اخبار داغ

گزارشی از شیوع افسردگی در ایران؛

بیماری های اعصاب و روان منشا ابتلا به افسردگی در ایران/اختصاص ۳ درصد از بودجه بهداشت و درمان به سلامت روان

بیماری های اعصاب و روان منشا ابتلا به افسردگی در ایران/اختصاص ۳ درصد از بودجه بهداشت و درمان به سلامت روان
رئیس گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه علاوه بر عوامل ژنتیکی واجتماعی، ابتلا به بیماری های اعصاب وروان از علل افسردگی در ایران است، گفت: بودجه سلامت باید متناسب با ابعاد سلامت هزینه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، علت وعوامل افسردگی در جوامع مختلف متفاوت می باشد و با گسترش زندگی ماشینی وصنعتی تعداد مبتلایان به این بیماری نیز افزایش می یابد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

با نگاهی به تعداد مبتلایان به افسردگی در ایران، در می یابیم که این بیماری رفته رفته می رود تا ایران را در صدر جهان نشاند.

,

عوامل مختلفی در ابتلا به افسردگی موثرندکه با دور شدن از زندگی سنتی ورواج زندگی ماشینی تبعات مختلفی مانند:کاهش حمایتهای خانوادگی واجتماعی ، افزایش آلودگی های صوتی رشد زیادی یافته از طرفی افزایش مسولیتهای مختلف مانند مسولیت کار، همسر، خانواده  باعث شده تا انسان ها فرصت چندانی برای رسیدگی به امور شخصی خود نیابند.

,

افزایش بی عدالتی وبی اعتمادی در جامعه، وجود تبعیض ،اختلاف سطح طبقاتی بین اقشار مختلف جامعه و از طرفی سست شدن اعتقادات مذهبی از دیگر عوامل تاثیر گذار در افزایش بیماریهای اعصاب وروان و استرس در افراد است.

,

رییس گروه سلامت روانی،اجتماعی واعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفتگویی با خبرنگار مرآت به تشریح عوامل افسردگی می پردازد:

,

در سال 2030 بیماری افسردگی در رتبه دوم بیماری ها خواهد بود

, در سال 2030 بیماری افسردگی در رتبه دوم بیماری ها خواهد بود,

شهلا حقیقت با بیان اینکه افسردگی از نظر بار بیماری ها رتبه چهارم را در ایران دارد، گفت: براساس پیش بینی ها این بیماری در سال 2030 در رتبه دوم قرار خواهد گرفت.

,

8/16 درصد زنان وبیش از ده درصد مردان در ایران افسرده اند

, 8/16 درصد زنان وبیش از ده درصد مردان در ایران افسرده اند,

حقیقت با بیان اینکه افراد بالای 60 سال وخانم ها بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند، افزود: در ایران 8/16 درصد خانم ها وبیش از ده درصد آقایان افسرده اند.

,

رییس گروه سلامت روانی،اجتماعی واعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در ادامه تصریح کرد: سن شروع افسردگی معمولا در بزرگسالی وبین 20 تا50 سالگی است ودر دنیا 350 میلیون نفر مبتلا به بیماری افسردگی هستند.

,

بی اطلاعی افراد از ابتلا به بیماریهای اعصاب وروان خود، از علل افسردگی در ایران است

, بی اطلاعی افراد از ابتلا به بیماریهای اعصاب وروان خود، از علل افسردگی در ایران است,

حقیقت با بیان اینکه  یکی از دلایل ابتلا به افسردگی در ایران بی اطلاعی افراد از  ابتلا به بیماری اعصاب وروان است، افزود:راجع به بیماری های اعصاب وروان هم در جامعه اطلاع رسانی کافی صورت نگرفته است.

,

وی در خصوص دیگر عوامل شیوع افسردگی گفت: علاوه بر عوامل ژنتیک، عوامل دیگری مانند: بیکاری ،فقر،از دست دادن عزیزان ، حوادث ترافیکی وعوامل طبیعی نیز می توانند در ابتلا به افسردگی دخیل باشند.

,

رییس گروه سلامت روانی،اجتماعی واعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار کرد: عوامل کلان اجتماعی، سیاسی ، فرهنگی واقتصادی سهم بسیار زیادی در افزایش یا کاهش بیماری ها بطور کل، وبیماری های روانی مانند فسردگی بطور خاص دارد.

,

وی  با بیان اینکه این عوامل حدود75 یا80 درصد در وضع سلامت جامعه نقش دارند، گفت: نظام ارایه خدمات سلامت هر چند بهبود یابددر نهایت ممکن است 20 درصد واریانس در وضع سلامت جامعه ایجاد شود وبقیه تحت تاثیر عوامل اجتماعی است.

,

حقیقت بیان کرد:مسائلی اعم از فقر، بیکاری، شکاف طبقاتی، حاشیه نشینی، تبعیض های ساختاری ومانند آن در حوزه اختیارات هیچ سازمان منفردی نمی گنجد ونیازمند عزم جمعی است.

,

اضطراب ناشی از بیکاری ونداشتن امنیت شغلی باعث افسردگی می شود

, اضطراب ناشی از بیکاری ونداشتن امنیت شغلی باعث افسردگی می شود,

رئیس گروه سلامت روانی،اجتماعی واعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه بیکاری ونداشتن امنیت شغلی باعث بوجود آمدن اضطراب وخودخوری در افراد می شود،افزود: به خصوص اگر فرد بیکار  دارای همسر وفرزند باشد، هرچه مدت بیکاری طولانی تر شود، بر میزان اختلالات رفتاری وی تاثیر می گذارد.

,

وی تصریح کرد: فقر ووپایین بودن سطح رفاهی افراد وبالا بودن فاصله طبقاتی در جامعه نیز بر سلامت روان افراد تاثیر گذار است.

,

افسردگی سومین از لحاظ وسعت بار اقتصادی،اجتماعی وفردی / مهمترین دلیل از کار افتادگی در ایران اختلال های روانی است

, افسردگی سومین از لحاظ وسعت بار اقتصادی،اجتماعی وفردی / مهمترین دلیل از کار افتادگی در ایران اختلال های روانی است,

حقیقت با بیان اینکه برخی داروها ومواد مخدر  وبعضی  بیماری های جسمی مانند تیروئید هم می توانند باعث افسردگی شوند، گفت:افسردگی در 22 تا 46درصد بیماری هایی مانند دیابت،فشارخون،سرطان،صرع، بیماریهای قلبی و از این قبیل وجود دارد.

,

رییس گروه سلامت روانی،اجتماعی واعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: افسردگی سومین بیماری است که بار اقتصادی، اجتماعی وفردی وسیع دارد وپیامد آن در زمینه های مختلف برای کشورها آثار زیان باری دارد که از جمله آنها می توان به روزهای کاری که از بین می رود، توانایی کاهش یافته در انجام مسئولیت های روزانه و هزینه سرویس های پزشکی اشاره کرد.

,

وی با اشاره به اینکه در کشور ما مهمترین دلیل از کار افتادگی وجود بیماری های اعصاب وروان از جمله ابتلا به افسردگی است، بیان کرد:بالاترین نرخ اقدام به خودکشی مربوط به جمعیت جوان است که سرمایه ملی محسوب می شوند ودرگیر شدن آنها با اختلالاتی مانند افسردگی از نیروی کار فعال می کاهد..

,

تغییر سبک زندگی وداشتن جسمی سالم در پیشگیری از افسردگی موثر است

, تغییر سبک زندگی وداشتن جسمی سالم در پیشگیری از افسردگی موثر است,

حقیقت با بیان اینکه برخورداری از مهارتهای زندگی و به کارگیری آن جهت دستیابی به رشد و کمال می‌تواند بسیاری از مشکلات،‌ ناکامی‌ها و ناهنجاری‌ها را رفع نماید ،افزود: یک زندگی با نشاط، و رو به پیشرفت و کمال،‌  در گرو آموزش است و بهتر است که کسب این مهارتها از دوران نوجوانی آغاز گردد

,

وی اظهار کرد: در کشور ما به‌دنبال اجرای طرح تحول سلامت، برای نخستین بار خدمات سلامت روان  و آموزش مهارتهای زندگی به طور رایگان توسط کارشناسان سلامت روان در مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می‌شود و  در زمینه آموزش مهارتهای زندگی نیز  بر سه مهارت برقراری ارتباط – مهارت خود آگاهی و ابراز وجود- مهارت کنترل هیجانات و  پیشگیری از افسردگی تاکید شده است همچنین آموزش به دانش آموزان و دانشجویان در اولویت وزارت بهداشت می باشد و تا پایان برنامه ششم توسعه آموزش 25% جامعه در خصوص مهارتهای زندگی پیش بینی شده است.

,

رییس گروه سلامت روانی،اجتماعی واعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: برای پیشگیری از بیماری افسردگی ، تغییر سبک زندگی و داشتن جسمی سالم ضروری است که توسط وزارت بهداشت در این زمینه برنامه ریزی شده و فعالیتهای زیادی پیش بینی شده است.

,

وزارت بهداشت وظیفه جلب مشارکت حاکمیت وسایر بخش ها رابر ابعاد سلامت عوامل اجتماعی بر عهده دارد

, وزارت بهداشت وظیفه جلب مشارکت حاکمیت وسایر بخش ها رابر ابعاد سلامت عوامل اجتماعی بر عهده دارد,

حقیقت با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی قانونی ورسمی سلامت وسلامت روان در کشور است، گفت: وظیفه جلب مشارکت سایر بخش های جامعه وحاکمیتبر ابعاد سلامتی عوامل اجتماعی بر عهده این نهاد است.

,

وی افزود: دولت ها با بهبود خدمات سلامت روان، خانواده وگروه های اجتماعی با ارائه حمایت های اجتماعی ، انجمن ها وگروه های مردم نهاد با افزایش سطح آگاهی جامعه، وافراد مبتلا با دریافت کمک های درمانی و صحبت کردن در مورد احساساتشان با دیگران می توانند در پیشگیری از افسردگی نقش خود را ایفا نمایند.

,

اختصاص کمتر از 3درصد از بودجه سلامت برای سلامت روان در ایران

, اختصاص کمتر از 3درصد از بودجه سلامت برای سلامت روان در ایران,

رئیس گروه سلامت روانی ، اجتماعی واعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه لزوم توجه به تعیین گرهای اجتماعی سلامت وعوامل آن مانند پایگاه اجتماعی افراد، فاصله طبقاتی، تبعیض، جنسیت، مسکن و...به شکل اساسی بر وضع سلامت جامعه تاثیر دارند، گفت:بودجه سلامت باید متناسب با ابعاد سلامت که شامل: بعد جسمانی،روان شناختی، اجتماعی ومعنوی است توزیع شود.

,

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بودجه ی سلامت را متناسب با ابعاد سلامت تقسیم می کنند، افزود: در ایران کمتر از 3درصد از بودجه ی سلامت برای سلامت روان هزینه می شود.

,

حقیقت افزود: باید در قالب بیمه ها، توسعه وحمایت مالی از بیماری های اعصاب وروان صورت گیرد.

,

خوش بینی به آینده وتمرکز بر تجارب مثبت از عوامل غلبه بر افسردگی است

, خوش بینی به آینده وتمرکز بر تجارب مثبت از عوامل غلبه بر افسردگی است,

حقیقت در بیان راهکارهای غلبه بر افسردگی گفت: شناختن افکار منفی وجایگزینی آنها با افکار مثبت، ورزش روزانه، تهیه برنامه هفتگی وافزودن فعالیت های اجتماعی از عوامل موثر برای غلبه بر افسردگی است.

,

وی افزود: انتخاب اهداف واقع گرایانه، انجام کارهای داوطلبانه، تنفس آرام هنگام تنش از دیگر عوامل مقابله با استرس است همچنین، شناخت وتوسعه نقاط قوت، وپذیرش اینکه هر کس توانایی های متفاوت دارد وتمرکز بر ویژگی ها واعمال مثبت  از دیگر عواملی است که در پیشگیری از استرس نقش دارد.

,

رئیس گروه سلامت روانی ، اجتماعی واعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در خاتمه اظهار کرد: اگر عوامل افسردگی در فرد تداوم داشت ، باید از کمک های تخصصی وحرفه ای استفاده کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه