از جبهه‌ها پشتیبانی می‌کردند اما امروز فراموش‌شده‌اند.

تنکابن 560 شهید تقدیم انقلاب کرده است.

مردان بی‌ادعا

بعد از این مردان جبهه و جنگ، نسل دیگری از شیعیان مولا علی(ع) رهرو راه او شدند و در جبهه‌ای دیگر علیه ظالم ایستادگی کردند.

اینان مردان بی‌ادعایی بودند که حتی گاها از سوی عده‌ای از جاهلین مورد هجمه قرار می‌گرفتند که برای کسب نام و نشان و پول راهی سرزمین غربت می‌شوند!

اما حقیقت جدای از این بود...

عده‌ای از مردان خدا با نام «مدافعان حرم» عازم سوریه شدند تا در دفاع از حریم بی‌بی زینب(س)، پای دشمن را از ورود به مرزهای کشور کوتاه شود و جنگ نیابتی در خارج میهن به سرانجام برسد.


13 شهید خان طومان استان مازندران مایه غرور و افتخار این خطه شهیدپرور و ولایی شدند و رفتند تا ثابت کنند اهدافی آسمانی داشتند.

شهید محرمعلی مرادخانی اولین شهید مدافع حرم تنکابن است. او که در تمامی دوران دفاع مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشت، پس از پابوسی امام حسین(ع) برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) به سوریه اعزام و بعد از پنج روز به درجه رفیع شهادت نائل آمد.


راه مردان خدا همواره ادامه دارد

راه این مردان خدا در همه دوران ادامه خواهد داشت؛ همان‌گونه که از صدر اسلام همواره نبرد حق و باطل وجود داشت. هرکس در زمان خود می‌تواند مرد نیک روزگار باشد که به هر طریق ممکن علیه ظلم می‌ایستد و به یاری مظلوم می‌شتابد.

زمانی برای شکل‌گیری یک انقلاب، زمانی برای حفظ آن و امروز برای تثبیت آن در همه عرصه‌ها و...

آنچه مسلم است این است که این مردانگی، جنسیت قائل نیست و حتی نسوان را نیز شامل می‌شود.

آنچه امروزه نبرد آن به‌طور غیرملموس در حال انجام است، جنگ در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... است.

امید نگارنده این است که مردان نیک روزگار ما، این بار هم بینی دشمن را در تمامی این عرصه به خاک بمالد و این تنها می‌تواند یک نقشه راه داشته باشد و آن چیزی نیست جز پیروی محض از فرامین ولایت مطلقه فقیه. ان‌شاالله.

 

انتهای پیام/

 

,


چگونگی ولادت حضرت علی(ع)

امام علی(ع) در سیزدهم رجب سال سی‌ام «عام‌الفیل» دیده برجهان گشود. مادر او فاطمه بنت اسد و پدرش ابوطالب، از نخستین گروندگان به اسلام بودند.

در دومین جمعه از ماه رجب، که از ماه‌های حرام است و احترام خاصى در میان همه قبایل و طوایف داشت، ازدحام عجیبى در اطراف کعبه بود و سیل مردم از پیر و جوان با احترام ویژه‌ای در اطراف خانه خدا در حال طواف بودند که زنى حامله، با چهره‌ای شکسته، در گرداگرد خانه خدا بی‌تابانه می‌گشت و با انگشتان لرزانش به جامه کعبه آویخته بود و درحالی‌که قطرات اشکش سیل‌آسا به صورتش می‌ریخت، زیر لب می‌گفت:

پروردگارا! من به تو ایمان آورده‌ام و به آنچه کتاب و پیامبر از سوى تو آمده ایمان‌دارم. پروردگارا! من به آیین جدم «ابراهیم خلیل» که بینان‌گذار این خانه کهن است، ایمان‌دارم. پروردگارا! تو را سوگند می‌دهم به‌حق بنیان‌گذار این بیت و به‌حق این مولودى که در شکم دارم، این زایمان را بر من آسان گردان.

چشم‌های کنجکاو او را می‌دید و گوش‌های شنوا سخنانش را دنبال می‌کرد و حس کنجکاوى در مغزها تحریک می‌شد، که ناگهان فریادى از تعجب از همگان بلند شد و به دنبال آن سکوتى سنگین بر همگان حکم‌فرما شد. آب در گلوها خشکید، حیرت و تعجب بر چهره‌ها نقشى شگفت‌زده بود و نفس‌ها از سینه‌ها بیرون نمی‌آمد. کسى جرأت نداشت سکوت را بشکند و بگوید: لحظه‌ای پیش دیوار کعبه شکافته شد و زن حامله‌ای به درون خانه خدا رهنمون شد!

چه کسى باور می‌کرد که سنگ خارا آغوش باز کند و زن حامله‌ای را در خود جاى دهد؟!حیرت و تعجب مردم هنگامى افزایش یافت که تلاش پرده‌داران کعبه، در گشودن قفل در به نتیجه نرسید.

لحظه‌به‌لحظه بر ازدحام مردم افزوده می‌شد، همگان در انتظار بودند که از فرجام این راز آگاه شوند. ازنقطه‌نظر مردم نگران و حیرت‌زده، هرلحظه‌ای چون یک ساعت می‌گذشت و همگان ثانیه‌شماری می‌کردند که نیروى غیبى این مشکل را بگشاید.

پس از گذشت مدتى طولانى، همان سنگ خارا آغوش باز کرد و فاطمه بنت اسد درحالی‌که مولود کعبه را در آغوش داشت بیرون آمد. صداى هلهله اوج گرفت و در خانه‌های مکه طنین انداخت. ابوطالب، عمو و برترین حامى محمد(ص) درحالی‌که برق شعف از دیدگانش می‌جهید، بانگ برآورد:
أیّها النّاس: ولد فى الکعبة ولى اللَّه.
هان اى مردم! ولى خدا در خانه خدا دیده به جهان گشود.

این حادثه پرشکوه و بی‌نظیر تاریخ، روز جمعه سیزدهم ماه رجب، سی‌امین سال حمله ابرهه به خانه خدا(عام‌الفیل) اتفاق افتاد.

علی(ع) در آیینه قرآن

قرآن کریم درباره هیچ‌کس پس از پیامبر خدا(ص)، به‌اندازه امام علی(ع) سخن به میان نیاورده است. گرچه نام آن حضرت به‌صراحت نیامده، با عنوان‌ها و عبارت‌های گوناگون که از تصریح کردن به نام آن حضرت تأثیر بیشتری دارد، به امام علی(ع) اشاره می‌کند که برخی از آیات قرآن دراین‌باره، در ادامه می‌آید:

آیه 61 سوره آل‌عمران؛ که بنا بر نظر مفسران بزرگ و روایات صحیح، به مسئله خلافت امام علی(ع) و نیز این موضوع که علی(ع) جان پیامبر است، اشاره می‌کند.

آیه 2 سوره نجم؛ که در آن، بزرگ‌ترین آیت الهی، به وجود علی(ع) تفسیر شده است.

آیه 43 سوره رعد؛ که علی(ع)، به‌عنوان شاهد رسالت تفسیر شده است.

آیه 56 سوره مائده؛ که در آن ولایت، به ولایت علی بن ابی‌طالب(ع) تفسیر شده است.

آیه 55 سوره مائده؛ که منظور و شأن نزول آیه، امام علی(ع) است و اینکه ایشان در حال رکوع، انگشتر خود را به سائل بخشید.

آیه 15 سوره انفال؛ که در آن به شجاعت و پشت نکردن علی(ع) به دشمنان اشاره شده است.

آیه 207 سوره بقره؛ که در آن به ایثار و فداکاری علی(ع) اشاره می‌شود.

آیه 8 سوره بینه؛ که در آن به رضایت خداوند از شیعیان علی(ع) تفسیر شده است.

آیه 96 سوره مریم؛ که در آن به محبت علی(ع) در دل‌های مؤمنان اشاره‌شده است.

آیه 2؛ سوره نبأ؛ که در آن «نبأ عظیم» به ولایت علی(ع) تفسیر شده است.

علی(ع) از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)

دوستی علی گناهان را فرومی‌خورد، همچنان که آتش، هیزم را
سرلوحه کارنامه مؤمن، دوستی علی بن ابی‌طالب(ع) است
هر پیامبر، وصیّ و وارثی دارد و علی، وصیّ و وارث من است
هر که من مولای اویم، علی نیز مولای اوست
علی با حق است و حق با علی و بر محور او می‌گردد
من شهر علم هستم و علی دروازه آن. پس هر که علم خواهد، باید از در بیاید
تو را جز مؤمن دوست ندارد و جز منافق دشمنت ندارد

حضرت علی(ع) از کودکی در مکتب تعلیم و تربیت رسول خدا(ص) قرار گرفت. آن امام هُمام به‌جز غزوه «تبوک» در تمامی غزوه‌ها و جنگ‌های پیامبر حضور داشت و همواره در رنج‌ها و سختی‌های صدر اسلام، یاور و مشاور رسول اکرم(ص) بود.

آن حضرت لقب‌های بسیاری دارد، ازجمله: امیرالمؤمنین، ولیّ الله، اسدالله، مرتضی، وصی، حیدر، کرار، یعسوب الدین و... . کنیه‌های ایشان نیز ابوالحسن، ابوتراب، ابوالحسین، ابوالریحانتین است.

جهان نیازمند علی(ع)

با گذشت بیش از چهارده قرن ما هنوز از علی(ع) سخن می‌گوییم و به او می‌اندیشیم و یادش را گرامی می‌داریم و به خودمان افتخار می‌کنیم که از پیروان او هستیم.

تنها ما به‌عنوان پیرو و شیعه علی، به او نیاز نداریم، بلکه جهان ما، امروز و همه روز به آن حضرت نیاز دارد.

جهان، امروز به اخلاق علی، بندگیِ علی، مدارایِ علی، سخاوت علی، محبت علی، ولایت علی، عدالت علی و الگوی علی نیازمند است.

مردان جبهه و جنگ

گروهی از شیعیان حضرت علی(ع) در اوایل انقلاب اسلامی ایران، شجاعانه راه امامشان را ادامه دادند و با اهدای هر آنچه که از جان و مال داشتند، از انقلاب و میهن خود دفاع کردند.

آقای روشن مسئوول بسیج اصناف تنکابن گفت: آقایان کوهستانی، جعفرنژاد و وطن‌دوست سه یار دیرین قبل از انقلاب و از بزرگان بازار و خیرین شهرستان تنکابن در دوران 8 سال جنگ تحمیلی هستند که پشتیبانی از جبهه را بر عهده داشتند.

,
, چگونگی ولادت حضرت علی(ع), چگونگی ولادت حضرت علی(ع),
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, علی(ع) در آیینه قرآن, علی(ع) در آیینه قرآن,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, علی(ع) از دیدگاه پیامبر اکرم(ص), علی(ع) از دیدگاه پیامبر اکرم(ص),
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جهان نیازمند علی(ع), جهان نیازمند علی(ع),
,
,
,
,
,
,
,
, مردان جبهه و جنگ, مردان جبهه و جنگ,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
, مردان بی‌ادعا, مردان بی‌ادعا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
, ,


راه مردان خدا همواره ادامه دارد

راه این مردان خدا در همه دوران ادامه خواهد داشت؛ همان‌گونه که از صدر اسلام همواره نبرد حق و باطل وجود داشت. هرکس در زمان خود می‌تواند مرد نیک روزگار باشد که به هر طریق ممکن علیه ظلم می‌ایستد و به یاری مظلوم می‌شتابد.

زمانی برای شکل‌گیری یک انقلاب، زمانی برای حفظ آن و امروز برای تثبیت آن در همه عرصه‌ها و...

آنچه مسلم است این است که این مردانگی، جنسیت قائل نیست و حتی نسوان را نیز شامل می‌شود.

آنچه امروزه نبرد آن به‌طور غیرملموس در حال انجام است، جنگ در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... است.

امید نگارنده این است که مردان نیک روزگار ما، این بار هم بینی دشمن را در تمامی این عرصه به خاک بمالد و این تنها می‌تواند یک نقشه راه داشته باشد و آن چیزی نیست جز پیروی محض از فرامین ولایت مطلقه فقیه. ان‌شاالله.

,
, راه مردان خدا همواره ادامه دارد, راه مردان خدا همواره ادامه دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه