اخبار داغ

کارگردان موفق تئاتر ملایر :

تئاتر ما حال روز خوبی ندارد / حضور در جشنواره‌های برون مرزی بهانه ای است برای بهتر دیدن و کسب تجربه

تئاتر ما حال روز خوبی ندارد / حضور در جشنواره‌های برون مرزی بهانه ای است برای بهتر دیدن و کسب تجربه
کارگردان موفق تئاتر ملایرگفت: حضور در جشنواره‌های بین المللی خصوصاَ خارج از کشور بهانه ای است برای بهتر دیدن و تجربه کسب کردن و مقایسه شدن با تئاتر جهان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کورنگ، «رضا فقیهی» متولد 20 فروردین 1361 در ملایر است. وی فارغ التحصیل رشته فیلم‌سازی جامع مقطع کاردانی بوده و تاکنون سابقه فعالیت متعددی از جمله بازیگری، کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی تئاتر را در کارنامه هنری خود دارد. دعوت از این هنرمند خوش ذوق برای شرکت در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ترکیه بهانه‌ای شد تا با او به صحبت بپردازیم که خلاصه ای از آن در ادامه ارائه می‌گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کورنگ،,

فقیهی در گفت‌و‌گو با جهاد پرس ، در خصوص چگونگی ورود خود به هنر نمایش اظهارکرد: سال  1372 و با تئاتر دانش آموزی به هنر نمایش علاقمند و  ازسال 1377 زیر نظر مرحوم استاد غلامرضا خورشیدی اساتیدی و همچنین پیشکسوتانی چون ایرج سعدی و بابک ابراهیمی در انجمن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر  کار خود را آغاز کردم و فعالیت‌های هنری خود را به صورت حرفه‌ای تا کنون ادامه دادم.

,

سرپرست گروه نمایشی «الف مثل احساس» ملایر با بیان اینکه این جشنواره از سوی شهرداری شهر اسکیشهیر ترکیه و از 30 اردیبهشت تا 5 خرداد ماه 1396 برگزار خواهد شد، افزود: هدف این جشنواره، گردهم‌ آمدن هنرمندان سراسر دنیا به منظور به اشتراک‌گذاری آثار خود برای ارایه‌ی حس همدلی به کودکان، صلح در دنیا و یکپارچگی جهان است. در این رویداد هنری علاوه بر ارایه‌ی آثار نمایشی، کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار خواهد شد.

,

وی ادامه داد: نمایش "رویای کاغذی" گروه ما نیز  که پیش از این در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز به روی صحنه رفته است از بین 12 اثر ارسالی ایران به جشنواره‌  اسکیشهیر انتخاب شده است و به عنوان تنها نماینده ایران موفق شد به این جشنواره راه یابد.

,

عضو شورای نظارت بر نمایش و صدور پروانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر از سال 1391 تا 1394 گفت: البته مضمون این اثر صلح جهانی است و داستان آن به رویای دختربچه‌ای می‌پردازد که به دنیای بازی‌ها سفر می‌کند؛ اما در طول خواب به نقطه‌ای از جهان می‌رسد که جنگ بر آن حاکم است و کودکان زیادی در آن آسیب می‌بینند.

,

وی با اشاره به اینکه نویسنده متن و کارگردان این نمایش برعهده خودم  است، افزود: در این کار بازیگرانی همچون فاطمه اکبری، مرجان آقا نوری، مهران بیاتی، حامد آقا نوری حضور داشته که مرجان خرسند به‌ عنوان دستیار کارگردان ، طراح صحنه وسازنده اسلاید  همچنین محود زندوکیلی به عنوان مسوول روابط عمومی و مترجم با گروه همکاری دارند.

,

فقیهی با اشاره به روند پذیرش نمایش «رویای کاغذی» در جشنواره ترکیه گفت: این نمایش در سال 1393 تولید شد و پس از اجرای عمومی در ملایر متقاضی شرکت در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان شد که پس از ارزیابی هیئت انتخاب به این جشنواره راه یافت و موفق به دریافت جایزه تقدیر در کارگردانی گردید.

,

سرپرست گروه نمایشی «الف مثل احساس» ملایر افزود: همچنین در سال 1394 متقاضی شرکت در جشنواره سراسری تئآتر ارسباران در شهرستان اهر شد و به این جشنواره نیز راه یافت  و در همان سال پس از کسب رتبه اول در جشنواره نمایش استانی مدرسه عشق  به جشنواره سراسری نیز راه یافت و موفق به دریافت مقام دوم بخش نمایش این جشنواره شد.

,

وی ادامه داد: پس از آن در سال 1395 متقاضی شرکت در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ترکیه شد که از سوی اسیتیژ تئاتر ایران اقدامات شرکت در این جشنواره فراهم شد و به همراه 12 اثر دیگر از ایران به این جشنواره ارسال گردید که از میان این 12 اثر تنها این تئاتر از سوی هیئت انتخاب جشنواره‌ ترکیه پذیرفته شد و قرار است در این کشور بروی صحنه برود.

,

 هنر تئاتر درایران بسیار پویا و پر افتخار است اما متاسفانه از  لحاظ مالی و حمایتی حال روز خوبی ندارد.

,  هنر تئاتر درایران بسیار پویا و پر افتخار است اما متاسفانه از  لحاظ مالی و حمایتی حال روز خوبی ندارد.,

نویسنده و مولف کتاب تاریخ نمایش در ملایر با تاکید بر تاثیرات مثبت حضور در جشنواره های برون مرزی برای تئاتر کشور و استان همدان گفت: حضور در جشنواره‌های بین المللی خصوصاَ خارج از کشور بهانه ای است برای بهتر دیدن و تجربه کسب کردن و مقایسه شدن با تئاتر جهان و اراده کردن برای ارتقاع بخشیدن و به‌روز شدن در عرصه هنرهای نمایشی.  

,

وی که این روزها ساکن تهران و مشغول فعالیت در تلویزیون است در مورد برنامه های هنری آتی خود نیز اظهارکرد: به تازگی نگارش دو نمایشنامه جدید که در قالب کودک و نوجوان و بزرگسال است را پس از یک سال به پایان رسانده ام و انشاالله در سال 96 قصد تولید آنها را دارم.

,

فقیهی با بیان اینکه هنر تئاتر در ایران بسیار پویا و پر افتخار است اما متاسفانه از  لحاظ مالی و حمایتی حال روز خوبی ندارد، افزود: این مساله در شهرستان ها بسیار وخیم تر و جدی تر از پایتخت بوده و تئاتر استان همدان هم علی‌رغم داشتن هنرمندان با استعداد و فعال متاسفانه کمتر مورد توجه و حمایت مالی قرار می گرد. 

,

 

,

 

,

 

,

, ,

, ,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه