اخبار داغ

گزارش/

تبلور تحقق وعده صد روزه دولت در شهرک صنعتی و واحدهای تولیدی سراب!

تبلور تحقق وعده صد روزه دولت در شهرک صنعتی و واحدهای تولیدی سراب!
هرچند شخص رییس جمهور به کلی منکر وعده صد روزه برای گشایش اقتصادی شد ولی وعده گشایش اقتصادی دولت در طول این چهار سال نه تنها آن طور که ادعا می شد نشد بلکه کلید گشایش هم ظاهرا گم شده است و آثار آن به خوبی در شهرک صنعتی و واحدهای تولیدی شهرستان مشهود است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, مدتی است انکار رییس جمهور در مورد وعده صد روزه برای گشایش اقتصادی نقل محافل و شبکه های اجتماعی شده, وعده ای که مردم به آن امید داشتن, امیدی که که همه نقش بر آب شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سراب,

حسن روحانی سال ۹۲ درباره وعده صد روزه جهت حل مشکلات کشور گفت: «راه‌حل‌های کوتاه مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات ومعضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و ا مید پیش بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.»

,

حال بعد از ۴ سال و در آستانه اتمام دولت یازدهم رئیس جمهور در این باره بیان داشت:‌ «من نگفتم مشکلات را صد روزه حل می‌کنم، من گفتم اگر به دولت برسم گزارش صد روزه‌ای از کارهایی که کردم به مردم ارائه می‌دهم. کسی که مشکلات را یک شبه حل می‌کرد رفته است. من چهارسال منتظر این سؤال بودم که این دروغ را آشکار کنم.»

,

وی درپاسخ به خبرنگاری که قصد داشت صحبت‌های چند سال پیش وی را تکرار کند با بیان اینکه من یادم هست چه گفتم، تاکید کرد:‌ «مگر کسی عقل نداشته باشد که بگوید ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم. این دروغ بزرگی است که برخی آدم‌های مخرب آن را تکرار می‌کنند.»

,

روحانی مدعی است که چهار سال منتظر بوده است تا به مردم بگوید وعده ۱۰۰ روزه دروغ است ولی پاسخی نمی‌دهد چرا برای تکذیب دروغ بزرگ، چهارسال مردم را معطل گذاشته و حالا به دنبال تصحیح این دروغ است.

,

این فیلم به خوبی نشان می‌دهد که اظهارات روحانی در تبلیغات انتخابات سال ۹۲ چه گفته است و چه چیزی در این میان به عنوان وعده مطرح شده است؛

,

 

,

, ,

 

,

حال باید مردم قضاوت کنند چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ.

,

در ادامه با اقتصاد مریض و رکود کشور که وزرای این دولت به آن اذعان داشتند کاری نداریم و نگاهی می اندازیم به رونق اقتصادی شهرستان سراب و ما حصل ۴ سال تلاش دولت و شهرک های صنعتی این شهرستان که گواه رونق کسب و کار و اقتصاد شهرستان سراب هست.

,

دلایل مختلفی دست در دست هم داده تا شاهد مهاجرت بی رویه از مناطق محرومی مثل سراب باشیم باید بی تعارف وبی پرده سخن گفت: بی توجهی مسئولین و دولتیها به تشویق سرمایه گذاری در مناطق محروم کشور, نظیر تسهیل اعتبارات بانکی با نرخ بهره کم و یا تشویق معافیت های مالیاتی تا سقف ۱۰سال تا برای صنایع. و … از ان جمله هست, که می تواند با اشتغالزایی مانع مهاجرت شود.

,

نرخ بهره های بانکی مشکل اساسی تولید کنندگان هست که دولت نقش اساسی در این میان دارد و نباید با وام های کمر شکن کاری کند که هنوز سرمایه گذاری به نرخ سودهی نرسیده نرخ بهره بانکی  ومالیات ها کمر صاحب سرمایه گذار را کج و یا به کلی فلج کند.

,

همانا که اکثریت صنایع کوچک در شهرک صنعتی در شرف واگذاری وتعطیلی میباشند و  تا روزی که مسئولین با شعار حمایت از مناطق محروم  به صورت عملی اقدامی ننمایند همین خواهد بود و شاهد رشد صنایع در محور شهرهای بزرک  و بوجود آمدن  معظل بزرگ حاشیه نشینی. آلودگی هوا و… خواهیم بود.

,

البته در این میان اختلاف بین مسئولین بالادستی در شهرستان سراب که به نوعی می توان گفت : همه مردم از آن اگاهی پیدا کرده اند موجی از نا امیدی را در شهرستان سراب رقم زده و مسئولینی که بایستی خادم ملت می بودند امروز بر سر میز و منم منم کردن تیشه بر ریشه ملت سراب می زنند و در این بین دیگر فرصتی برای رسیدگی به مشکل مردم نیست.

,

چه دلیل منطقی وجود دارد, شهرستانی  با داشتن معدن مهمی مثل پودر آلومینا, مس و … در محرومیت به سر برد.

,

باید قبول کرد مقامات استانی  نیز نقش هایی در این میان دارند و طی این سالها در مورد شهرستان سراب کم لطف بوده اند, و هر گونه سرمایه گذاری مهم در چندین شهر مهم و بزرگ بوده و احیانا در صورت سرمایه گذاری, مرکز استان سرمایه فوق را در خود جای داده است.

,

الان بالای ۲۰سال است وعده ایجاد صنایع بزرگ دولتی داده میشود و  از دولتی به دولتی دیگر تحویل داده میشود.

,

جای تقدیر از مسئولین هست که جلساتی را مدام در جهت مبارزه با مواد مخدر انجام برگزار می کنند و  واقعا جای تشکر وتقدیر است که بتوان ریشه این خانمانسوزی راخشک کرد ولی باید اول به دلایل علل افزایش اعتیاد توجه کرد و دلیل عمده آن  آن عدم وجود شغل مناسب در جامعه میباشد. و دلیل دیگر  وجود موانع اداری در سراب میباشد که اجازه سرمایه گذاری را تا حدودی سخت کرده است.

,

با مختصر گشت و گذار در فضای مجازی و اینترنت متوجه می شویم که این رکود بر تمام شهرک های صنعتی کشور سایه افکنده و به طور متوسط  ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی در اکثر شهرک های صنعتی کشور تعطیل شده است.

,

هرچند مدیر شهرکهای صنعتی استان سعی در پنهان کاری امار بیکاری و وضعیت اسفناک شهرک صنعتی سراب دارد ولی متاسفانه وضعیت حاکم بر صنعت شهرستان سراب با توجه به میانگین کشور وضعیت نامناسب تری دارد و بیشتر واحدهای شهرک صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل هستند.

,

و حال این مردم و کارگران هستند که چشم امیدشان هنوز به برجام نافرجام و قولهای دولت است .

,

اولین سناریو از شهرک صنعتی سراب ساختمان نگهبانی تعطیلی است که نیازی هم به آن نیست چون واحد فعالی که نیاز به نگهبان داشته باشد نیست.

,

DSCF4234

, DSCF4234,

سناریوی دوم خیابان های خلوتی است که روزی کامیون ها و تریلی ها مجالی برای رفت و آمد نداشتند و جاده شهرک صنعتی به علت تردد زیاد کامیون ها وضعیت نامناسبی داشت, البته بعد از نیم ساعت گردش در این شهرک یک کامیون را توانستیم با دوربینمان شکار کنیم.

,

, , ,

سناریوی شوم سوم هم قفل ها و در های بسته واحدهای تولیدی و واحدهای نیمه ساختی است که سرمایه گذاران از ادامه احداث آن پشیمان شده و ساختمان نیمه ساخت را رها و به سویی رفته اند, و در این میان کمتر می توان واحدی فعال را با تعداد کارگر کافی یافت.

,

DSCF4265

, DSCF4265,

DSCF4268

, DSCF4268,

سناریوی آخر هم پلاکاردهایی مبنی بر فروش و واگذاری واحدهاست.

,

DSCF4255

, DSCF4255,

به دنبال تمام این سناریوها به دنبال چند سرمایه گذار هم که هنوز واحدهای نیمه فعالشان سرپا هست می روی خبر از تعطیلی واحدهایشان در ماههای آینده در صورت عدم حمایت دولت زده و از بهره های بالای بانکی گله دارند.

,

 

,

سراب بافت به عنوان نگین تولید سراب در اغماست

,

هرچند که از سال ۸۴ حقوق کارگران به صورت نامنظم پرداخت می‌شد ولی این حریق از یک سو و عدم بیمه دستگاه‌های ریسندگی از سوی دیگر بهانه ای برای عدم پرداخت حقوق کارگران شد, تاجایی که تعدادی از کارگران پس از سال‌ها به کمک دستگاه قضا و زمانی که ارزش پولشان افت کرده بود توانستند حقوق عقب مانده خود را دریافت کنند و برخی هنوز در انتظار طلب‌های میلیونی خود هستند, طلب هایی که هر روز به علت عدم پرداختی ها بر مقادیرشان افزوده می شود.

,

اکنون یکی از کارگران در دل خود را اینگونه برای ما بازگو می کند:بیش از سه سال  است که سراب بافت با تبلیغات وسیع وایجاد یک قطب شغلی برای همشهریان سرابی بازگشایی شده است طی این مدت مقادیری از محصولات تولیدی جدید این کارخانه است تولید و ازکارخانه بمقصد فروش خارج شده است.

,

کارخانه فوق که قرار بود حقوق کارگرانش را سر برج پرداخت نماید الان بیش از ۱۷ ماه است که هیچ حقوقی به کارگران خود پرداخت نکرده است.

,

ضعف شدید مالی برخی کارگران آنها را مجبور به کارگری در ایام هفته و تبعا کسر کارو مهمتر از آن کسر بیمه از جانب کارخانه را سبب میشود.

,

یکی از کارگران این شرکت به خبرنگار ما می‌گوید: ۱۷ ماه است که حقوق ما را نداده‌اند و مجبور شده‌ایم از عالم و آدم قرض کنیم. او می‌افزاید: برخی از کارگران این شرکت به دلیل بی پولی مجبور شده‌اند همسران خود را به خانه پدری‌شان بفرستند تا کمی از بار مشکلات کم شود اما مشکل این است که حقومان را نمی‌دهند.

,

یکی از این کارگران افزود:  برای دریافت حقوقمان پیگیری‌های زیادی انجام دادیم اما بی‌نتیجه بود و هر بار هم پیگیر شدیم خوب برخورد نکردند و باگذشت چند ماه از سال باید بگویم واقعاً زندگیمان نمی‌گذرد.

,

وی ادامه داد: رای تهیه نیازهای اولیه زندگی هرروز باید از اطرافیان و مغازه‌داران قرض کنم اما چون پس از گذشت چند ماه هنوز بدهی مردم را پرداخت نکرده‌ام دیگرکسی اطمینانی به ما ندارد و وقتی می‌بینند طلب قبلی هنوز پرداخت‌نشده حاضر نیستند مجدد به ما قرض بدهند.

,

 

,

نبود توازن بین سود تولید و بهره بانکی کمر تولید را شکسته است

,

احمد غفرانی مدیرعامل شرکت آریا لبن سراب درگفتگو با خبرنگار ما گفت: چندسالی بود که به علت پاره ای از مشکلات شرکت تعطیل بود که در سال ۹۴ اقدام به بازگشایی واحد کرده و ۲۰ نفر را به کار گرفتیم.

,

وی افزود: در حوزه مشکلات کاری شرکت آریا لبن هم در گیر همان مشکلاتی است که سایر واحدهای تولیدی با آن دست و پنجه نرم می کنند که این مشکلات باعث تعطیلی بیش از ۳۰ واحد از مجموع ۳۵ واحد تولیدی در شهرک صنعتی سراب شده است.

,

غفرانی ادامه داد: علت این تعطیلی ها رکود و علی الخصوص بهره های بانکی است که با ۷ درصد سودی که داریم ۲۱ درصد سود بانکی می پردازیم که هیچ توازن و تعادیلی در آن مشاهده نمی شود.

,

مدیر عامل شرکت آریا لبن اظهار داشت: تا زمانی که تعادل بین سود و بهره بانکی ایجاد نشود کارخانه های کشور همین وضعیت را خواهند داشت.

,

این تولید کنندمحصول لبنی با بیان اینکه در حال حاضر صادر محصولات به کشور عراق و نقد شدن سریع پول را موجب سرپا ماندن این واحد شده ابراز داشت: متاسفانه در کشور ما برگشت پول محصولات تولیدی با چک حدود چهار ماه است خاطرنشان کرد: در این چهار ماه سود کم حاصل از تولید در مقابل بهره و همچنین دیرکرد در طولانی مدت کمر تولید را می شکند.

,

غفرانی در پایان با بیان اینکه چشم انداز خوبی برای لبنیات شهرستان سراب می بیند گفت: این چشم انداز در صورتی به وقوع می پیوندد که دولت حمایت خود را با تزریق نقدینگی کم بهره و کاهش سودهای بانکی در حوزه تولید عملی سازد.

,

 

,

شعار تولید و اشتغال با سودبانکی ۲۵ درصدی منافات دارد

,

اگر ما همه همت خود را مصروف رهانمایی های خردمندانه و حکیمانه رهبر انقلاب قرار دهیم دارویی در مقابل دردهای مزمن اقتصادی خواهد بود و آن نسخه برای امروز توجه به اشتغال و تولید هست.

,

اکرمی لازمه تولید و اشتغال را همکاری خوب دولت و بانک ها و فرهنگ خرید کالای ایرانی عنوان و خاطرنشان کرد: در این صورت در مقابل حربه تحریم سربلند خواهیم بود.

,

وی ادامه داد: دولت مردانی که ادعای ولایت مداری دارند باید تمام همت و توان خود را به اشتغال زایی جوانان مصروف دارند.

,

امام جمعه سراب یکی از راهکارهای تولید و اشتغال را برگزاری جلسات و کارگروه های مختلف عنوان کرد که همراه با اقدام و عمل باشد.

,

وی ابراز داشت: در سال اقدام و عمل در شهرستان سراب چندین جلسه در فرمانداری و یک بار هم با حضور استاندار مصوبات خوبی نیز تصویب شد ولی متاسفانه در میدان عمل دولتی ها از نبود منابع سخن گفتند.

,

اکرمی با تاکید بر لزوم کاهش سودهای بانکی در حوزه تولید عنوان کرد: تولید و اشتغال با سود ۲۵ در صدی منافات دارد.

,

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان سراب گفت: مردم گله مندند و از وضعیت اقتصادی مملکت ناراضی اند و دولت باید در این چند صباح باقی مانده همت کند.

,

و اما در ادامه, تصاویر از شهرک خاموش صنعتی سراب .

, ,
,
, , ,
,
, , ,
,
, , ,
,
, , ,
,
, , ,
,
, , ,
,
, , ,
,
, , ,
,
, , ,
,
, , ,
,
, , ,
,
, , ,
,
, , ,
,
, , ,
,
, , ,
,
, , ,
,
, , ,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه