اخبار داغ

مدیر گروه آب و هواشناسی دانشگاه تبریز پاسخ می‌دهد؛

علت وقوع سیل در مناطق مختلف آذربایجان‌شرقی/ بارش‌های اخیر چقدر در روند احیاء دریاچه ارومیه تاثیر دارد؟

علت وقوع سیل در مناطق مختلف آذربایجان‌شرقی/ بارش‌های اخیر چقدر در روند احیاء دریاچه ارومیه تاثیر دارد؟
صراف گفت: در بروز سیلاب اخیر علاوه بر نقص مدیریتی، عوامل سرزمینی و انسانی نیز دخیل بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهروز ساری صراف در گفت‌‌وگو با آناج در رابطه با بارش‌های اخیر و راه افتادن سیل با بیان اینکه مسائل جغرافیایی تک بُعدی نیستند، اظهار داشت: مسئله‌ی بارش از سیستم‌های چند منشایی نشاط می‌گیرد که با ترکیب عوامل سرزمینی و نقص مدیریتی فاجعه‌ پدید می‌آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی ادامه داد: اگر لایی‌روبی مسیر رودخانه‌ها به موقع صورت گیرد شاهد این تلفات انسانی که نشان دهنده‌ی جهان سومی بودن ماست، نخواهیم بود زیرا باران منشا رحمت و برکات الهی است اما برای ما مصیبت خلق می‌کند.

,

این استاد دانشگاه با اشاره به مهم‌ترین عوامل راه افتادن سیل، متذکر شد: ریختن زباله و عدم لایی‌روبی بستر رودخانه‌ها توسط مردم منطقه و کشاورزان منجر به ایجاد سدهای موقتی از زباله‌ها و الوار می‌شود که در هنگام بارندگی با متراکم شدن آب پشت این سدهای مقطعی منجر به راه افتادن سیل می‌گردد.

,

وی ادامه داد: گذشته از آن به علت ارزان‌تر بودن زمین و ساخت و ساز در حریم رودخانه، دفن زباله، نبود پوشش گیاهی مناسب، عدم وجود مخازن فرعی یا تاخیری، نبود سیل بند و مهم‌تر از همه شخم زدن در امتداد شیب زمین که باعث حرکت سریع رسوبات می‌شود، زمینه بروز فاجعه را تسهیل می‌بخشد.

,

, ,

صراف تاکید کرد: این موارد در مرحله‌ی اول باید توسط مردم روستا مورد توجه قرار گیرد از طرف دیگر دولت نیز باید توسط سازمان‌های مربوطه نظارت بر روند انجام این امور را در دست داشته باشد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در رابطه با حفره‌های زمستانی و وقوع سیل که به عنوان پدیده جدید معرفی شده، اذعان کرد: در مکاتب علمی مسئله‌ای به نام حفره‌های زمستانی وجود ندارد و بیشتر شبیه ایده‌هایی است که یک روزه به ذهن خطور می‌کند.

,

وی با بیان اینکه این امر تفکر شناخته شده‌ای نیست ، ادامه داد: حفره‌های زمستانی و وقوع سیل امر غیر مرتبطی است و نمی‌توان هر چیز را ذهنی ارتباط داد مگر اینکه مستندات علمی در آن راستا وجود داشته باشد.

,

این استاد دانشگاه یادآور شد: زمستان سال گذشته برسی‌های آماری در خصوص بارش نشان داد که در اطراف شهر تبریز بارش های خوبی صورت می‌گیرد در حالی که شهر تبریز از این میزان بارش برخوردار نیست، این تفکر ایجاد شد که به خاطر مسائل صنعتی و انسانی آلودگی ها در امتداد هوای اتمسفر تبریز مانع از بارندگی شده و در واقع حفره‌ در آن مقطع مطرح شد.

,

صراف تصریح کرد: ولی وقتی می‌گوییم حفره‌ی زمستان یعنی اینکه در فصل بهار نباید فعالیتی داشته باشد زیرا تکثیر آن سخت است و با وجود آمدن شرایط فصلی جدید خود را نشان دهد، همانطور که گفته شد به علت شناخته شده نبودن قابل ارائه و مطرح نیست.

,

 

,

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز عنوان کرد: باید به این پرسش پاسخی علمی یافت که این حفره‌ی زمستانی چگونه در زمستان مانع از بارش است و به وسیله ی کدام محرک در این مقطع عامل بارش محسوب می‌شود؟

,

وی ادامه داد: برای بررسی علمی یک پدیده‌ی طبیعی نمی توان به مستندات ذهنی اکتفا کرد ممکن است پس از گذشت چند سال از یک پدیده و جمع آوری داده‌ها و آمار بتوان در خصوص آن پدیده جوی نظر علمی عنوان کرد.

,

این استاد دانشگاه گفت: واقعیت‌های دم دستی را رها کرده و به دنبال ناشناخته‌ها می‌رویم، یک مسئله‌ی مجهول را مطرح می‌کنیم که یافتن پاسخ آن دردی از ما دوا نخواهد کرد. 

,

وی ساماندهی مسیر و بستر رودخانه با کمترین هزینه را از جمله‌ی مهم‌ترین مانع  برای جلوگیری از این دست فجایع دانسته و افزود: مشکل در اتمسفر نیست بلکه در زمین است که با مدیریت مکانی درست مسئولین و آگاهی ساکنین نزدیک رودخانه می‌توان از به وجود آمدن حادثه جلوگیری کرد.

,

صراف با بیان اینکه پدیده‌های طبیعی توسط بشر قابل کنترل است، اذعان کرد: در روزهای اخیر بارش چاریماق از عجب شیر بیشتر بوده است اما چنان چه می‌بینم خسارت آنچنانی ایجاد نکرده است کما اینکه زلرله‌ی 7 ریشتری در چین چند کشته به جا گذاشت در حالی که زلزله‌ی 6 ریشتری در بم 40 هزار نفر را به کام مرگ کشاند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در رابطه با تاثیر بارش‌های اخیر در احیای دریاچه‌ی ارومیه متذکر شد: بارش‌های اخیرهمچون مُسکنی موقتی است و مشکل دریاچه را حل نمی‌کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه