اخبار داغ

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان کرمان مطرح کرد؛

ارائه سرمشق های اشتباه دولت به بافندگان در دهه اخیر مشکلات صنعت فرش را رقم زد/ نگرانی بافنده فرش از قطع بیمه به کیفیت و ماهیت صنعت فرش لطمه زده است

ارائه سرمشق های اشتباه دولت به بافندگان در دهه اخیر مشکلات صنعت فرش را رقم زد/ نگرانی بافنده فرش از قطع بیمه به کیفیت و ماهیت صنعت فرش لطمه زده است
رئیس اتحادیه فرش دستباف استان کرمان گفت:تا به الان برخی دخالت های دولت موجب به وجود آمدن این اتفاق ها شده است در حالیکه اگر همه چیز در اختیار بخش خصوصی بود و سیاست های دولت دخیل نشده بود، بخش خصوصی می توانست راه خود را پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  عطا الله شفیعی پور در گفتگو با آرمان کرمان با بیان اینکه فرش کالایی فانتزی در کل دنیاست، گفت: خریداران خارج از کشور بااین دید به فرش نگاه می کنند که مصرف آن ضرورت چندانی ندارد و از ضروریات زندگی محسوب نمی شود لذا می توان گفت تعادل اقتصادی در رابطه با فرش در حال نوسان بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان کرمان, آرمان کرمان,

صنعت فرش تعادل اقتصادی ندارد/ بافندگان فرش روند اطمینان بخشی برای تامین زندگی تجربه نکرده اند

, صنعت فرش تعادل اقتصادی ندارد/ بافندگان فرش روند اطمینان بخشی برای تامین زندگی تجربه نکرده اند,

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان کرمان تاکید کرد: نامناسب بودن بنیه مالی خریداران خارج از کشور، مسائل سیاسی و حتی تعطیل بودن در ماه محرم و صفر بر صنعت فرش تاثیرگذار و دخیل بوده است؛ در هر صورت بافندگان در هیچ زمانی روند اطمینان بخشی که بتواند زندگی آنها را تامین و تضمین کند، تجربه نکرده اند.

,

وی با بیان اینکه برخی از آنها این صنعت را به عنوان شغل دوم انتخاب کرده اند که باز هم آنها را تامین نمی کند، عنوان کرد: اکثریت بافندگانی که در حال حاضر داریم، از بانوان و ۳۰ درصد انها آقایان هستند که نان آور خانواده خود محسوب می شوند.

,

شفیعی پور ابراز کرد: در شرایط حاضر سفارش دهنده فرش نداریم؛ تاجری که در کرمان صادر کننده است، به تولیدکنندگان سفارش فرش با مشخصات خاص می دهد و مبلغی نیز قرارداد می بندد اما متاسفانه نزدیک به ۸۰ درصد بافندگان استان  تک بافت هستند و بازار را نمی دانند و کسی نیز به آنها سفارش نمی دهد.

,

, ,

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان کرمان بااشاره به اینکه بافندگان به چند بخش تقسیم می شوند، اذعان داشت: بخشی از آنها افردی هستند که به صورت بافت سنتی فعالیت می کنند؛ به عنوان مثال خانمی طرح را از خانواده خود یاد گرفته باشد و همان را تولید می کند بدون اینکه بداند این فرش بازار دارد یا خیر در حالیکه برخی فرش ها از رده خارج هستند.

,

وی افزود:  بازار همان مغازه دارانی هستند که کار خرید و فروش را انجام می دهند؛ برخی از تجار تهرانی نیز هستند که سفارش خاصی دارند و قصد خریداری فرش موردنظر را دارند.

,

برخورد بد خریداران بافندگان را در روند بافت فرش دلسرد می کند

, برخورد بد خریداران بافندگان را در روند بافت فرش دلسرد می کند,

شفیعی پور خاطرنشان کرد: متاسفانه خریداران ما با برخورد های بدی که با بافنده دارند، آنها را در روند بافت فرش دلسرد می کنند و گاهی راهنمایی های خاص خود را انجام می دهند در حالیکه  خود مطلع نیستند که بازار دنیا در خارج از استان این فرش را می خواهد یا خیر.

,

وی بیان کرد: ما نمی توانیم بگوییم بافندگانی که کار بافت فرش را انجام می دهند، فرش خود را به بازار عرضه کنند؛ شاید ۱۵ درصد افراد جامعه در تامین جهیزیه فرزندشان، فرش دستباف دارند و بافنده ما باید آنقدر تولید داشته باشد و رقابت کند تا  خود را در آن ۱۵ درصد قرار دهد.

,

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان کرمان ادامه داد: مازاد بر آن باید فرش را حدود ۴۰ درصد زیر قیمت بازار به کسانی که پول دارند و تا زمان پیدا شدن مشتری آن را  دپو می کنند، بفروشند واین مسئله اتفاق ناخوشایندی است که درحال رخ دادن می باشد.

,

 

,

, ,

 

,

ارائه سرمشق های اشتباه دولت به بافندگان در دهه اخیر مشکلات صنعت فرش را رقم زد

, ارائه سرمشق های اشتباه دولت به بافندگان در دهه اخیر مشکلات صنعت فرش را رقم زد,

وی با تاکید بر اینکه نمی توان گفت که در این رابطه دولت باید اقدام کند، یادآور شد: تا به الان برخی دخالت های دولت موجب به وجود آمدن این اتفاق ها شده است در حالیکه اگر همه چیز در اختیار بخش خصوصی بود و سیاست های دولت دخیل نشده بود، بخش خصوصی می توانست راه خود را پیدا کند.

,

شفیعی پور اظهارداشت: شاید می توان گفت در دهه گذشته این اتفاق افتاد که دولت مستقیم دخالت کرد و سرمشق های اشتباهی را به تولید کننده های فرش و صنعت گران ارائه داد؛  با تصویب مجلس و اجرای دولت، حدود ۵۰ درصد بافندگان بیمه تامین اجتماعی شدند که تشویق مناسبی برای بافندگان بود اما این مسئله موجب شده  تعدادی از تولیدکنندگان فقط برای تأمین اجتماعی فعالیت کنند.

,

وی تصریح کرد: آنها می گویند باید به هر تعداد تولید فرش داشته باشیم تا بازرسین تامین اجتماعی ایراد نگیرند وبیمه را قطع نکنند؛ متاسفانه از آنجا که کارشناسان تأمین اجتماعی به صنعت فرش آگاهی ندارند، نمی دانند که فرش باید با آگاهی تولید شود و چون یک کار هنری است، مدت زمان خاصی دارد.

,

ضرورت بافت فرش تا زمان خاص برای تایید بازرسین تامین اجتماعی ظرافت قالی را از بین می برد

, ضرورت بافت فرش تا زمان خاص برای تایید بازرسین تامین اجتماعی ظرافت قالی را از بین می برد,

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان کرمان ادامه داد: اینکه  گفته می شود  تا زمان خاصی باید فرش تامین شود، زور بالای سر بافنده است که و استبداد است که موجب می شود کار تولید کننده خراب شود و طرافت اصلی را نداشته باشد تنها به این دلیل که تامین اجتماعی بیمه را رد کند.

,

شفیعی پور عنوان کرد: در این راستا جلسات زیادی با تأمین اجتماعی داشتیم  و در این زمینه قول  همکاری دادند اما کارشناسان آنها به نحوی دیگر عمل می کنند؛ از مشکلات  تأمین اجتماعی که صنعت فرش را از بین می برد این است که زور بر سر بافنده قرار داده است.

,

وی ابراز کرد: بافنده باید اطمینان داشته باشد برای صادرات و فروش فرش خود بستگی به تجار ما دارد و این در حالی است که در شرایط امروز، بازار ما شرایط سختی پیدا کرده است؛ بازاری که ما  ۱۵ سال از آن دور بوده ایم وبه دلیل تحریم ها نتوانستیم در آن ورود پیدا کنیم و کشورهای دیگر با قیمت های ارزان و بهتر جای مارا گرفته اند.

,

نگرانی بافنده فرش از قطع بیمه به کیفیت و ماهیت صنعت فرش لطمه زده است

, نگرانی بافنده فرش از قطع بیمه به کیفیت و ماهیت صنعت فرش لطمه زده است,

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان کرمان با بیان اینکه ورود مجدد به این بازار کار سختی می باشد که دولت باید در این زمینه کمک کند، تشریح کرد: در هندوستان کسی که می خواهد فرش خود را صادر کند، کرایه و هزینه های مربوط آن را  تا حدود ۸۰ درصد تخفیف می گیرد و یا امتیازات خاصی را برای صادر کننده درنظر گرفته اند.

,

وی خاطرنشان کرد: در بحث فرش حتما نباید بر صادرات تمرکز کرد  بلکه ابتدا باید  بافنده را در این رابطه تشویق کرد؛ باید بافنده درحال تولید فرش اعتماد کرد؛ چرا باید بیمه بافنده ای که سال ها زحمت کشیده قطع شود وسه سال دیگر بازنشسته می شود به دلیل سفر مشهد و حضور نداشتن در منزل قطع شود در حالیکه ما باید مدیون این افراد باشیم که این صنعت را نگه داشته و آن را ادامه می دهند.

,

, ,

شفیعی پور با ابراز تاسف ازاینکه این اتفاقات به کیفیت و ماهیت صنعت فرش لطمه زده است ، بیان کرد: بافنده ها با فروش فرش خود می توانند مواد اولیه را تأمین کنند؛ طرحی که  در بازار قیمت بالا داشته باشد قطعا بافنده توان خرید آن را ندارد لذا باید همه اتحادیه هاو تعاونی های فرش فعال شوند و به بافندگان خدمات دهند، این انسجام باید وجود داشته باشد تا این اتفاقات از بین برود.

,

ضرورت ایجاد صندوق ضمانت برای خرید محصولات بافندگان و ارائه به نمایشگاه ها

, ضرورت ایجاد صندوق ضمانت برای خرید محصولات بافندگان و ارائه به نمایشگاه ها,

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان کرمان با اشاره به مشغول شدن تعدادی از بافندگان بیکار در کارگاه های عتبات عالیات استان اظهار داشت: می توان گفت که این افراد ۵ درصد از جمعیت جامعه فرش می باشند و ۹۵ درصد دیگر اعضای این جامعه را کسانی تشکیل می دهند که دچار مشکلات و دغدغه های فرش هستند.

,

وی تاکید کرد: در وهله اول باید خرید بافندگان را مدنظر داشت؛ باید صندوق ضمانتی برای خرید محصولات ایجاد شود که به منظور تشکیل این صندوق هزینه بالایی نیاز است تا محصولات بافنده ها را جمع کند و به نمایشگاه های مختلف ارائه دهد که متأسفانه در استان کرمان به این صورت است و بسیاری از استان های دیگر چنین مشکلاتی در زمینه فرش ندارند.

,

شفیعی پور ابراز کرد: متاسفانه صادرات فرش کرمان از طریق گمرک صورت نمی گیرد و این کار از گمرک تهران و به طور کلی از کلیه استان ها صادر می شود؛ می توان گفت  میزان صادرت سال گذشته فرش از استان کرمان ۳۰-۴۰ میلیون دلار  می باشد.

,

, ,

ضرورت رفع کاستی های بیمه برای حفظ صنعت قالی بافی استان

, ضرورت رفع کاستی های بیمه برای حفظ صنعت قالی بافی استان,

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان کرمان تصریح کرد: قبل از مطرح شدن بحث بیمه، در بسیاری از بخش ها همانند شهداد و اندوهجرد  داهای قالی به منظور فروش آهن آلات بیرون از منزل قرار داده شده بود اما با بیمه کردن قالی بافان می توان گفت که حدود ۷۰ درصد از دارهای قالی  مجددا به  داخل منازل رفت و فعالیت آنها آغاز شد.

,

وی افزود: بسیاری افراد با انگیزه بیمه شدن شروع به فعالیت کردند؛ لذا سیاست باید این باشد که این امتیاز داده شده، حفظ شود  در حالی که مدام شاهد کاستی هایی در این زمینه هستیم اما باید در این مسائل دقیق شویم تا صنعت قالی بافی استان از بین نرود که متاسفانه فریادمان به جایی نرسیده است.

,

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان کرمان خاطرنشان کرد: شهرستان زرند و توابع آن تولیدات خوبی در زمینه تولید فرش دستباف استان دارند و فعالیت شهداد هم بسیار خوب شده است؛ در قریه العرب گلزار  ۲۰ درصد از بافندگان فعالیت نمی کنند، شهرستان کرمان و همچنین شهرستان راور در زمینه تولیدات فعالیت دارد اما زرند در استان حرف اول را می زند.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه