اخبار داغ

گیاهان معجزه گر؛

خود آرایی سفره کردستانی ها با گیاهان کوهستانی

خود آرایی سفره کردستانی ها با گیاهان کوهستانی
با آغاز فصل بهار و رویش انواع سبزی های کوهی و خوراکی در کوهپایه ها و مراتع سر سبز استان کردستان فروش این محصولات در کوچه و بازارهای شهرهای مختلف این استان آغاز شده است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، طبیعت سر سبز استان کردستان بستر رشد گیاهان خدادادی است که از سالها پیش جهت استفاده از تغذیه و درمان انسانها به صورت خوراکی و دارویی بکار رفته است و استفاده از گیاهان بعنوان خوراک طبیعی دارای سابقه ی طولانی می باشد که با آغاز فصل بهار و رویش انواع سبزی های کوهی و خوراکی در کوهپایه ها و مراتع سر سبز استان کردستان فروش این محصولات در کوچه و بازارهای شهرهای مختلف این استان آغاز شده است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,

 

,


با گذشت تنها یک ماه از فصل بهار زمان برداشت گیاهان خوراکی در مناطق کردنشین و استانهایی مانند کرمانشاه، آذربایجان غربی، ایلام و به ویژه استان کردستان شروع شده و مردمان این دیار با انواع گیاهان ساده اما این نعمت ارزشمند طبیعت خدایی غذاهایی مفید و مناسب را در سبد غذایی و  سفره های خود قرار داده و از فواید آنها استفاده هایی لازم و مطلوب را برده و حتی در درمان بیماری ها نیز از آن بهره مناسب را می برند کاری که در فرهنگ این مناطق و رسوم گذشتگان آنها جایگاه و توجه ای ویژه به آن شده است.

,
,

 

,

, ,


یکی از فروشندگان گیاهان خوراکی در سنندج گفت : مردم کردستان مصرف گیاهان خوراکی در فصل بهار را یک ضرورت دانسته و گروهی از مردم در این فصل زیبا خوردن این سبزی ها را جایگزین مواد پروتئینی همچون گوشت و مرغ می کنند زیرا آنها مصرف گیاهان خوراکی را شفابخش می دانند و برای درمان بیماری های خود از آن استفاده می کنند .

,
,

 

,

وی گفت : بیش از 50 نوع گیاه خوراکی و دارویی و صنعتی در استان کردستان برداشت می شود و مصرف این نوع سبزی های کوهی در گذشته نیز مرسوم بوده و مسلماٌ تا نسل های آینده نیز ادامه خواهد داشت .

,

 

,

 

,

وی در ادامه گفت : مهمترین گیاهان خوراکی شامل کنگر ، ریواس ، شنگ ، گیلاخه ، قازیاغی ، پیچک ، قارچ کوهی و ... است که رویش این گیاهان علاوه بر تأمین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز مردم منبع درآمد مناسبی برای روستائیان این استان شده است .

,

 

,

 

,

وی بیان کرد : هر کیلوگرم از این گیاهان خوراکی بین 20 الی 30 هزار ریال به فروش می رسد و با توجه به گرانی گوشت ، لبنیات و مواد غذایی موجب شده مردم به مصرف این گیاهان روی آورند .

,


 
وی در پایان گفت : استان کردستان از عمده ترین مناطق رویش گیاهان خوراکی در کشور بشمار می رود و این سبزی های کوهی و خوراکی به تهران و سایر شهرهای بزرگ نیز ارسال می شود .

, ,
,
,

 

,


یکی دیگر از فروشندگان گیاهان خوراکی در خیابان فردوسی سنندج که صف طولانی خریداران جلوی مغازه اش خود نمایی می کند، گفت: مدت زمان فروش گیاهان دارویی با توجه به وضعیت بارش برف و باران و همچنین شرایط جغرافیایی در استان متغیر است ولی معمولاً بیش از 50 روز طول می کشد.

,
,

 

,


 صادق غلامی افزود: در سال جاری از اواسط فروردین ماه فروش انواع گیاهان دارویی آغاز شده و با توجه به بارشهای خوب ابتدای سال احتمالاً تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه داشته باشد.

,
,

, ,


وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 20 نوع گیاه دارویی را در سنندج به فروش می رسانیم که بسته به شرایط مختلف از استقبال بسیار خوب مشتریان برخوردار است و هر سال نیز بر میزان خرید و فروش این نوع گیاهان خوراکی افزوده شده چرا که میزان واحدهای صنفی فروش در سطح شهر سنندج نیز در حال افزایش است.

,
,

 

,


این فروشنده به انواع گیاهانی که در حال حاضر به فروش می رساند اشاره کرد و بیان کرد: در حال حاضر "بنا"،"شنگ"، "گیلاخه"، "پیچک"، "کنیوال"، "خوژه"، "گاوزبان"، "ریواس" را به فروش می رسانیم .

,
,

 

,


غلامی یادآور شد: ما گیاهان مورد نیاز برای فروش را از افراد مختلف روستانشین در استان بویژه از شهرستانهای سنندج و سروآباد تهیه می کنیم.

,
,


وی ادامه داد: قیمت ارزان و خواص دارویی از ویژگی های برجسته گیاهان کوهی استان است که هم در بحث درآمد زایی و هم در بحث اشتغال و هم در بحث خواص درمانی و غدایی حرفی برای گفتن دارند.

,
,

 

,


غلامی گفت: یکی از مهمترین مزیت های استفاده از این نوع گیاهان خوراکی، ارزان قیمت بودن و همچنین خواص دارویی آنهاست که در حال حاضر و در مقایسه با سایر محصولات خوراکی از قیمت بسیار پائینی برخوردار هستند.

,
,


 
برداشت بی رویه این گیاهان طی جند سال اخیر به گفته بسیاری از فعالان زیست محیطی باعث از بین رفتن بسیاری از این گیاهان از سطح کوهها و دشت ها شده است که لازم است مسئولین منابع طبیعی نسبت به آن واکنش نشان دهند.

,
,
,

 

,

, ,

هر چند این گیاهان در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردارند و در فصل بهار به سبدغذایی خانوارها اضافه می شوند ولی برداشت بی رویه ، زودهنگام و بدون برنامه آنها مطمئناً طی چند سال آینده باعث خواهد شد این گیاهان به مانند بسیاری از گونه های گیاهی دیگر به خاطره تبدیل شوند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه