اخبار داغ

اعتکاف فصلی برای نو شدن

اعتکاف فصلی برای نو شدن
با آغاز ایام البیض ماه رجب شاهد برگزاری مراسم اعتکاف در مساجد مختلف استان همدان هستیم، در این ایام معتکفین سه روز متوالی را رها از قید و بند دنیا به راز و نیاز با معبود خویش می پردازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از نافع آخرین روز اعتکاف ماه رجب است به یکی از مساجد شهر رفته ایم که چند روزیست میهماندار میهمانان خداست و شاهد گوشه نشینی ها و عبادتهای بندگان پاکش است، همانانی که دل از دنیا و ظواهر آن کنده اند و به خانه خدا پناه آورده اند تا با روزه داری و اعتکاف، خود را آماده فرا رسیدن ماه مبارک رمضان کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

 

,

به سراغ نوجوانی کم سن و سال می رویم، نامش فاطمه است، از حال و هوایش در اعتکاف می گوید، از حس و حالی غریب که قادر به توصیفش نیست، از تولدی دوباره، فاطمه می گوید: من سیزده سال دارم و امسال دومین سالی است که در اعتکاف شرکت می کنم، هر بار که به این مراسم می آیم حس خوشی از نو شدن و پاکی از گناه می گیرم، احساس می کنم پاک شده ام و باید مراقب این پاکی که هدیه اعتکاف است باشم.

,

 

,

صدیقه سی و هفت ساله است او بار اولی است که به اعتکاف می آید به کنارش می رویم و با او مشغول گفتگو می شویم، از حسی که دارد می پرسیم، می گوید: امسال بار اول است که به اعتکاف آمدم حس خیلی خوبی دارم، واقعا احساس می کنم که تازه متولد شده ام.

,

 

,

, ,

 

,

خانمی دیگر در گوشه ای از مسجد مشغول راز و نیاز با معبود خویش است به نزدش می رویم و اجازه می گیریم تا گفتگویی داشته باشیم، می گوید که همدانی است اما ساکن مشهد، و ادامه می دهد: من سالهای گذشته را سعادت داشتم که در جوار آقا علی بن موسی الرضا(ع) معتکف باشم، امسال هم توفیقی نصیبم شد تا در جوار همشهریان عزیزم در همدان معتکف گردم.

,

 

,

 

,

حکیمه خادم اعتکاف است او از اولین باری  که به طور اتفاقی با اعتکاف آشنا شده می گوید: سال اول راهنمایی بودم روزی از مسجد جامع عبور می کردم که دیدم صفی در مسجد است و دارند ثبت نام می کنند به جلو رفتم و سوال کردم که صف برای چیست، گفتند که برای اعتکاف ثبت نام می کنند، آن سال توفیقی شد تا من نیز معتکف خانه خدا گردم.

,

 

,

از او درباره حس و حالش در اولین اعتکاف می پرسم در پاسخ می گوید: فضای اعتکاف یک فضای بسیار معنوی است، من بار اولی که به اعتکاف رفتم در لحظه وداع خیلی گریه کردم هر قدمی که بر می داشتم به عقب بر می گشتم و به محراب نگاه می کردم و اصلا دوست نداشتم که مسجد را ترک کنم. خادمهای آنجا در نظرم فرشته هایی بودند، حس و حال آن روزهای من قابل توصیف نیست باید هر کسی خود آن را تجربه کند.

,

 

,

 

,

وی در ادامه توضیح می دهد: بعد از آن دیگر معتکف نشده بودم تا دوران دبیرستان که توفیقی دست داد تا به عنوان خادم اعتکاف در جمع بندگان خاص خدا حاضر شوم و به ایشان خدمت کنم، در حال حاضر یک کودک سه ساله دارم و با هم به اینجا آمده ایم، ده سال است که خادم اعتکاف هستم چون آن چه را که در اعتکاف دیده ام در هیچ جای دیگری ندیده ام.

,

 

,

, ,

 

,

در ادامه به سراغ مسئول ستاد اعتکاف استان همدان می رو تا اطلاعاتی را از این مراسم پر شور عبادی جویا شوم.

,

 

,

مهدی صلواتیان مسئول ستاد اعتکاف استان همدان از افزایش ده تا پانزده درصدی متقاضیان حضور در اعتکاف می گوید و این که امسال بانوان معتکف سه چهارم برادران هستند، وی در خصوص سن کوچکترین و بزرگترین معتکف می گوید:  کم سن ترین معتکف ما در امسال دختر خانم نه ساله ای است و مسن ترین معتکف نیز فردی هفتاد و سه ساله است.

,

 

,

وی ادامه می دهد: حضور مادران شهدا در جمع معتکفین، فضای اعتکاف را معنویتی دو چندان بخشیده است.

,

 

,

صلواتیان ادامه می دهد: برنامه های خاص فرهنگی محفل انس را داریم که هر سال در اعتکاف اجرا می شود و در این محافل مباحث اخلاقی، تحکیم خانواده، اقتصاد مقاومتی، تاریخ اسلام و مصداقهای آن در زمان حال مطرح می شود.

,

 

,

وی در ادامه می گوید: برنامه ختم صلوات و قران در بین معتکفین علاقه مند توزیع می گردد و این ایام را به ختم کل قران و صلوات بر نبی اکرم(ص) می پردازند.

,

 

,

صلواتیان اضافه می کند: در خصوص برنامه های جمعی که به طور عمومی و برای تمامی معتکفین به صورت یکپارچه اجرا می شود می گوید: در روز ولادت آقا امیرالمومنین(ع) برنامه مولودی خوانی داریم که در ظهر جشن و شام جشن برگزار می شود، در شب وفات حضرت زینب سلام الله علیها نیز مراسم مرثیه سرایی برگزار می گردد.

,

 

,

اعتکاف رجب

, اعتکاف رجب,

 وی ادامه می دهد: مناجات حضرت امیر علیه السلام جزو برنامه های عصر اول است، زیارت عاشورا در عصر دوم برگزار می شود، در روز آخر هم بحث اعمال ام داوود و دعای ام داوود را خواهیم داشت.

,

 

,

صلواتیان از برنامه های دیگری که در اعتکاف اجرا می شود می گوید: از جمله برنامه های دیگری که داشتیم تصحیح نماز بوده، زلال قرآن در اعتکاف را داشتیم که معتکفینی که تمایل داشتند دور هم جمع می شدند و به تلاوت قرآن می پرداختند، از اساتید حوزه و دانشگاه استفاده شده، در عین حال برنامه ها به شکلی بوده که با خلوت معتکفین منافاتی نداشته باشد و به شکلی باشد که آنها فرصت تأمل و خلوت با خود را نیز داشته باشند.

,

 

,

وی در خصوص حضور علما و روحانیون در اعتکاف می گوید: در مسجد جامع همدان حدودا چهل، پنجاه نفر از طلاب معتکف گشته اند، در مسجد جامع مریانج نیز حدود صد و پنجاه معتکف طلبه داریم، در مساجد جامع سایر شهرستانها نیز به همین شکل، ما شاهد حضور پر رنگ روحانیون در اعتکاف هستیم.

,

 

,

مسئول ستاد اعتکاف استان ادامه می دهد: از علمای شهر حضرت حجت الاسلام عندلیب زاده، سید مجتبی حسینی یمین، حجت الاسلام جوادی، حجت الاسلام دشتکی، حجت الاسلام محمدی پیام، دکتر عباسی، آقای مطهری، آقای گرجی و... به عنوان سخنران در جمع معتکفین حاضر شدند، جمعی از سخنرانان و اساتید چه آقا و چه خانم را نیز داریم که از قم دعوت شده اند.

,

 

,

, ,

صلواتیان از استقبال با شکوه جوانان می گوید و دست ردی که به سینه آنها زده می شود، او با گلایه از میراث فرهنگی و هیئت امنای برخی مساجد اذعان می دارد: استقبال جوانان بسیار عالی بود اما از آنجا که قسمت عمده ای از مسجد جامع را خراب کرده اند و میراث فرهنگی تلاشی در جهت بازسازی آن انجام نمی دهد و آن را راکد گذاشته است، در برخی مساجد شهر نیز هیئت امنا همکاری لازم را انجام نمی دهند و اجازه برگزاری اعتکاف در آن مساجد را نمی دهند و همین امر سبب شده که ما نتوانیم پاسخگوی این همه شوق جوانان برای حضورشان در اعتکاف باشیم.

,

 

,

وی ادامه می دهد: در حال حاضر حدود هفتصد تا هزار نفر را می توانیم در مسجد جامع پذیرش کنیم، این در حالی است که ظرفیت اصلی مسجد جامع در صورت بازسازی چیزی حدود پنج هزار نفر می باشد.

,

 

,

جویای تعداد خادمین اعتکاف می گردم، صلواتیان می گوید: در سطح استان چیزی حول و حوش هزار و دویست تا هزار و چهارصد خادم داریم و در سطح شهر همدان نیز حدود ششصد تا هشتصد خادم را داریم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه