اخبار داغ

فروش گیاهان بهاری نان سفره بیکاران بیجاری/برداشت بیش از135 نوع گیاهان خوراکی و دارویی در بیجار

فروش گیاهان بهاری نان سفره بیکاران بیجاری/برداشت بیش از135 نوع گیاهان خوراکی و دارویی در بیجار
برخی از شهروندان بیجاری با آغار فصل بهار و برداشت گیاهان بهاری اقدام به چیدن و فروش آن جهت کسب درآمد می نمایند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  بیجار بام ایران ، علف چشمه(بولاغ اوتی)،پونه خوراکی،گل آقا(گیلاغه)،شنگ،گوشت بره(گوشت برخیله)کنگر،ترشک اسفنجی(اولکه)پیاز وحشی(پیاز قوراته)زرایند کوهی(پرشک)،تعدادی از گیاهان بهاری در منطقه بیجار گروس است که در فروردین و اردیبهشت بعنوان غذا میهمان سفره های مردم است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بیجار بام ایران ,

یکی از عادات مردم دیار بیجار گروس که از دیرباز نیز مرسوم بوده است استفاده از گیاهان گوهی به عنوان غذا در فصل بهار است.

,

 

,

, ,

گروهی از مردم این دیار گیاهان کوهی را در بهار جایگزین مواد پروتئینی و علاوه بر تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز اعتقاد خاصی به خاصیت دارویی این گیاهان دارند.

,

در منطقه بیجار بیش از 135 نوع گیاهان خوراکی و دارویی و صنعتی برداشت می شود که مصرف آن از گذشته های دور مرسوم بود و مردم با آغاز فصل بهار آنها را جایگزین مواد پروتئینی می نمایند.

,

عده‌ای از شهروندان بیجاری از طریق جمع‌آوری این گیاهان و فروش آن به کسب درآمد می‌پردازند و بازار فروش این محصولات به ویژه در فصل بهار از رونق خاصی برخوردار است.

,

 

,

, ,

بانوان کدبانو بیجاری از گیاهان بهاری علاوه بر طبخ آش و عنوان کوکوها مقداری از آن را به صورت فریز شده در یخچال نگهداری می کنند و یا به صورت ترشی از آن استفاده می نمایند.

,

برداشت و خرید فروش گیاهان بهاری در شهرستان بیجار از نیمه دوم فروردین آغاز می شود و با توجه به شرایط مساعد جوی تا پایان اردیبهشت ادامه دارد .

,

با توجه به نبود شغل پایدار در بیجار برداشت و فروش گیاهان بهاری در دو ماه فصل بهار منبع درآمدی برای افراد جویای کار در بیجار است.

,

 

,

, ,

سراب،قیصه،کوه حمزه عرب،کوه زغال،صلوات آباد،چنگ الماس و قمچقا مهم ترین محل رویش گیاهان کوهی در دیار بیجار گروس است.

,

وجود مواد معدنی مفید و مورد نیاز بدن، وجود فوائد فراوان برای دستگاه گوارش، فیبر فراوان و هضم مواد مضر چربی و قند در بدن از جمله دیگر ویژگی های گیاهان خوراکی در شهرستان بیجار گروس  به شمار می رود که علاوه بر آنها می توان به قیمت مناسب و تقریبا ارزان آنها نیز اشاره کرد.

,

یکی از مضرات برداشت بیش از حد این گیاهان تخریب طبیعت است که این مهم باید مورد توجه مردم قرار بگیرد و از سوی دیگر توجه کارشناسی شده به گیاهان بهاری و قرار دادن آنها در بسته بندی های طولانی مدت و ایجاد واحدهای تولیدی فراوری در این راستا می تواند منبع درآمدی برای جوانان جویای کار در بیجار باشد .
 

,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه