اخبار داغ

عضو مجلس خبرگان رهبری:

خارج شدن از تبعیت دین الهی آزادی فردی و اجتماعی را نابود می‌کند

خارج شدن از تبعیت دین الهی آزادی فردی و اجتماعی را نابود می‌کند
آیت‌الله میرباقری گفت: خارج شدن از تبعیت دین الهی انسان‌ها را دچار اسارت اجتماعی می‌کند و آزادی آنان را سلب می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایران روشن، آیت‌الله سیدمهدی میرباقری در جمع تعدادی از طلاب خواهر استان قم ابراز داشت: دین تعاریف مختلفی دارد، دین در باطن خود در جریان هدایت و ولایت الهی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ایران روشن،,

وی افزود: جریان بندگی انسان در برابر پروردگار، قواعد و مناسک بندگی خداوند و پرستش او نیز در بحث دین قرار دارد.

,

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان‌ها در پرستش مختار هستند، یعنی هر فرد در انتخاب اله و پرستش او مختار است و این امری است که انسان در حوزه اختیار خود نسبت به آن مسؤولیت دارد.

,

آیت‌الله میرباقری عنوان داشت: کفر و حق بر اساس انکار یا پذیرش ولایت الهی و دین او شکل می‌گیرد.

,

وی با اشاره به ابعاد حوزه بندگی خداوند گفت: پذیرش الوهیت حضرت حق فقط در حوزه باطنی انسان و بعد فردی خلاصه نمی‌شود بلکه هر کجا که اختیار انسان عمل می‌کند  شایسته است انسان بر اساس توحید خالصانه عمل کند، بر این اساس در غالب عرصه‌های فردی و اجتماعی دین الهی را باید وارد کرد و اگر این کار صورت نگیرد دین دیگری جایگزین آن می‌شود.

,

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: ایمان درجات و مقاماتی دارد و اینگونه نیست که انسان‌ها یا مؤمن مطلق و یا کافر مطلق باشند و افراد مختلف درجات مختلفی از ایمان یا کفر دارند.

,

آیت‌الله میرباقری ادامه داد: اعضا و جوارح انسان نیز به تفاوت می‌توانند دارای درجات مختلف ایمان یا کفر شوند، مثلا با گوش می‌توان موسیقی غنا گوش داد و یا می‌توان به صوت قرآن گوش سپرد، چشم و دست و سایر جوارح بدن نیز می‌توانند در مدار خدا یا خارج از مدار خداوند حرکت کنند.

,

وی افزود: فهم و علم نیز درجات نورانی و ظلمانی دارد، اگر فهم از مناسک پرستش الهی تبعیت کند به نور و علم حقیقی می‌رسد و اگر از آن تبعیت نکند به ظلم می‌رسد و در حقیقت در جهل غوطه‌ور می‌شود چرا که دانشی که در تولی اولیای طاغوت باشد جهل است.

,

استاد حوزه علمیه قم به وجود آمدن عرفان‌های کاذب را ناشی از علومی که خارج از مناسک پرستش الهی جریان دارد دانست و گفت: این موارد را انسان برای رسیدن به التذاذ نفسی می‌سازد و شاید به این باور هم برسد که در مسیر حق در حرکت است، اگر کسی می‌خواهد به این گمراهی دچار نشود باید در مسیر الهی حرکت و از دین الهی تبعیت کند.

,

آیت‌الله میرباقری اظهار داشت: شهود و ادراک عقلی می‌تواند در ذیل عقل واقع شود و به دور از وحی تداوم یابد ولی اگر اینگونه پیش رود به باطل منتهی می‌شود ولی اگر همراه با وحی تداوم یابد از مسیر درست منحرف نمی‌شود.

,

وی اضافه کرد: عقل و حکمت برای رسیدن به جامعه متعالی نیاز است ولی اگر مستقل از دین و علوم وحیانی پیش رود به واقعیات نمی‌رسد، برای اینکه درکیات و علوم به واقعیات برسند باید با در نظر داشتن علوم الهی پیش رود.

,

عضو مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: اسارت معنوی حاصل جدا شدن از ولایت الهی و پیوستن به ولایت طاغوت است، قوه اختیار باید با در نظر گرفتن مسائل دینی و پرستش الهی تصمیم بگیرد تا از مسیر ولایت الهی خارج نشود.

,

آیت‌الله میرباقری ادامه داد: تبعیت از دین برای انسان محدودیت ایجاد نمی‌کند و از سویی دیگر نیز خارج شدن از تبعیت دین الهی برای انسان آزادی آفرین نیست و اتفاقا آزادی فردی و اجتماعی انسان را سلب و انسان را به بند اسارت اجتماعی در می‌آورد.

,

وی تصریح کرد: کسانی که در مسیر ولایت معصوم حرکت کنند عادل می‌شود و کسانی که در مسیر ولایت طاغوت حرکت کنند خود جائر می‌شود و فرمان به جور می‌دهند.

,

استاد حوزه علمیه قم افزود: در هر جامعه ولایت وجود دارد، ولایت یا در اختیار ظلم و طاغوت و یا در اختیار حق است؛ کسانی که در پی رسیدن به جامعه دموکرتیک خالی از ولایت غیر خود است در مسیر باطلی قرار دارند چرا که هیچ جامعه ای خالی از ولایت شکل نمی‌گیرد.

,

آیت‌الله میرباقری اضافه کرد: حتی کسانی که خداوند را نمی‌پرستند نیز پرستشگر هستند ولی پرستش ظلمت را دنبال می‌کنند، بر این اساس هیچ فردی از حوزه پرستشگری خارج نیست و تنها در انتخاب چیزی که آن را پرستش می‌کنند متفاوت‌اند.

,

وی عنوان داشت: جامعه دینی جامعه‌ای است که ولایت آن به خداوند می‌رسد و دین در ابعاد مختلف آن جامعه ظهور بیشتری می‌یابد.

,

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: برخی توقع دارند دین در تمام ابعاد جامعه ظهور کند در حالیکه در زمان حکومت معصومین(ع) نیز اینگونه نبوده است که دین در همه ابعاد جامعه ظهور پیدا کند.

,

 

,

/انتهای پیام

, /انتهای پیام]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه