اخبار داغ

کارشناس علوم سیاسی:

نظارت بر انتخابات برعهده ی شورای نگهبان است/نظارت شورای نگهبان، ضمانت اجرایی باید داشته باشد

نظارت بر انتخابات برعهده ی شورای نگهبان است/نظارت شورای نگهبان، ضمانت اجرایی باید داشته باشد
کارشناس علوم سیاسی گفت: نظارت بر انتخابات برعهده ی شورای نگهبان است. این نظارت استصوابی، عام و در تمام مراحل، در کلیه ی امور مربوط به انتخابات جاری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «حجت الاسلام علی پناهی » در گفت و گو با خبرنگار شمیم ماهنشان اظهار داشت: قانون اساسی وظایف و مسئولیت های سنگین و حساسی را بر عهده ی شورای نگهبان قرار داده است که در یک جمله ی کوتاه می توان گفت: مهم ترین رسالت شورای نگهبان به عنوان یک نهاد رسمی، پاس داری و صیانت از جامعیت نظام است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شمیم ماهنشان,

وی با بیان اینکه از جمله وظایف شورای نگهبان که در اصل ۹۹ قانون اساسی آمده است:شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد.

,

کارشناس علوم سیاسی  با بیان اینکه بر اساس اصل ۹۸ قانون اساسی «تفسیر قانون اساسی به عهده ی شورای نگهبان است»  گفت:  شورای نگهبان در سال ۱۳۷۰ نظر تفسیری خود را در زمینه ی اصل ۹۹ قانون اساسی چنین اعلام کرده است:  نظارت مذکور در اصل ۹۹ قانون اساسی استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات، از جمله تأیید یا رد صلاحیت کاندیداها می شود.

,

حجت الاسلام پناهی با بیان توضیحاتی در خصوص تعریف اصطلاحات، ناظر اظهار اشت: ناظر در اصطلاح به شخصی می گویند که عمل یا اعمال نماینده ی شخص یا اشخاص را مورد توجه قرار می دهد و درست یا غلط بودن آن اعمال را به مقیاس معینی که معهود است می سنجد.

,

وی با تعریف اصطلاحی  نظارت استصوابی، افزود: نظارت استصوابی،  نظارتی است که اذن ناظر (و در حقیقت موافقت او) در صحت عمل نماینده یا متولی شرط است; به عبارت دیگر، نظارت استصوابی در جایی است که مجری نباید کاری را بدون نظر و اجازه و تصویب و صلاحدید ناظر انجام دهد و اگر کاری را بدون صلاحدید و تصویب ناظر انجام دهد، صحیح نیست.

,

کارشناس علوم سیاسی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۶۲ که برای اولین بار قانون انتخابات مجلس، در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، در ماده ی ۳ آمده بود: «نظارت بر انتخابات مجلس به عهده ی شورای نگهبان است و این نظارت عام و در تمام مراحل و در همه ی امور مربوط به انتخابات جاری است».این نوع نظارت را مجلس شورای اسلامی نیز در چهارم مردادماه سال ۱۳۷۴، تأیید کرد و به رسمیت شناخت.

,

حجت الاسلام پناهی اظهار داشت: آنچه استصوابی بودن نظارت در اصل ۹۹ را تأیید می کند این است که در اصل مزبور مرجعی که شورای نگهبان گزارش خود را به آن جا تقدیم کند مشخص نشده است. در این نظارت خودِ ناظر مرجع نهایی و تصمیم گیرنده است و رأی و نظر او رأی و نظر نهایی محسوب می شود و در واقع نظر او فصل الخطاب و قطعی است.

,

وی افزود: در کشورهای دیگر هم غالباً احزاب یا وزارت کشور، مرجع تشخیص صلاحیت نامزدهای انتخابات اند و نظارتشان، چون ضمانت اجرایی دارد، استصوابی است، به عنوان نمونه، در قانون اساسی آمریکا، دانمارک و ژاپن، قوه ی مقننه و نمایندگان بر انتخابات نظارت دارند، همچنین در قانون اساسی ایتالیا نهادی به نام «دیوان قانون اساسی» وجود دارد که کار نظارت بر مجلسین را بر عهده دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه