اخبار داغ

گفتگو با پژوهشگر لرستانی عرصه مستند

نبود دسترسی به منابع پژوهشی مشکل اصلی مستندسازان است/ ساخت مستند ملاحقعلی سیاهپوش بزودی شروع خواهد شد

نبود دسترسی به منابع پژوهشی مشکل اصلی مستندسازان است/ ساخت مستند ملاحقعلی سیاهپوش بزودی شروع خواهد شد
پژوهشگر لرستانی عرصه مستند می‌گوید: مهم‌ترین مشکل کار پژوهشگران، عدم دسترسی به منابع و آثار مکتوب می‌باشد و اگر مراکز یا ارگان‌های مربوطه با پژوهشگران عرصه‌های مختلف، همکاری‌های خوبی داشته باشند، بسیاری از مشکلات این عرصه حل خواهند شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از لرسو؛ استان لرستان مهد تمدن کهن و دیار فرهنگ و هنرمندپروری است که آوازه هنرمندان خوش‌ذوق آن از سال‌های دور تاکنون از هیچ کس پنهان نبوده و نیست. شهرستان سلسله به عنوان نگین سبز این استان زیبا، در پرورش روح هنر و فرهنگ، شهره خاص و عام است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, لرسو,

هنرمندانی همچون ملا منوچهر کولیوند، ملا حقعلی سیاهپوش، میرزا شفیع مصدق یوسف‌وند، رضا حسنوند و بسیاری دیگر از نویسندگان، شاعران، عرفا و علمایی که ذکر نام این عزیزان در اینجا مقدر نیست، همه و همه تأییدی بَیّن بر قدمت کهن هنر و دانش در شهرستان سلسله می‌باشد.

,

هنرمندان عرصه رسانه و مستند در راستای شناساندن بیش از پیش هویت فرهنگی و ادبی شهرستان سلسله، دست به ساخت مستندی از زندگی‌ شاعر شهیر، ملا حقعلی سیاهپوش داده‌اند.

,

این پروژه به کارگردانی «عزیز بابانژاد» و با تحقیق پژوهشگر لرستانی، «فریبا ولی‌پور عالم»، شروع به ساخت شده است. جهت آگاهی بیشتر از جزئیات ساخت این پروژه هنری-فرهنگی، مصاحبه‌ای را با خانم ولی‌پور انجام داده‌ایم که نظر شما را بدان جلب می‌نماییم.

,

سلام و خسته نباشید. اگر امکان دارد خودتان را بیشتر برای مخاطبان معرفی نمایید.

, سلام و خسته نباشید. اگر امکان دارد خودتان را بیشتر برای مخاطبان معرفی نمایید.,

بنده هم عرض سلام دارم خدمت همه همشهریان و هم‌استانی‌های عزیز. فریبا ولی‌پور عالم هستم؛ متولد نگین سبز لرستان، الشتر؛ دبیر ادبیات دبیرستان‌های ناحیه یک خرم‌آباد. دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی و در حال تنظیم رساله‌ی دکترا.

,

پژوهش در زمینه زندگینامه ملاحقعلی سیاهپوش را از چه زمانی آغاز کردید؟

, پژوهش در زمینه زندگینامه ملاحقعلی سیاهپوش را از چه زمانی آغاز کردید؟ ,

مستند ملاحقعلی سیاهپوش، اولین تجربه‌ی کاری بنده در زمینه‌ی مستند است. با توجه به رشته‌ی تحصیلی بنده و ارتباط فراوانی که به شعرای بومی منطقه‌ی لرستان داشته‌ام، بر آن شدم تا یک کار تحقیقی کامل پیرامون این شاعر بلندمرتبه و گمنام استان لرستان انجام دهم. حاصل این تحقیق یک مقاله‌ی پژوهشی که بود که در همایش ملی ادبیات بومی ایران زمین در اردیبهشت سال 1394 پذیرفته و چاپ شد.

,

انگیزه شما از کار ساخت مستند ملاحقعلی سیاهپوش و تهیه و تنظیم پژوهش‌های مربوط به این مستند چه بوده است؟

, انگیزه شما از کار ساخت مستند ملاحقعلی سیاهپوش و تهیه و تنظیم پژوهش‌های مربوط به این مستند چه بوده است؟,

ملا حقعلی سیاهپوش یکی از افتخارات بزرگ استان و حتی از افتخارات ملی این سرزمین است که متأسفانه مورد غفلت فراوان قرار گرفته است. ملاحقعلی سیاهپوش از جمله شعرایی است که علی‌رغم توانمندی او در سرودن اشعار فارسی و لکی و اشرافش بر مبانی و اندیشه‌های عرفانی آنچنان که باید و در خور شأن اوست شناخته نشده است.

,

ایشان نه تنها بر اصول و مبانی عرفانی بلکه بر اوزان و قواعد شعر و تاریخ ادبیات ایران آگاهی کامل داشته است. لذا بر آن شدیم تا این شخصیت عارف و هنرمند برجسته را بیش از پیش به مردم معرفی نماییم و با پشتکار و تلاش جمیع هنرمندانی که کار ساخت مستند ملا حقعلی سیاهپوش را شروع نموده‌اند، به نظرم این پروژه کار بسیار ارزشمند و موفقی خواهد بود.

,

چه کسانی شما را در ساخت این کار هنری همراهی خواهند کرد؟

, چه کسانی شما را در ساخت این کار هنری همراهی خواهند کرد؟,

آقای عزیز بابانژاد هنرمند فعال عرصه‌ی مستند و سینما، کارگردان مستند مورد نظر هستند و آقایان سعید حقیقی و امیرحسین حقیقی از جمله افرادی هستند که در این کار پژوهشی در کنارشان خواهیم بود.

,

در ساخت این مستند آیا از هنرمندان و شاعران شهرستان سلسله هم دعوت به همکاری شده است؟

, در ساخت این مستند آیا از هنرمندان و شاعران شهرستان سلسله هم دعوت به همکاری شده است؟,

از جمله افراد دیگری که تاکنون از آنان دعوت کرده‌ایم که در این کار زیبا در کنار گروه ما باشند و از راهنمایی‌شان بهره ببریم، استاد رضا حسنوند شاعر بلند آوازه‌ی لرستان، دکتر مسعود سپهوندی از اساتید محترم گروه ادبیات فارسی و علیمردان عسگری، نویسنده‌ی پر کار لرستانی هستند.

,

با توجه به تحقیقات و پژوهش‌هایی که در مجوعه آثار ملا حقعلی سیاهپوش داشته‌اید، ارزیابی شما از اوج هنرمندی و تفکر ایشان چگونه است؟

, با توجه به تحقیقات و پژوهش‌هایی که در مجوعه آثار ملا حقعلی سیاهپوش داشته‌اید، ارزیابی شما از اوج هنرمندی و تفکر ایشان چگونه است؟,

با نگاهی گذرا با اشعار این توانمند شاعر لرستانی می‌توان به قدرت مسلم او در عرصه‌ی شاعری و اشراف او بر تاریخ ادبیات ایران‌زمین  اذعان و اعتراف نمود. ملاحقعلی با ذوق و قریحه‌ی وافر خود، تاریخ ادبیات ایران را بطور خلاصه اینچنین بیان می‌کند:

,

سخن را رونقْ اولْ رودکی داد

,

بدان مر تازگی و نازکی داد

,

چو آخر ساخت فردوسی بنا را

,

فلک واپس نهاد از بیم پا را

,

به شیرینْ نظمی و شیرینْ کلامی

,

فلک زد سکه بر نام نظامی

,

چو سعدی شمع حکمت را بر افروخت

,

مکان اختراعات سخن سوخت

,

چو حافظ را بری از عیب کردند

,

لسانش را لسان‌الغیب کردند

,

کار تحقیق در زمینه ساخت مستند و همچنین آغاز تصویربرداری آن چه زمانی خواهد بود؟

, کار تحقیق در زمینه ساخت مستند و همچنین آغاز تصویربرداری آن چه زمانی خواهد بود؟,

کار پژوهشی ملاحقعلی از ماه‌ها پیش شروع شده و کار تصویربرداری آن به یاری خداوند بزرگ طی هفته‌های آینده آغاز خواهد شد.

,

مشکلات اساسی پژوهشگران مستندساز چیست؟

, مشکلات اساسی پژوهشگران مستندساز چیست؟,

مهم‌ترین مشکل کار پژوهشگران، عدم دسترسی به منابع و آثار مکتوب می‌باشد و این امر موجب زحمت زیاد و سختی‌های فراوان پژوهش است. به نظرم اگر مراکز یا ارگان‌های مربوطه با پژوهشگران همکاری‌های خوبی داشته باشند، بسیاری از مشکلات این عرصه حل خواهند شد.

,

در پایان اگر سخنی با مخاطبان یا مسئولین عرصه هنری دارید، بفرمایید.

, در پایان اگر سخنی با مخاطبان یا مسئولین عرصه هنری دارید، بفرمایید.,

با توجه به اینکه کار مستند، بار مالی فراوانی دارد از همین جا از مسئولین محترم و دلسوز استان می‌خواهم که در این امر مهم در کنار هنرمندان ساخت مستند مذکور باشند و در تأمین هزینه‌های مالی، ما را یاری فرمایند.

,

از شما به خاطر وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.

, از شما به خاطر وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.,

بنده هم از صبر و حوصله شما و مخاطبان گرامی بسیار متشکرم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه