اخبار داغ

یادداشت؛

تلاش صاحبان قدرت برای "سیاسی" کردن انتخابات شوراها

تلاش صاحبان قدرت برای "سیاسی" کردن انتخابات شوراها
بدون تردید شوراهای اسلامی شهر و روستا نزدیک ترین نهاد مدنی به بدنه اجتماع است لذا آثار تصمیم گیری های آن بسیار زودتر از سایر نهادها در زندگی روزمره مردم خودنمایی خواهد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت  متاسفانه همانطور که بسیاری از کارشناسان در خصوص آسیب های برگزاری همزمان انتخابات شوراهای اسلامی شهر روستا و انتخابات ریاست جمهوری هشدار داده بودند، شاهد آن هستیم که انتخابات شوراهای شهر و روستا تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است و به نحو شایسته ای به موضوع انتخابات شورای شهر روستا پرداخته نمی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

بدون تردید شوراهای اسلامی شهر و روستا نزدیک ترین نهاد مدنی به بدنه اجتماع است لذا آثار تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های آن بسیار زودتر از سایر نهادهای تصمیم گیر در زندگی روزمره شهروندان و روستاییان خودنمایی خواهد کرد.

,

گواه این مدعا آنکه شهروندان و روستانشینان نتیجه اقدامات مثبت و یا منفی شورای شهر و روستای خود را در زودترین بازه زمانی مشاهده می کنند در حالی که شاید اگر از شهروندان در خصوص عملکرد رئیس جهور یا سایر نهادها سوال شود پاسخ های مشخصی ارائه نگردد.

,

از این زاویه می توان گفت آنچه که از صندوق های انتخابات شوراهای شهر و روستا بیرون خواهد آمد، زوتر از هر انتخب دیگری به خود مردم باز خواهد گشت. به تعبیر دیگر انتخاب اعضای شورای شهر و روستا بسیار زودتر از سایر موضوعات بر زندگی روزمره مردم اثر می گذارد لذا از نخبگان، صاحب نظران و نیز رسانه ها انتظار می رود با ارائه شاخص های دقیق در خصوص مسائل شهری بر انتخاب هرچه فنی تر و تخصصی تر شهروندان اثر بگذارند.

,

در این بین اما گروههای سیاسی راه دیگری را می روند. فعالان گروهها و احزاب سیاسی چپ و راست که بارها نشا داده اند حاضرند برای دستیابی به قدرت به سادگی از منافع عمومی عبور کنند از این موضوع مطعند که اگر مردم موضوعات را از دریچه ای جز دریچه سیاست بنگرند سهم چندانی از قدرت نخواهند داشت لذا از هیچ تلاشی برای کشاندن فضای انتخابات به موضوعات بی اهمیت سیاسی و سرگرم کردن مردم به مسائل جناحی فروگذار نخواهند کرد.

,

نگاهی به ادوار مختلف انتخابات شورای شهر و روستا نشان می دهد هرگاه در ترکیب این شوراها، کفه ترازو به نفع تخصص و نگاه کارشناسی سنگین شده و ضریب نگاه های سلیقه ای و سیاسی کاهش یافته است مردم شاهد خدمات و فعالیت های بیشتری در محیط زندگی خود بوده اند و از آن سو نیز هرگاه نگاه حزبی و سیاسی بر نگاه تخصصی غلبه کرده است جز تامین منافع صاحبان قدرت، هیچ دستاوردی برای مردم به دنبال نداشته است.

,

با توجه به مسائل مطروحه بدیهی است گروه ها و جریانات سیاسی نه تنها تمایلی برای  قرار گرفتن شاخص "تخصص" در بین شاخص های اصلی انتخاب مردم از خود نشان نمی دهند بلکه با تمام قدرت و تجهیزات خود برای جلوگیری از این اتفاق به میدان خواهند آمد و در برابر آن مقاومت خواهند کرد.

,

در این میان صاحب نظران، نخبگان و به ویژه رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی از جایگاه بسیار مهمی برای تغییر این مدل برخوردارند و می توانند با ارتقای آگاهی های عمومی از سیاسی شدن انتخابات شوراهای شهر روستا جلوگیری کنند.

,

در فرصت های آتی به تشریح ابعاد بیشتر این موضوع و بیان نمونه هایی در خصوص پیامدهای منفی این مدل خواهیم پرداخت.

,

مسعود تبریزی

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه