اخبار داغ

ارتقای سلامت جامعه نیازمند اصلاحاتی در وزارتخانه بهداشت

ارتقای سلامت جامعه نیازمند اصلاحاتی در وزارتخانه بهداشت
یک دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: کشور ما در زمینه ساخت بیمارستان ، تامین دارو و تجهیزات پزشکی پیشرفت های چشمگیری داشته است اما همگام با بخش درمانی، تجهیزات بخش مرتبط با پیشگیری پیشرفت نکرده است و این تغییرات ابتدا باید از وزارت خانه بهداشت ودرمان شروع شود و افراد زبده در رشته بهداشت عمومی در مراکز بهداشتی و درمانی به کار گرفته شوند .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان،  سلامت یکی از  مباحث مهم جامعه است برای اینکه یک کشور در زمینه های گوناگون علمی ,فرهنگی ,نظامی و......پیشرفت کند نیاز دارد افراد سالمی داشته باشد .ارتقا سلامت جامعه یکی از اهداف دولت  در چشم انداز 25 ساله است .به همین منظور خبرنگار شبنم همدان در ارتباط با اهمیت سلامت گزارشی از چند تن از دست اندر کاران سلامت  تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبنم همدان،,

 

,

سلامت جامعه در گرو تغذیه سالم

, سلامت جامعه در گرو تغذیه سالم ,

اعظم زندی مسئول بخش آموزش مرکز اموزشی درمانی فوق تخصصی قلب و عروق فرشچیان اظهار کرد: تغذیه تاثیر مستقیم بر سلامت افراد جامعه دارد استفاده از غذاهای کنسروی, نمک ,شکر,استفاده از چربی و روغن ناسالم  می تواند سلامت عمومی جامعه را به خطر بیندازد. با توجه به اینکه امروزه اکثر بانوان شاغل هستند استفاده بیشتری از غذاهای فریز شده و یا بیرون پز و  فست فود دارند از طرف دیگر کم تحرکی ,مصرف دخانیات ,استرسهای شغلی همه این موارد به تنهایی و یا کنار یکدیگر سکته های قلبی , معضل چاقی ,دیابت ,فشار خون,تنگی عروق و........  را بوجود می آورد.

,

وی افزود:  برای داشتن یک جامعه سالم باید سبک زندگی را تغییر دهیم.  تغذیه بخش مهمی از زندگی است باید استفاده از غذاهای سالم و بخار پز را در جامعه گسترش دهیم و نمک را از سفره غذایی حذف کنیم. استفاده از غذاهای کم چرب ,حذف شکر و پرهیز از استعمال دخانیات نیز بسیار مؤثر است و اگر فرد  کم تحرکی هستیم ورزش را جدی بگیریم.

,

وی با اشاره به زندگی های پر تنش امروزی اظهار داشت : مواجه با استرسهای شغلی در زندگی امروز گریز ناپذیر است بهتر مهارت مقابله با استرسها وتنشها را بیاموزیم. برای تغییر در سبک زندگی باید ارگان های مختلف با یکدیگر همکاری نمایند تا این  سبک زندگی فرهنگ سازی شود ایجاد یک فرهنگ درست احتیاج به زمان زیادی دارد  .

,

 

,

نقش خانواده ها در حفط سلامت وبهداشت محیط

, نقش خانواده ها در حفط سلامت وبهداشت محیط ,

مسئول اموزش بیمارستان فرشچیان اذعان کرد :خانواده رکن  اصلی جامعه است و تغذیه سالم از خانواده آغاز می شود. زنان و مادران باید غذاهای پرچرب,غذاهای بیرون پز وفست فود  و همچنین غذاهای کنسرو شده را از لیست غذایی خود حذف کنند. متاسفانه در جامعه امروز با توجه به اشتغال بالای زنان استفاده از غذاهای فریز شده وکنسرو شده بسیار بالا است . 

,

اعظم زندی  افزود: با این که من کارمند هستم اما همیشه غذای تازه برای خانواده ام درست می کنم و ازاستفاده  غذاهای فریز شده دوری می کنم. از میوه وسبزیجات تازه در سبد غذایی خانواده   استفاده می کنم .

,

وی نمک را یکی از مواردی دانست که در کمین سلامتی افراد نشسته است و گفت: زنان جامعه باید نمک را از سفره غذایی حذف کنند و تنها نمک را هنگام پخت داخل غذا استفاده کنند.  از زمانی که کودکان شروع به غذا خوردن می کنند مادران هستند که ذائقه انها را می توانند به غذاهای کم نمک وکم چرب عادت دهند .

,

 

,

, ,

طرح سفیران سلامت راهکاری جهت فرهنگ سازی در جامعه

, طرح سفیران سلامت راهکاری جهت فرهنگ سازی در جامعه ,

اعظم زندی مسئول آموزش بیماران خبر  داد : امسال همگام با فرهنگ سازی برای تغذیه سالم و ارائه سبک زندگی سالم سفیران سلامت به عنوان پل های ارتباطی با دانشکده علوم پزشکی وخانواده ها درمهد کودک ها ومراکز اموزشی حضور پیدا می کنند و کودکان می توانند  سفیران سلامت  در خانواده ها باشند  , تغذیه سالم را آموزش دهند .

,

در ادامه گزارش برای درک وفهم اهمیت بهداشت عمومی به دانشکده علوم پزشکی بوعلی  همدان رفتیم و با پروین چراغی کارمند بخش آموزش دارای مدرک دکترا در رشته ارتقا سلامت سالمندان  و حمید عباسی دانشجو دکترا آموزش بهداشت و ارتقا سلامت  گفتگو  کردیم .

,

 

,

پیشگیری از بیماری در سایه بهداشت جامعه

, پیشگیری از بیماری در سایه بهداشت جامعه,

پروین چراغی اظهار کرد : پیشگیری از بیماری وحفظ,تامین ارتقا سلامت افراد جامعه علم وهنری است که  از طریق سازمانهای دولتی وخصوصی تحقق می یابد و منجر به توسعه جامعه  میشود . بهداشت  مقوله ای است که به پیشگیری از بیماری ها می پردازد از طریق آموزش وافزایش سطح آگاهی مردم ,غربالگری بیماریهای واگیر دار,تعیین سیاست های کلی وفرهنگ سازی وتغییر سبک زندگی ,نظارت بر سالم بودن آب  اشامیدنی ,نظارت بر مکان هایی که به تولید وطبخ غذا می پردازند ونظارت بر قسمت هایی که با سلامت افراد جامعه در ارتباط هستند .

,

 

,

با توجه به شیوع بیماری های فشار خون ,دیابت ,بیماری های قلبی وعروقی مشکلی که در قسمت بهداشت ودرمان کشور ما وجود دارد چیست ؟

, با توجه به شیوع بیماری های فشار خون ,دیابت ,بیماری های قلبی وعروقی مشکلی که در قسمت بهداشت ودرمان کشور ما وجود دارد چیست ؟,

چراغی پاسخ داد :متاسفانه در کشور ما در وزارت بهداشت ودرمان کلمه بهداشت مقدم از درمان ذکر شده است اما وزیر بهداشت یک پزشک متخصص است وهمین طور  معاونین وی در سطح بالای کشوری ویا در سطح پائین رئیس یک مرکز بهداشت نیز پزشک است دید تمامی این افرادیک دید درمانی وبالینی است در حالی پیشگیری بسیار ارزان تر از درمان است. تمام دغدغه افرادی که در رشته بهداشت عمومی در مقاطع بالا  تحصیل کرده اند پیشگیری از بیماری است . اما متأسفانه این افراد کمتر در رده های بالای سیاست گذاری و نظارتی به کار گرفته می شوند.

,

مشکل بهداشت جامعه؛  متولیان و وزیر بهداشت افراد تحصیل کرده در رشته  بهداشت عمومی نیستند

, مشکل بهداشت جامعه؛  متولیان و وزیر بهداشت افراد تحصیل کرده در رشته  بهداشت عمومی نیستند,

وی افزود:  پیشگیری یک امر فراگیر است که باید تجهیزات ومراکز به روز و مجهزی به آن اختصاص داده شود. مشکل اصلی این است که متولیان بهداشت افراد تحصیل کرده در رشته  بهداشت عمومی نیستند ,نیازهای واقعی جامعه سنجیده نمی شود هر وزیری طرح وایده وزیر قبلی را به صورت کامل کنار می گذارد مانند طرح سلامت خانواده در دوره وزیر سابق که اصلاح نظام سلامت جایگزین آن شد   .

,

 

,

ارتقای سلامت جامعه در گرو تأمین رفاه کامل جسمی و اجتماعی و روانی

, ارتقای سلامت جامعه در گرو تأمین رفاه کامل جسمی و اجتماعی و روانی,

چراغی بیان کرد: ارتقا سلامت ، تامین رفاه  کامل جسمی ,اجتماعی ,روانی است هر گونه نقص و یا آسیبی به یکی از این قسمت ها برسد حاکی از نبود سلامت است. در جامعه تغذیه سالم کمتر دیده می شود. نشانه این ادعا کودکان چاق  , شیوع افراد  مبتلا به فشار خون وچاقی هستند . استرسهای شغلی, مصرف دخانیات و...... از علل به خطر افتادن سلامت جامعه  هستند و افراد سالمند کشور ما با اکثر بیماری ها همچون فشار خون ,ارتروز ,دیابت ,پوکی استخوان و......دست و پنجه نرم می کنند در حالی اگر سبک زندگی سالم در کشور نهادینه شود دوران سالمندی دوران بروز انواع بیماری ها نمی شود. سلامت جنسی وسلامت باروری ,سلامت روان باید جدی گرفته شوند پیشگیری تنها به یک حیطه خاص  تعلق ندارد.

,

 

,

برای ارتقای سلامت جامعه باید اصلاحاتی در وزارتخانه بهداشت صورت گیرد

, برای ارتقای سلامت جامعه باید اصلاحاتی در وزارتخانه بهداشت صورت گیرد,

حمید عباسی دانشجو دکترا اموزش بهداشت وارتقا سلامت اظهار کرد : زیر ساخت ها در هر جامعه ای حرف اول را می زنند. سیاست گذاری هایی که باید در بخش سلامت انجام شود می بایست تفکر سلامت محور باشد. اگر این سیاست ها سلامت محور نباشد می تواند تاثیر مستقیم بر سلامت افراد جامعه بگذارد زیرا ساخت های کشور ما اکثرا درمان محور هستند . در زمینه ساخت بیمارستان تامین تهیه دارو ,تجهیزات پزشکی پیشرفت های چشمگیری داشته ایم اما در ارتباط با پیشگیری وبهداشت نیروهای زبده در مراکز درمانی نداریم . متأسفانه همگام با درمان  تجهیزات بخش  مرتبط با پیشگیری پیشرفت نکرده است اینکه ابتدا باید از وزارت خانه بهداشت ودرمان شروع شود افراد زبده بهداشت عمومی را در مراکز بهداشتی و درمانی به کار گرفته شوند.

,

, ,

عباسی اظهار کرد :خوشبختانه کشور ما در بعضی از شاخص های سلامت  پیشرفت بسیار خوبی داشته است . در میزان پوشش واکسینایون به بالای 98درصد رسیده ایم کاهش میزان مرگ و میر مادران و کودکان ,امید به زندگی یکی از شاخص های سلامت جامعه در مردان 72 سال و در زنان 76 سال به سایر کشورها رسیده ایم .

,

خانواده چه نقشی در ارتقا سلامت جامعه دارد ؟

,

نداشتن سلامت جسمی یا روحی در خانوده تیری بر پیکر سلامت جامعه

, نداشتن سلامت جسمی یا روحی در خانوده تیری بر پیکر سلامت جامعه,

این دکترای آموزش بهداشت وارتقا سلامت تصریح کرد : خانواده اولین مکتبی است که فرد در آن رشد می کند خانواده خوب جامعه خوب را بوجود می آورد.  افراد خانواده باید رفتارهای ارتقا دهنده سلامت را فرا بگیرند ,افزایش آگاهی افراد خانواده از طریق مراکز بهداشت صورت میگیرد. تاثیر رفتار والدین در شیوه تغذیه وسلامت روان فرزندان انکار ناپذیر است چناچه یک خانواده از سلامت جسمی ویا روانی خوبی برخوردار نباشند لطمات بسیاری بر پیکر اجتماع وارد می شود .

,

چگونه در یک جامعه ارتقا سلامت عملی می شود ؟

, چگونه در یک جامعه ارتقا سلامت عملی می شود ؟,

حمید عباسی اذعان کرد :ارتقا سلامت یک واژه بسیار پیچیده ,گسترده  است تمام تصمیمات جامعه در راستای سلامت جامعه به کار گرفته شود. تعیین سیاست ها وبرنامه های کوتاه مدت و دراز مدت هماهنگ با تدابیر سازمان جهانی بهداشت برای تامین و حفظ ارتقای سلامت ضروری است.  افزایش سطح  آگاهی بهداشتی افراد,  تبلیغات ,برنامه های غذایی رسانه ها  همه  باید در راستای ارتقا  سلامت جامعه باشند. در حوزه بهداشت روان کنترل استرسها ,مهارت مقابله با  فشارها_تنش های عصبی ,دسترسی همه از جمله اقشار فرو دست به تغذیه سالم از راه های ارتقای سلامت است که مسئولین اقتصادی برای دسترسی همگان به تغذیه سالم باید تصمیمیات مقتضی را  بگیرند .

,

  از وی پرسیدم با توجه به اینکه در فصل بهار شایع ترین عارضه ای که افراد با آن درگیر هستند آلرژی های فصلی است پیشنهاد شما برای پیشگیری از این موارد چیست؟

,

عباسی  بیان کرد : در پیشگیری از هر نوع حساسیتی ابتدا باید دلایل حساسیت زا را با تست هایی که انجام می شود جستجو کنیم ,سپس سعی کنیم  از محیط و موارد حساسیت زا  و همچنین از غذاهای حساسیت زا دوری کنیم .

,

انتهای پیام / 

, انتهای پیام / ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه