اخبار داغ

نرخ بیکاری در تفرش بالاتر از میانگین استانی/سرطان بدخیمی که بر پیکر جوانان تحصیل‌کرده تفرشی افتاده است

نرخ بیکاری در تفرش بالاتر از میانگین استانی/سرطان بدخیمی که بر پیکر جوانان تحصیل‌کرده تفرشی افتاده است
شهرستان تفرش از جمله شهرهای کوچک در استان مرکزی است که نرخ بیکاری در آن نسبت به میانگین استانی بالاتر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، معضل بیکاری یکی از مسائلی است گریبانگیر اقشار مختلف جامعه و به خصوص جوانان است و این امر در قشر افراد تحصیلکرده بیشتر وجود دارد. این معضل در حال حاضر، تبدیل به سرطان بدخیمی شده است که راه درمان را برای مسئولان سخت کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

بررسی آمار بیکاران طی سال‌های ۸۴ تا ۹۴ نشان می‌دهد، در طول این ۱۰ سال تنها یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شده که آمار زیادی نیست اما در همین مدت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به جمعیت سن کار اضافه شده است. هر ساله با توجه به افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و عدم تطابق بین تعداد آنها و بازار کار(اعم از مشاغل دولتی، غیر دولتی و...) سبب افزایش تعداد بیکاران در جامعه می شود.

,

بیکاری تاثیرات متعددی بر زندگی خانواده ها و به خصوص جوانان ایفا می کند. بزهکاری های اجتماعی و آلوده شدن به اعتیاد، افزایش فاصله طبقاتی، عقب ماندگی کشور از اقتصاد جهانی، کاهش ازدواج و... از موضوعاتی است که با افزایش نرخ بیکاری در جامعه بوجود می آید.

,

شهرستان تفرش با دارا بودن جمعیت ۲۴۹۱۳ نفر(طبق سرشماری سال ۹۵)، هنوز با مشکلات بیکاری روبرو است.

,

 آمار جمعیتی شهر تفرش بر اساس سرشماری سال ۹۵

,
تفرش ۲۴,۹۱۳ (جمعیت کل)  ۱۲,۳۹۰ (مرد) ۱۲,۵۲۳ (زن)  ۸,۵۸۸ (تعداد خانوار)
ساکن در نقاط شهری ۱۶,۴۹۳ (جمعیت کل) ۸,۲۲۶ (مرد) ۸,۲۶۷ (زن) ۵,۲۳۲ (تعداد خانوار)
ساکن در نقاط روستایی ۸,۴۲۰ (جمعیت کل) ۴,۱۶۴ (مرد) ۴,۲۵۶ (زن) ۳,۳۵۶ (تعداد خانوار)
غیرساکن ۰ ۰ ۰ ۰
, , , , , , , تفرش ۲۴,۹۱۳ (جمعیت کل)  ۱۲,۳۹۰ (مرد) ۱۲,۵۲۳ (زن)  ۸,۵۸۸ (تعداد خانوار) ساکن در نقاط شهری ۱۶,۴۹۳ (جمعیت کل) ۸,۲۲۶ (مرد) ۸,۲۶۷ (زن) ۵,۲۳۲ (تعداد خانوار) ساکن در نقاط روستایی ۸,۴۲۰ (جمعیت کل) ۴,۱۶۴ (مرد) ۴,۲۵۶ (زن) ۳,۳۵۶ (تعداد خانوار) غیرساکن ۰ ۰ ۰ ۰ , تفرش ۲۴,۹۱۳ (جمعیت کل)  ۱۲,۳۹۰ (مرد) ۱۲,۵۲۳ (زن)  ۸,۵۸۸ (تعداد خانوار) , تفرش, ۲۴,۹۱۳ (جمعیت کل),  ۱۲,۳۹۰ (مرد), ۱۲,۵۲۳ (زن),  ۸,۵۸۸ (تعداد خانوار), ساکن در نقاط شهری ۱۶,۴۹۳ (جمعیت کل) ۸,۲۲۶ (مرد) ۸,۲۶۷ (زن) ۵,۲۳۲ (تعداد خانوار) , ساکن در نقاط شهری, ۱۶,۴۹۳ (جمعیت کل), ۸,۲۲۶ (مرد), ۸,۲۶۷ (زن), ۵,۲۳۲ (تعداد خانوار), ساکن در نقاط روستایی ۸,۴۲۰ (جمعیت کل) ۴,۱۶۴ (مرد) ۴,۲۵۶ (زن) ۳,۳۵۶ (تعداد خانوار) , ساکن در نقاط روستایی, ۸,۴۲۰ (جمعیت کل), ۴,۱۶۴ (مرد), ۴,۲۵۶ (زن), ۳,۳۵۶ (تعداد خانوار), غیرساکن ۰ ۰ ۰ ۰ , غیرساکن, ۰, ۰, ۰, ۰,

این آمارها نشان می دهد که به دلیل کمبود امکانات در سایر نقاط شهرستان تفرش، بیشتر سکونت مردم شهرستان تفرش در فضای شهری است. همچنین کمبود شغل و بیکاری یکی از دلایل مهاجرت جمعیت پویا و فعال تفرش به سایر شهرهاست که با وجود داشتن مدارک دانشگاهی و نیافتن شغل متناسب، مجبور به مهاجرت می شوند که مردها درصد بالایی از این مهاجرتها را به خود اختصاص داده اند.

,

شهرستان تفرش از جمله شهرهای کوچک در استان مرکزی است که نامگذاری آن به نام شهر پاک و سلامت، عواقبی را برای شهروندان به خصوص نسل جوان به همراه داشته است، چراکه این امر سبب ممانعت از احداث واحد و صنایع تولیدی آلاینده در سالهای اخیر در این تفرش شده است.

,

هرچند نرخ بیکاری در استان مرکزی در مقایسه با سایر استانها، پایین تر و برابر ۶/۷ درصد است اما نرخ بیکاری در تفرش بالاتر از میانگین استانی بوده و ۷ درصد است. این در حالی است که ظرفیتها و پتانسیلهای متعددی در جهت اشتغالزایی در تفرش وجود دارد اما در برخی از موارد رفع مشکل بیکاری در تفرش تنها به سرمایه گذاری و ایجاد فرصتهای شغلی از طریق سرمایه گذاران گره زده می شود.

,

 البته در سالهای گذشته، نسخه های متفاوتی برای رفع معضل بیکاری در تفرش نوشته شده ولی اجرایی نشده است.

,

عضو فراکسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی:

,

جمعیت شهری تفرش بالاتر از جمعیت روستایی است/ایجاد شغل در روستاها، زمینه ساز اشتغال در شهر می شود

,

محمد حسینی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ بیکاری در تفرش از میانگین آمار استانی بالاتر است و دلیل آن هم وجود جمعیت شهری بالا نسبت به جمعیت روستایی است. همچنین نوع جایگاه جغرافیایی شهر تفرش و نامگذاری به عنوان شهر پاک و سلامت، سبب حضور کمرنگ صنایع در تفرش شده است. از سویی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی کشور، فعالیت تعدادی از واحدهای تولیدی فعلی نیز کاهش یافته و عده ای از آنها تعطیل شده اند.

,

حسینی اظهار کرد: امروزه سرانجام دغدغه خانواده های تفرشی جهت ایجاد شغل برای فرزندانشان، به مهاجرت می انجامد و با توجه به نزدیکی به ساوه، تهران و قم اغلب مهاجرتها به این شهرهاست که رفع این مسئله نیازمند ساماندهی، ایجاد شغل و درآمد در شهر و روستا است.

,

وی افزود: به دنبال مصوب شدن لایحه توسعه و حمایت از اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی، ایجاد شغل در روستاها، زمینه ساز اشتغال در شهر هم می شود. به طور مثال، منطقه رودبار تفرش که دارای پتانسیل و جاذبه های گردشگری بالایی است در این طرح می گنجد که حتی می تواند بر اشتغال شهر نیز تاثیر جدی بگذارد.

,

عضو فراکسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نگاه به اشتغال و تولید از تاکیدات و سیاستهای مقام معظم رهبری و از جمله برنامه های مجلس در سال ۹۶ است که با فعال کردن بخش خصوصی و افزایش بهره وری و کارایی در سایر مشاغل، کشور می تواند از شرایط بحرانی عبور کند. در برنامه ششم توسعه به برخی از شرکتهای توسعه ای اصلی در کشور اجازه داده شده که با مشارکت بخشهای خصوصی بتوانند در نقاط مختلف کشور، سرمایه گذاری کنند.

,

وی با اشاره به اینکه  اغلب بیکاران در تفرش از قشر تحصیلکرده هستند تصریح کرد: در سال گذشته که به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده بود، جلسات متعددی جهت فعال کردن کارگاههای نیمه فعال برگزار شد که متاسفانه از تسهیلات موجود استفاده آن چنانی در شهرستان نشد که این امر جای نگرانی دارد. امیدواریم در سال جدید، بخش های کشاورزی، دامپروری و صنعت فعال تر شوند و از تسهیلات بیشتر استفاده کنند.

,

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیتهای شهر تفرش در جهت ایجاد اشتغال خاطرنشان کرد: شهرستان تفرش با قدمت فراوان و آثار تاریخی متعدد، دارای جاذبه های گردشگری متفاوتی است، و با توجه به ظرفیت شهرستان در امر IT، اگر آموزشها و کلاسهای مهارت آموزی در این دو حوزه انجام شود، شاید بتوان قسمت اعظمی از مشکل بیکاری شهرستان را برطرف کرد.

,

اگرچه رفع مشکل بیکاری در تفرش، نیازمند ایجاد فرهنگ کار و تغییر نگرش در بین جوانان است، اما تقویت و حمایت جدی تر و رفع مشکلات بنگاههای زود بازده و کارگاههای تولیدی کوچک سبب کاهش بیکاری در تفرش می شود.

,

از سویی دیگر بالفعل کردن پتانسیلهای تفرش در امر کشاورزی، دامپروری و توجه ویژه تر به پتانسیلهای گردشگری خواهد توانست مشکلات بیکاری در سطح شهرستان را برطرف کند. اگرچه حدود ۵ سال است که مجوز راه اندازی شرکتهای آلاینده به تفرش داده نمی شود، اما توجه به پتانسیل های گردشگری تفرش جایگزینی مناسب برای این خلاء اقتصادی است. اگرچه هنوز زیرساخت های مورد نیاز برای صنعت گردشگری ایجاد نشده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه