اخبار داغ

گفتگو با طلبه پژوهشگر کرمانی؛

تامین حداقل امکانات مانند کتابخانه و فضای مجازی برای طلاب پژوهشگر امری ضروری است/ بررسی اولویت های دین در عرصه های مختلف وظیفه طلبه است

تامین حداقل امکانات مانند کتابخانه و فضای مجازی برای طلاب پژوهشگر امری ضروری است/ بررسی اولویت های دین در عرصه های مختلف وظیفه طلبه است
یکی از مشکلات بر سرراه پژوهش های حوزوی، نبودن امکانات کافی در اختیار طلاب است؛ امکاناتی اعم از کتابخانه یا فضای مجازی که باید در دسترس باشد اما هر طلبه ای که بخواهد کوچکترین پژوهشی انجام دهد، باید از کتابخانه های خارج از حوزه یا کافی نت ها استفاده کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ناب نیوز؛ اهمیت و جایگاه پژوهش در هر علمی بر کسی پوشیده نیست. حوزه علمیه نیز به عنوان طلایه دار هدایت و پرچم دار معرفی دین اسلام به عنوان یکی از اصلی ترین علوم انسانی، از این قاعده مستثنی نیست و نخواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ناب نیوز؛,

اهمیت پژوهش های حوزوی را از این کلام رهبر معظم انقلاب می توان دریافت که می فرمایند:" عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیت های حوزه باید مورد توجه قرار گیرد."

,

طلبه های بسیاری نیز درراستای این کلام رهبر به کارهای تحقیقی و پژوهشی می پردازند. حجت الاسلام محسن قاسم پور از طلاب پژوهشگر و نخبه حوزه علمیه کرمان است که با وی درخصوص پژوهش هایی که تاکنون انجام داده و همچنین مشکلات و موانع موجود برسرراه طلاب جوان در این زمینه گفتگو کردیم؛

,

ناب نیوز: لطفا خودتان را معرفی کنید و در حال حاضر مشغول به انجام چه فعالیتی هستید؟

, ناب نیوز: لطفا خودتان را معرفی کنید و در حال حاضر مشغول به انجام چه فعالیتی هستید؟,

محسن قاسم پور هستم. من دروس حوزوی را به اتمام رسانده ام و در حال حاضر در قم ساکن ومشغول تحصیل درس خارج هستم.زمانی که در کرمان بودم، به طور مرتب در جشنواره علامه حلی شرکت می کردم اما در قم، به دلیل اینکه درگیر امتحانات شده ام کار پژوهشی انجام نمی دهم.

,

ناب نیوز: پژوهش هایی که تاکنون انجام دادید و در جشنواره شرکت داده شد، در چه زمینه ای بوده و چه رتبه هایی کسب کرده است؟

, ناب نیوز: پژوهش هایی که تاکنون انجام دادید و در جشنواره شرکت داده شد، در چه زمینه ای بوده و چه رتبه هایی کسب کرده است؟,

یکی از پژوهش ها در زمینه نزول قرآن بود که این پژوهش شایسته تقدیر شد اما مقامی در جشنوار کسب نکردم؛ پژوهش های  دیگر در زمینه اقتصاد و ربا بود و پژوهش سوم نیز بررسی بدعت در کلام امیرالمؤمنین (ع) بود که ظاهرا شایسته تقدیر شده اما اطلاعی از رتبه آن ندارم.

,

ناب نیوز: مهمترین موانع و مشکلاتی که سرراه پژوهشگران حوزوی وجود دارد و راهکار برطرف کردن آنها چیست؟

, ناب نیوز: , مهمترین موانع و مشکلاتی که سرراه پژوهشگران حوزوی وجود دارد و راهکار برطرف کردن آنها چیست؟,

یکی از مشکلات،  نبودن امکانات کافی در اختیار طلاب است؛ امکاناتی اعم از کتابخانه یا فضای مجازی که باید در دسترس باشد اما هر طلبه ای که بخواهد کوچکترین پژوهشی انجام دهد، باید از کتابخانه های خارج از حوزه یا کافی نت ها استفاده کند. لذا تامین این موارد امری لازم است.

,

طلبه باید بداند که پژوهش انجام شده چه فوایدی دارد و انجام تحقیقات نمره ای و کپی برداری چند صفحه برای رسیدن به نمره درست نیست. بهترین روش این است که طلبه حمایت شود و امکانات و لوازم مورد نیاز پژوهش دراختیار او قرار داده شود تا فرد بازدهی و اثر پژوهش خود را ببیند.

,

ناب نیوز: کارهای پژوهشی و تحقیقاتی طلاب چه اهمیتی دارد؟

, ناب نیوز: , کارهای پژوهشی و تحقیقاتی طلاب چه اهمیتی دارد؟,

وقتی که فرد وارد زمینه پژوهش می شود و یک بحث تفصیلی را انتخاب می کند، برای انجام این تحقیق مجبور به مطالعه کتب مختلف می شود تا بحث را به نتیجه برساند لذا قطعا از لحاظ علمی بالاتر رفته و رشد می کند که نتیجه این امر در آینده برای او مشخص می شود.

,

ناب نیوز: باتوجه به ضرورت های فرهنگی ، اجتماعی، سیاسی وتبلیغی مطرح حال حاضر کشور به نظر شما اولویت های پژوهشی  کدامند؟

, ناب نیوز: ب, اتوجه به ضرورت های فرهنگی ، اجتماعی، سیاسی وتبلیغی مطرح حال حاضر کشور به نظر شما اولویت های پژوهشی  کدامند, ؟,

طلاب در هر دوره ای باید دین و موارد دینی را در عرصه های مختلف مدنظر قراردهند؛ به طور مثال امروزه در سیاست، جدایی دین از سیاست مطرح می شود یا در اقتصاد با موضوع بانکداری و ربا در بانک ها مواجه هستیم که وظیفه طلبه بررسی این موارد از منظر دین است.

,

طلبه باید موضوع پژهشی خود را طبق دین پیش ببرد و در هر عرصه دستورات دین را در اولویت قرار دهد.

,

ناب نیوز: برنامه شما برای آینده چیست؟ چه پژوهشی در دست انجام دارید؟

, ناب نیوز: برنامه شما برای آینده چیست؟ چه پژوهشی در دست انجام دارید؟,

در حال حاضر باید درگیر پایان نامه وامتحانات هستم و نتوانستم برای جشنواره امسال پژوهشی آماده کنم.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه