اخبار داغ

برگی از زندگی امام جمعه فقید محلات

«طه مقدسی»از تاسیس حوزه علمیه محلات تا ایستادن در صف اول دفاع از نظام

«طه مقدسی»از تاسیس حوزه علمیه محلات تا ایستادن در صف اول دفاع از نظام
مرحوم آیت الله حاج سیدعبدالعلی مقدسی؛مبارز انقلابی، پس از انقلاب اسلامی در خطوط مقدم جبهه و دوشادوش رزمندگان، نقش بسزایی در جذب نسل جوان و انقلابی و ترغیب آنها برای حضور در جبهه داشت به نحوی که بدون هیچ اغراقی پدر معنوی تمامی رزمندگان و شهدای شهرستان محلات بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری صبح محلات،مرحوم آیت الله حاج سیدعبدالعلی مقدسی معروف به سید طه در سال ۱۳۰۴ شمسی در خانواده‌ای روحانی و در محلات چشم به جهان گشود. وی فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا مرتضی مقدس محلاتی از چهره‌های شاخص روحانی در شهرستان محلات بود که سال‌ها در این شهر و شهرهای مجاور منشا آثار خیر و مشغول به تربیت نفوس بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری صبح محلات, پایگاه خبری صبح محلات, پایگاه خبری صبح محلات,

مادر ایشان مرحومه فاطمه خانم کشفی صبیه مرحوم حاج شیخ علی کشفی مشهور به واعظ الحضور از خطبای نامی و منحصر به فرد دوره قاجار بوده است. جد وی مرحوم سید ابوالحسن مشهور به "آقا مقدس" عالم بزرگوار و روحانی جلیل القدری بوده که در نهایت ورع و پارسایی به سر می‌برد و از زندگی بسیار ساده‌ای بر خوردار بود.

,

,

, ,

سید طه دوران کودکی خود را در خدمت پدر روحانی و مادر روحانی زاده خود به سر برد و تا دوران نوجوانی تحصیلات ابتدایی و بخشی از دبیرستان را در محلات گذراند و در همین سن در حالیکه به دست پدرش ملبس به لباس مقدس سیادت و روحانیت شده بود وارد حوزه علمیه قم شد و به تحصیل علوم حوزوی پرداخت.

,

او دروس مقدمات و سطح عالی را در محضر اساتید بزرگی از جمله حضرت آیت الله روح اله کمالوند خرم آبادی، آیت الله سلطانی طباطبایی، شهید بزرگوار آیت الله صدوقی یزدی، آیت الله شیخ محمد مجاهد تبریزی و دروس خارج فقه و اصول را در محضر حضرات آیات اعظام محقق داماد، بروجردی، گلپایگانی و حضرت امام خمینی(ره) آموخت.

,

 

,

,

, ,

وی به جهت تلاش زیاد در فراگیری دروس امام خمینی(ره) مورد توجه ویژه‌ی امام(ره) قرار می‌گیرد و از همان سال های اول قیام امام خمینی(ره) به دستور آن مرجع بزرگ دینی و سفارش مرحوم پدرشان از قم به محلات مراجعت و در این شهر مستقر می‌شود.

,

سید طه در همراهی قیام امام(ره) در ۱۵ خرداد اقدام به تشکیل جلسات خصوصی و عمومی در منازل و مساجد کرده و با سخنرانی و آگاهی دادن به مردم و دعوت از گویندگان حوزه علمیه قم و وعاظ تهران ، تکثیر و پخش نوار سخنرانی‌ها، پیام های امام خمینی(ره) و اعلامیه‌ها در معرفی چهره منحوس رژیم پهلوی فعالیت داشت.

,

به همین جهت بارها مورد تهدید و ارعاب عوامل شهربانی محلات و ساواک اراک قرار گرفت و مواقع بسیاری از منبر و سخنرانی ایشان جلوگیری و به تعبیر دیگر ایشان را ممنوع المنبر می‌کردند.

,

,

, ,

چندبار نیز وی را به ساواک احضار و یا دستگیر و مورد باز جویی قرار دادند ولی هیچگاه از این حرکات و برخوردهای اهانت آمیز مرعوب و خسته نشد و به راه خود ادامه داد تا انقلاب در آستانه تحولی جدید قرار گرفت.

,

وی در سالهای مبارزات مردمی علیه رژیم ستم شاهی علاوه بر تلاش برای آگاه سازی مردم، خود پیشاپیش مردم در راهپیمایی ها علیه رژیم شرکت می‌کرد و همین حضور در صحنه باعث دلگرمی مردم و قوی تر شدن پیوند مردم با علمای دین بخصوص این شخصیت علمی وارسته شد.

,

,

, ,

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حمایت مردم، موفق به تاسیس حوزه علمیه در شهرستان محلات شد و طلاب بسیاری را به حوزه جذب کرد و در راستای توسعه این حوزه، ساختمانی بزرگ طراحی و در دست ساخت قرار گرفت. بماند که وی چقدر خون دل خورد و صبر پیشه کرد تا این کار بزرگ با کمک مومنین به سرانجام برسد.

,

سایت تبیان گوشه ای از توضیحات شخصی مرحوم آیت الله مقدسی در زمان حیات وی را در خصوص تاسیس مدرسه علمیه القائم(عج) محلات را به این شرح منتشر کرده است:

,

نوشتار ذیل خلاصه‏‌ای است از آنچه جناب حجة‏الاسلام‏ والمسلمین سید طه مقدسی مؤسس محترم حوزه علمیه محلات در پاسخ سؤالات ما به عنوان معرفی آن حوزه فرستاده‌‏اند.

,

 

,

,

, ,

 

,

سابقه مدارس علمیه محلات

, سابقه مدارس علمیه محلات, سابقه مدارس علمیه محلات, سابقه مدارس علمیه محلات,

در قدیم الأیام، محلات حوزه علمیه‏‌ای به نام مدرسه «آخوند» و با فضای حدود هزار متر مربع داشت و دارای هفت حجره بزرگ بود که در زمان رضا خان به اجبار دولت تبدیل به دبستان دولتی شد و بعدا در اثر تحولاتی از بین رفت.

,

بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۲ منزلی اجاره کرده و پس از پذیرش چند طلبه شروع به تدریس علوم حوزوی از ابتدای کتاب جامع المقدمات کردم و بعد از مدتی تصمیم به ایجاد مدرسه علمیه‌‏ای گرفتم و پس از دو سال تلاش، زمینی با مساحت ۷۸۳۶ متر مربع تهیه و مدرسه سه طبقه‌‏ای با ۴۵۰۰ متر مربع زیر بنا تأسیس کردیم.

,

طبقه اوّل این ساختمان دارای تأسیسات موتورخانه، حمام، آشپزخانه و سالن اجتماعات است که فعلاً از آن به عنوان جایگاه نماز جمعه (مصلاّ) استفاده می‏شود. طبقه دوّم و سوم آن هر کدام دارای دو مَدرس و دو سرویس وضوخانه و ۲۲ حجره است و علاوه بر آن در طبقه دوّم، کتابخانه و سالن مطالعه نیز قرار دارد و مضافا در این مجموعه یک واحد مسکونی جهت پذیرایی مهمان و استفاده اساتید و خدّام ساخته شده است.

,

همچنین دو واحد مسکونی در خارج از این مجموعه جهت سکونت اساتید در نظر گرفته شده است. علاوه بر اینها این مدرسه دارای ۵۳۰۰ متر مربع فضای سبز است که اطراف آن خیابان‏ کشی و یک چاه آب هم جهت آبیاری آن حفر شده است.

,

 

,

انتصاب آقا سید طه محلاتی به عنوان امام جمعه، حاکم شرع و مسئول امور حسبیه و شرعیه از طرف امام(ره)

, انتصاب آقا سید طه محلاتی به عنوان امام جمعه، حاکم شرع و مسئول امور حسبیه و شرعیه از طرف امام(ره), انتصاب آقا سید طه محلاتی به عنوان امام جمعه، حاکم شرع و مسئول امور حسبیه و شرعیه از طرف امام(ره), انتصاب آقا سید طه محلاتی به عنوان امام جمعه، حاکم شرع و مسئول امور حسبیه و شرعیه از طرف امام(ره),

امام خمینی(ره) پیش از پیروزی انقلاب و در زمان تبعید در عراق و حضور در نجف اشرف، به واسطه شناخت از آقا سید طه مقدسی، به وی اجازه امور حسبیه و شرعیه‏ و جمع آوری خمس و زکات را از جانب خود داده بود.

,

 

,

اجازه نامه به آقای طه محلاتی، در امور حسبیه و شرعیه

,

‏‏اجازه نامه‏

,

‏‏زمان: ۲۰ خرداد ۱۳۴۰ / ۲۶ ذی الحجه ۱۳۸۰‏

,

‏‏مکان: قم‏

,

‏‏موضوع: ‏‏اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

,

‏‏مخاطب: ‏‏محلاتی، طه‏

,

‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏

,

‏‏الحمدلله رب العالمین، و الصلوة و السلام علی محمد و آله الطاهرین، و لعنة الله علی‏‎ ‎‏اعدائهم اجمعین.‏

,

‏‏     و بعد، جناب مستطاب سید الاعلام و ثقة الاسلام آقای آقا طه محلاتی ـ دامت‏‎ ‎‏افاضاته و کثّرالله امثاله ـ که مدتی عمر شریف را صرف در تحصیل علوم شرعیه نموده‌اند‏‎ ‎‏و بحمدالله به صلاح و سداد و وثاقت موصوف می‌باشند، از قِبَل حقیر مجازند در تصدی‏‎ ‎‏امور حسبیه و شرعیه که در زمان غیبت ولی عصر ـ عجل الله فرجه الشریف ـ از مختصات‏‎ ‎‏فقیه جامع الشرایط است «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز ایشان مجازند‏‎ ‎‏در اخذ سهم مبارک امام ـ علیه السلام ـ و سهم سادات عظام ـ کثرالله نسلهم المبارک ـ و‏‎ ‎‏صرف آن در اعاشۀ خودشان به نحو اقتصاد، و ایصال بقیه از سهم سادات را به محل مقرر‏‎ ‎‏شرعی آن و صرف ثلث از سهم امام ـ علیه السلام ـ را در ترویج شریعت مطهره و علوّ‏‎ ‎‏کلمۀ حق، و ایصال دو ثلث دیگر را نزد حقیر برای صرف در حوزۀ علمیه.«و اوصیه ـ‏‎ ‎‏ایده الله تعالی ـ بما اوصی به السلف الصالح من ملازمة التقوی و التجنب عن الهوی و‏‎ ‎‏التمسک بعروة الاحتیاط فی الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانی من صالح دعواته»؛ و‏‎ ‎‏السلام علیه و علی اخواننا المؤمنین و رحمة الله و برکاته.‏

,

‏‏به تاریخ ۲۶ شهر ذی الحجة الحرام ۱۳۸۰‏

,

‏‏روح الله الموسوی الخمینی

,

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، و در شهریور ماه سال ۵۸ سید طه مقدسی با حکم رهبر و بنیانگذار نظام اسلامی، به سمت امام جمعه محلات و همچنین حاکم شرع در محلات و شهرهای مجاور منصوب شدند.

,

حکم انتصاب سید طه مقدسی به عنوان حاکم شرع در محلات و شهرهای مجاور

,

بسمه تعالی‏

,

‏‏۱۰ شوال ۹۹‏

,

‏‏جناب مستطاب حجت الاسلام آقای حاج آقا طه مقدسی ـ دامت افاضاته‏

,

‏‏     بدین وسیله جنابعالی به سِمت قاضی شرع در دادگاه‌های انقلاب اسلامی شهرستان‏‎ ‎‏محلات و شهرهای مجاور منصوب می‌شوید که در دادگاه‌های انقلاب حضور به هم‏‎ ‎‏رسانده و حکم شرع مقدس را با توجه به فرمان عفو مورخۀ نیمۀ شعبان ۹۹ اجرا نمایید.‏‎ ‎‏از خدای تعالی موفقیت جنابعالی را خواستارم.‏

,

‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏

,

صحیفه امام جلد ۹ صفحه ۳۸۱

,

 

,

, ,

این عالم ربانی پس از پیروزی انقلاب همچنان در صف اول دفاع از انقلاب و نظام بود و پس از آغاز جنگ تحمیلی علاوه بر حضور چشمگیر در خطوط مقدم جبهه و دوشادوش رزمندگان، نقش بسزایی در جذب نسل جوان و انقلابی و ترغیب آنها برای حضور در جبهه داشت به نحوی که بدون هیچ اغراقی پدر معنوی تمامی رزمندگان و شهدای شهرستان محلات بود.

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

آیت الله مقدسی از خواص امت و علمای معاصر بود

, آیت الله مقدسی از خواص امت و علمای معاصر بود, آیت الله مقدسی از خواص امت و علمای معاصر بود, آیت الله مقدسی از خواص امت و علمای معاصر بود,

آیت الله سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان و امام جمعه تهران درباره خصوصیات امام جمعه فقید حضرت آیت الله مقدسی(ره) می‌گوید:

,

«در روایتی از حضرت عیسی بن مریم (ع) رسیده است که از حضرت پرسیدند: با چه کسی نشست و برخاست داشته باشیم و ایشان پاسخ داد با کسی که سه ویژگی را داشته باشد ۱-دیدنش شما را به یاد خدا بیندازد ۲-وقتی سخن می‌گوید بر علمتان بیفزاید ۳-اعمالش شما را ترغیب به آخرت نماید و بنده در بین معاصرین از جمله شخصیت‌هایی را که واجد این سه خصوصیت می‌دیدم عالم بزرگوار و مخلص جناب حجت الاسلام حاج اقا مقدسی(ره) بودند. این بزرگ مرد انصافا در این سه خصوصیت از جمله کسانی بودند که حتی زبانزد بین علمای ما و خواص امت ما بودند.»

,

«اخلاص ایشان و سوز دل در وجود این مرد برجستگی خاصی داشت و تمام کسانی که با ایشان حشر و نشر داشتند به این باور رسیده بودند که جز درد دین درد دیگری در وجود این مرد وجود نداشت و در هر زمانی برای ایشان مساله وظیفه و تکلیف و رضای خدا مطرح بود با خلوص نیت وارد عمل می‌شد.»

,

«از دیگر خصوصیات برجسته و جذاب ایشان زهد است زهد به معنای نداشتن نیست به معنای وابسته نبودن است و مرحوم حاج آقای مقدسی(ره) هیچگونه وابستگی و تعلقی به دنیا و جلوه‌های دنیا نداشت.»

,

«مرحوم حاج آقا دنبال پست و مقام نبود، در انتخابات خبرگان فراوان به ایشان پیشنهاد شد که وارد میدان انتخابات شوند و چه بسا اگر وارد می‌شد منتخب هم واقع می شد اما ایشان می‌فرمود: افراد واجد شرایط هستند همان‌ها را تایید می‌کنم.»

,

 

,

اقامه نماز جمعه

, اقامه نماز جمعه, اقامه نماز جمعه, اقامه نماز جمعه,

مرحوم آیت الله آقا سید طه مقدسی(ره) مدت ۲۵ سال در جایگاه خطیر امامت جمعه شهر محلات حضور داشت و مداومت وی بر حضور شخصی در این سنگر حساس در سال‌های پایانی عمر شریفش با وجود بیماری و کهولت سن برای همه مردم سرلوحه صبر و استقامت بود.

,

از نکات قابل توجه حیات مبارک وی اینکه در طول مدت مسئولیت، مانند گذشته(قبل از انقلاب) درب خانه وی باز و با روی خوش پذیرا و پاسخگوی مراجعین بود. دلسوزی و روحیه خستگی ناپذیری یکی از ویژگی‌های بارز وی بود، بر همین اساس در تمامی جلسات اداری و غیر اداری در سطح شهرستان،مرکز استان یا تهران که حضور امام جمعه ضروری یا حتی مفید بود، شخصاً شرکت می‌کرد.

,

محمدابراهیم رضایی مسئول دفتر وی، درباره منش و رفتار آیت الله مقدسی با مردم در اواخر عمر با وجود کهولت و بیماری شدید می‌گوید:

,

«من از سال ۶۰ در خدمت حاج آقا بودم. همان روزهای اول که به دفتر ایشان رفتم اولین صحبتش با من این بود که هر وقت فقیری و یا مراجعه کننده‌ای به دفتر آمد، با روی باز با آنها برخورد کن، آنها را وارد دفتر کن و ضمن پذیرایی با چای، بگذار تمام مشکلاتشان را بیان کنند و هر کاری از دست ما بر بیاید برایشان انجام می‌دهیم تا اینکه مردم با کمال رضایت از منزل من بیرون بروند...مرحوم حاج آقا در مورد رسیدگی به امور فقرا و مستمندان، سادات و طلاب فقیر بسیار همت و تلاش می‌کرد و هر گاه در رابطه با مشکلات فقیری با ایشان صحبت می‌شد، خیلی ناراحت می‌شد و دستور رسیدگی می‌داد و پیگیر حل مشکلات بود.»

,

 

,

جمع آوری و چاپ رساله حضرت امام(ره)

, جمع آوری و چاپ رساله حضرت امام(ره), جمع آوری و چاپ رساله حضرت امام(ره), جمع آوری و چاپ رساله حضرت امام(ره),

آیت‌الله توسلی، مسئول دفتر امام خمینی(ره) در خصوص چاپ رساله امام(ره) نقل می‌کند:

,

«زمان درگذشت آیت‌الله بروجردی من به اتفاق آقای مرحوم ربانی املشی رفتیم خانه امام(ره)، مرحوم آقای ربانی به امام گفت: آقا، امروز اسلام به شما احتیاج دارد، شما باید رساله بدهید. امام در جواب آقای ربانی گفت‌: من کی هستم که اسلام به من احتیاج داشته باشد؟ 

,

امام هیچ‌گاه حاضر نشد رساله بدهد. بعد از فوت آیت‌الله بروجردی هم دستور داد از طرف خودش مجلس فاتحه‌ای برگزار نکنند. اهل فن می‌دانند که مقدمات مرجعیت همین چیزهاست. خودش را در معرض قرار بدهد. فاتحه بگیرد، رساله توزیع کند. 

,

ما یک عده جمع شدیم که رساله امام را از حواشی «عرو‌ةالوثقی» و «وسیله‌النجاه» جمع کردیم. ۵۰ نفر باهم بودیم. من بودم با امام جمعه قبلی محلات مرحوم آقای سید طه مقدسی و آقای سروش محلاتی. سه نفری ما حاشیه عروه را چاپ کردیم. در چاپخانه‌ای که متعلق بود به آقای عقدایی. ما با هم ۳۰۰ تومان گذاشتیم و رساله امام(ره) را چاپ کردیم. وقتی ۲۵۰۰ تومان بدهکار شدیم رفتیم پیش داماد امام(ره) مرحوم آقای اشراقی. گفتیم به امام(ره) بگویید ما حاشیه عروه را چاپ کرده‌ایم و ۲۵۰۰ تومان بدهکار شدیم. ایشان رفت پیغام ما را به امام(ره) داد و امام راحل جواب داد: «هر کس رساله مرا چاپ کرده خودش هم پولش را بدهد. مگر من گفتم که رساله را چاپ کنند». امام(ره) یک شاهی بابت این کار ما نداد. امام(ره) یکی دیگر از روحیاتشان این بود که یک رساله مجانی به کسی نمی‌داد. امام(ره) می‌فرمود:«هر کس مقلد من است، باید برود برای خودش رساله بخرد. پول سهم امام را نمی‌دهم رساله چاپ شود و بعد مجانی به مردم بدهم». 

,

خبرگزاری مهر، دی ماه ۹۳ در گزارشی پیرامون پخش سریال «پرده نشین» که تلاش کرد زندگی پاک و بی آلایش مومنان واقعی را به نمایش بگذارد در مطلبی به نقل از سیدحسین عباس نژاد که خود یکی از روحانیون فعال در شبکه های احتماعی است، حاج آقا شهیدی، شخصیت اصلی این سریال را همان آیت الله مقدسی(امام جمعه فقید شهر محلات) معرفی کرد و نوشت: «رفتارها و اخلاق شخصیت حاج آقا شهیدی در سریال پرده نشین، من را یاد استاد اخلاق و مرادم مرحوم آیت الله حاج آقا مقدسی سرپرست حوزه القائم(عج) شهرستان محلات می اندازد... مجسمه اخلاق و تقوا و کوه آرامش... بعضی وقت ها بدجور دلتنگ او می شوم.»

,

 

,

مقدسی

, مقدسی,

از ویژگیهای بارز ایشان می توان به نکات ذیل اشاره کرد:

,

۱- وقف خود، خانواده و امکانات شخصی برای رفع مشکلات عمومی مردم

, ۱- وقف خود، خانواده و امکانات شخصی برای رفع مشکلات عمومی مردم, ۱- وقف خود، خانواده و امکانات شخصی برای رفع مشکلات عمومی مردم,

ایشان از ابتدا، بخشی از منزل شخصی خود را به عنوان دفتر امام جمعه اختصاص داد و سال‌ها به این روش زیستند. بعدها هم با فروش منزل شخصی و هزینه کردن در آمد ناشی از آن در مصارف عمومی، به عنوان مستاجر در خانه اساتید حوزه علمیه ساکن شدند.

,

, ,

 حضرت آیه الله مقدسی در کنار شهید محلاتی در حال  بازدید از حفر چاه آب برای تامین آب شرب در محلات

,

 

,

۲- زهد و پارسایی

, ۲- زهد و پارسایی, ۲- زهد و پارسایی,

در وصف ایشان همین بس که پس از ارتحال، به جز انبوه میراث معنوی، میراث مادی‌ای از ایشان به جای نماند جز مقداری کتاب؛ که آن را نیز باید از میراث معنوی ایشان به حساب آورد. ایشان منزل شخصی خود را وقف حوزه علمیه کرد و در این راه حتی از اموال همسر مرحوم شان هم بهره گرفت. آقا سید طه و نیز همسر مرحوم شان بر اساس شرایط خانوادگی تنگدست یا تهیدست نبودند بلکه بر عکس از مکنت مالی نسبتا خوبی برخوردار بودند. ایشان ضمن تقید به عدم استفاده از بیت المال، هرچه داشت در راه خدا و خلق خدا در طبق اخلاص گذاشت و وارسته و طاهر چشم از دنیا بست.

,

شنیده شده مرحوم آیت الله صالحی مازندرانی که خود زبانزد پارسایی بودند، بارها به طلبه‌های محلاتی فرموده بود، «من اگر بخواهم دو رکعت نمازی بخوانم که مطمئن باشم مقبول درگاه حق قرار می‌گیرد، باید بیایم محلات و پشت سر آقا طه نماز بخوانم. دوست و دشمن، وی را به قداست و پارسایی قبول داشتند.»

,

 

,

۳- روحیه خدمت گزاری و خستگی ناپذیری در این راه

, ۳- روحیه خدمت گزاری و خستگی ناپذیری در این راه, ۳- روحیه خدمت گزاری و خستگی ناپذیری در این راه,

ایشان در شهرستان محلات و حتی منطقه منشا آثار خیر و برکات بودند. تجدید بنای مسجدالقائم(عج)، تاسیس صندوق قرض الحسنه مهدیه، تاسیس زائر سرای محلاتی ها در مشهد مقدس، تاسیس موسسه دارالایتام فاطمیه(س)، تاسیس حوزه علمیه، تلاش برای تاسیس و راه اندازی دانشگاه آزاد واحد محلات، تاسیس ۹۰ دستگاه منزل مسکونی برای اسکان محرومین و مستضعفان در انتهای شهرک امام خمینی(ره)، خریداری تعدادی از منازل شهرک مهدیه قم برای اسکان موقت طلاب محلاتی محصل در قم، تلاش برای تجهیز بیمارستان محلات و ده‌ها خدمت دیگر، گوشه‌ای از فعالیتهای بی وقفه این انسان نوع دوست بود که از واقفان برتر و نمونه کشور بودند.

,

۴- تلاش بی وقفه برای تحقق حداکثری منافع عمومی

, ۴- تلاش بی وقفه برای تحقق حداکثری منافع عمومی, ۴- تلاش بی وقفه برای تحقق حداکثری منافع عمومی,

ایشان علیرغم تنهایی و عدم همراهی خواص، در زمینه تامین منافع عمومی، فعال و پیگیر بودند. برای مثال می‌توان به تلاش مجدانه در راه بازپس گیری یا حداقل اختصاص بخشی از درآمد و عواید معدن بی نظیر حاجی آباد برای مصارف عمومی محلات اشاره کرد که ایشان با جایگاه والای معنوی و علمی خویش، در راه تامین منافع عمومی مردم با وزیر وقت صنایع و معادن و حتی حزب موتلفه درگیر شدند(حتی از سوی یکی از بزرگان موتلفه به ایشان جسارت و بی احترامی شد).

,

 

,

۵- توجه ویژه به مردم

, ۵- توجه ویژه به مردم, ۵- توجه ویژه به مردم,

ایشان در خصوص نیازهای مادی و معنوی مردم دغدغه داشته و در این راه هر چه در توان داشت، مضایقه نکرد. در خصوص نیازهای معنوی مردم همانند نماز جماعت ایشان تا آخرین روزهای حیات مبارک شان، بدون منت و با نیت الهی به موقع و منظم در مسجد حاضر و به اقامه نماز و ارشاد عمومی می‌پرداخت. همین موضوع در خصوص نمازهای جمعه و سایر مناسک دینی و معنوی نیز صادق بود. این دغدغه در حدی بود که علیرغم کهولت سن و شرایط جسمی، درصورت تاخیر راننده برای حضور در مسجد، ایشان به صورت پیاده عازم مسجد می‌شد و در صورت عدم حضور در شهر بدلیل سفر، حتما از قبل نایب معرفی می‌کرد.

,

 

,

۶- بی اعتنایی به دنیا

, ۶- بی اعتنایی به دنیا, ۶- بی اعتنایی به دنیا,

در خصوص ورع و بی اعتنایی به مواهب دنیا می‌توان گفت، پس از انقلاب اسلامی با جایگاه علمی و دینی که داشت و شناخت امام(ره) و بزرگان نظام از ایشان، پست‌های متعدد و بالای قضایی، اجرایی و ... به ایشان پیشنهاد شده ولی ایشان به واسطه توجه ویژه به تربیت طلاب علوم دینی و رسیدگی به امور محرومین از قبول چنین مسئولیت‌هایی دوری کردند.

,

بی اعتنایی ایشان به این جلوه‌های مادی زمانی ظهور و بروز داشت که در زمان حضور مسئولان کشوری در شهر، ایشان ضمن احترام و حفظ حرمت، برنامه‌های خود همانند اقامه نماز جماعت را ترک نکرده و در صورت حضور مسئولان در منزل خویش، در کمال سادگی و زهد از آنان پذیرایی می‌کرد.

,

یکی از نزدیکان وی نقل می‌کند، «در اواخر عمر پر برکت ایشان و به هنگام حضور یکی از روسای سازمان تبلیغات اسلامی کل کشور در منزل شخصی ایشان، هر چه تلاش کردیم نتوانستیم یک دست بشقاب هم شکل و یکجور بیابیم و در نهایت از بشقاب‌هایی که نقش و نگار متفاوتی داشتند استفاده کردیم.»

,

و شخص دیگری بیان می‌کرد، «در زمان حضور وزیر آموزش و پرورش وقت در دفتر کار ایشان از وزیر با غذای حوزه(خورشت قیمه) پذیرایی شد و با همین کیفیت از سید جواد شهرستانی(داماد و نماینده حضرت آیت الله سیستانی در ایران) و هیات همراه و این روش پذیرایی همان روش پذیرایی از مراجعین روستایی نیز بود.»

,

شخص دیگری نقل می‌کرد، «متوجه شدم رئیس دفتر یکی از بزرگان و مقامات عالی رتبه نظام، میهمان یکی از روحانیون در محلات هستند. بلافاصله این خبر را که گمان می‌کردم خیلی مهم است به ایشان منتقل کردم، واکنشی ندیدم، سوال کردم حاج آقا نمی‌خواهید ایشان را دعوت کنید؟ وی با خونسردی فرمود اگر با ما کاری داشته باشند می‌آیند اینجا!»

,

, ,

 ۷-  پیشوا و مقتدای شهدای محلات

,  ۷-  پیشوا و مقتدای شهدای محلات,  ۷-  پیشوا و مقتدای شهدای محلات,

کافی است تعدادی از وصیت نامه‌ها یا نامه‌های شهدا را ببینید یا توصیه‌های شفاهی آنان را به دوستان و اقوام بشنوید تا عمق تاثیرپذیری از این اسوه پارسایی را احساس کنید. ظریفی می گفت همانطور که در زیارت شهدای بهشت زهرا شایسته است که ابتدا سر به آستان امام شهدای ایران بگذاریم، در زیارت شهدای محلات هم لازم است ابتدا سر به آستان امام شهدای محلات بساییم.

,

, ,

۸- تنهایی و گمنامی

, ۸- تنهایی و گمنامی, ۸- تنهایی و گمنامی,

آیت الله مقدسی پس از سالها تحصیل، تحقیق، تبلیغ و خدمت در راه اسلام و مردم، چراغ پر فروغ و عمر پر برکتش در سن ۷۹ سالگی و در سومین روز از ماه اردیبهشت سال ۱۳۸۳ خاموش و روح بلند او در جوار رحمت حق آرام گرفت.

,

اگرچه سید طه مقدسی در طول عمر پر برکت و درس آموز خود فرزندی نداشت، اما به گواه وصیت نامه‌های شهدای شهرستان و همچنین به گواه شواهد موجود، می‌توان طلاب حوزه‌ی علمیه محلات در سال‌های عمر پر برکت وی و شهدای شهرستان را فرزندان رشید و عالم این مجاهد خدایی دانست.

,

انتهای پیام/صا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه