اخبار داغ

همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی :

برترین های هشتمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان کردستان معرفی شدند

برترین های هشتمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان کردستان معرفی شدند
نفرات برتر هشتمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان کردستان یادواره استاد سید ابراهیم ستوده همزمان با هفته هنر انقلاب شامگاه دو شنبه 21 فروردین ماه 96 در آیینی و با حضور جمعی از مسوولان، شاعران و نویسندگان استان در سنندج معرفی شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، در این مراسم که سردار فلاح جانشین سپاه بیت المقدس استان کردستان ، الله مرادی فرزند شهید و مدیر کل اموال تملیکی استان ، خانواده استاد سید ابراهیم ستوده و جمع کثیری از هنرمندان عرص شعر و ادب استان حضور داشتند امین مرادی رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در سخنانی ضمن بیان این موضوع گفت : از 20 فروردین سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی تا 25 فروردین ماه به منظور تبیین رسالت های هنر مد نظر انقلاب در جامعه به عنوان هفته هنر انقلاب اسلامی نامگذاری گردیده و حوزه هنری انقلاب اسلامی به عنوان امید هنر انقلاب در سراسر کشور خود را موظف می داند با تکیه بر آرمانهای انقلاب اسلامی در جهت بسط،  گسترش و حمایت از هنر مبتنی بر  اندیشه های ناب اسلامی که همانا اشاعه آزاد مردی و مسئولیت پذیری در قبال مردم و جامعه  با تکیه بر نسل جوان فعالیت نماید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل،,

 

,

, ,


وی تصریح نمود در استان کردستان تقویت دو جریان تعهد و مسئولیت پذیری با تکیه بر آرمانهای انقلاب اسلامی در تمامی فعالیت های فرهنگی و هنری در سرلوحه کار حوزه هنری قرار دارد و به جد برای  تحقق آن از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهیم کرد .

,
,

 

,


دبیر هشتمین جشتنواره شعر وداستان جوان سوره افزود : مصادف شدن این جشنواره  با سه موضوع مهم را به فال نیک می گیریم اول آنکه آغازین روزهای بهار است و پیام تولد دیگر باره طبیعت که ناخواسته ذهن انسان را به ماورای هستی و ایمان به قیامت آدمی سوق می دهد و دوم آنکه  همزمان با شب میلاد مولای متقیان حضرت امام علی (ع)  و روز پدر و سوم آنکه این جشنواره مزین شده است به نام یکی از برجسته ترین ادبا و هنرمندان استان کردستان یعنی استاد سید ابراهیم ستوده .

,
,

, ,


مرادی با انتقاداز عدم توجه به معرفی مفاخر استان به نسل جوان گفت : حقیقتا ضروریست در فرصتی مناسب و بطور ویژه به بحث و بررسی تاثیرات و تحلیل آثار استاد ستوده نشست و ابعاد پیدا و پنهان هنر این ادیب گرانقدر را مورد کنکاش قرار داد .

,
,

 

,


وی در این خصوص افزود : در کنار کم کاری مسئولین فرهنگی در معرفی و شناخت چهره های مطرح ادبیات و فرهنگ کردستان به جوانان منطقه باید به  هجوم نحله هایی متفاوت ادبی و فرهنگی و به تبع آن دور ماندن از سنت ها و میراث ها در بین نسل جدید نیز که زمینه این غفلت بوده است اشاره نمود  .

,
,

 

,

, ,


وی از استاد ستوده به عنوان  یکی از متعهد ترین هنرمندان کشور که در سخت ترین شرایط در کنار آرمانهای انقلاب اسلامی جانانه ایستاد نام بود و گفت :  تولید آثاری از نظم و نثر به زبانهای کردی و فارسی که ضمن معرفی ادبیات کردی به سایر هم وطنان به نمونه ای بی بدیل از معرفی انقلاب اسلامی به مردم کردستان و کرد زبان نیز تبدیل شد بخشی از فعالیت های ادبی این استاد می باشد .

,
,

 

,


رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان گفت : تلمذ نزد اساتید به نام  همچون مرحوم جلال همایی و بدیع­الزمان فروزانفر و مدرس رضوی در کنار تسلط بی مانند وی به ادبیات فارسی بخصوص جریان قصیده سرایی ایشان را به  یکی از قصیده سرایان قدر ادبیات فارسی تبدیل نمود  و در کنار این تسلط با  تصحیح و تدوین دیوان سید عبدالرحیم مولوی کرد و یوسف و زلیخای کردی اثر سید در معرفی ادبیات کردی نقش بسیار ارزنده ای را ایفاء نمود .

,
,

 

,


وی با توصیه به  جوان و شاعران عزیز در بررسی نعت های و ستایش های این استاد بزرگوار تصریح نمود :  اشعار مذهبی این شاعر برجسته کرد  نمونه ای بی بدیل از حرکت در جهت وحدت میان فرق اسلامی است .

,
,

, ,


مرادی در این خصوص افزود :دوبیتی معروف این شاعر گرانقدر اهل سنت در مدح و ستایش حضرت امیر المؤمنین علی (ع) آن جا که می فرماید :
از حب علی (ع) بی خبران منع کنندم
از مهر پدر بی پدران منع کنندم
آن را که خدا گفت و نبی گفت و نبی خواست
کوته نظران بین که در آن منع کنندم
در کنار نعت و ستایش مشایخ منطقه  اوج روحیه و باور عارفانه خود را به نمایش می گذارد .

,
,
,
,
,
,
,

 

,


وی افزود : از ویژگی های این  استاد فرزانه همین حرکت عالمانه و عارفانه بود که تا واپیسن روزهای حیات به حق او را بر کرسی ریاست شورای شعر کشور نشاند و خدمات قابل توجهی به شعر و ادبیات ایران اسلامی نمود .

, ,
,

 

,


مرادی گفت : حوزه هنری در راستای منویات مقام معظم رهبری که فرمودند کردستان دارای فرهنگ غنی و ادبا و بزرگانی هچون استاد ستووده و گلشن کردستانی است  خود را موظف می داند در فرصتی مناسب در قالب همایش و یا کنگره ای به جد آثار این استاد بزرگوار را برای  معرفی به نسل جوان برگزار نماید.

,
,

 

,


وی از تداوم نامگذاری این  جشنواره در دوره های آتی به  نام یکی از دیگر ازمفاخر ادبی کردستان تأکید نمود و در خصوص دوره هشتم این جشنواره گفت : هشتمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان  با هدف کشف استعدادهای جوان و حمایت از آثار و تولیدات آنها و تعامل هنرمندان جوان با اساتید در بهمن سال 94 اعلام فراخوان گردید که در مدت زمان ارسال آثار بیش از 200 اثر از 130 هنرمند  در دبیرخانه جشنواره ثبت که از این تعداد 93 اثر به مرحله نهایی راه یافت و در شب میلاد حضرت امام علی (ع) و هفته هنر انقلاب اسلامی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

,
,

 

,

در این آیین و براساس رای هیات داوران در بخش شعر متشکل از آقایان کامبیز کریمی ، بهزاد کرم اللهی و خانم کلثوم عثمان پور نفرات برتر شعر کردی و فارسی به شرح ذیل معرفی گردیدند .

,

در بخش فارسی :

,

رتبه سوم شامل لوح تقدیر ومبلغ 2 میلیون ریال تعلق گرفت به خانم فوزیه میرکی از سنندج

,

رتبه دوم شامل لوح تقدیر ومبلغ3 میلیون ریال تعلق گرفت به آقای محسن شکریان از شهرستان بیجار

,

رتبه اول شامل لوح تقدیرومبلغ 4 ریال تعلق گرفت به خانم میدیا حسنی از سنندج .

,

در بخش شعر کردی :

,

رتبه سوم شامل لوح تقدیر ومبلغ 2 میلیون ریال تعلق گرفت به خانم سحر مصطفایی از سنندج

,

رتبه دوم شامل لوح تقدیر ومبلغ3 میلیون ریال تعلق گرفت به آقای زانیار درخشانی  از شهرستان مریوان

,

رتبه اول شامل لوح تقدیرومبلغ 4 ریال تعلق گرفت به خانم ژیلا صفایی  از دیواندره .

,

در بخش ویژه شعر :

,

رتبه  برتر شامل لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال تعلق گرفت به خانم سوما رحمانی از سنندج .

,

در بخش داستان نیز بر اساس رأی هیئت داوران متشکل از آقایان عطاء نهایی ، محمد رضا کلهر و رضا امیری نفرات برتر داستان کردی و فارسی به شرح ذیل معرفی گردیدند :

,

در بخش فارسی :

,

ضمن تجلیل از آکو زندکریمی در بخش فارسی  و سحر مصطفایی در بخش کردی با  اهدای لوح تقدیر :

,

رتبه سوم شامل لوح تقدیر ومبلغ 2 میلیون ریال تعلق گرفت به خانم خاطره محمدی با داستان عطر زنانه  از سنندج

,

رتبه دوم شامل لوح تقدیر ومبلغ3 میلیون ریال تعلق گرفت به آقای بابک ساعد پناه با داستان اوایل ماه دسامبر از شهرستان کامیاران  

,

رتبه اول شامل لوح تقدیرومبلغ 4 ریال تعلق گرفت به صباح سلطانی با داستان شیشه شکسته از  قروه .

,

در بخش داستان  کردی :

,

جایزه ویژه  شامل لوح تقدیر ومبلغ 3 میلیون ریال تعلق گرفت به اقای زانیار درخشانی  ازمریوان

,

در بخش ویژه داستان  :

,

رتبه  برتر شامل لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال تعلق گرفت به خانم ناهید نقشبندی از سنندج .

,

هشتمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان  با هدف کشف استعدادهای جوان و حمایت از آثار و تولیدات آنها و تعامل هنرمندان جوان با اساتید در بهمن سال 94 اعلام فراخوان گردید که در مدت زمان ارسال آثار بیش از 200 اثر از 130 هنرمند  در دبیرخانه جشنواره ثبت که از این تعداد 93 اثر به مرحله نهایی راه یافت و در شب میلاد حضرت امام علی (ع) و هفته هنر انقلاب اسلامی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه