اخبار داغ

یادداشت/

«فسـاد» گلوگاه اصلی اقتصاد کشور

«فسـاد» گلوگاه اصلی اقتصاد کشور
مسئولی که فاسد شد، اولویت های کشور را نخواهد دید و خواسته یا ناخواسته در جهت پیشبرد اهداف دشمن حرکت می کند. مدیری که فساد گریبان او را گرفت، هرگز نخواهد توانست مجری اقتصاد مقاومتی باشد و وضعیت قشر ضعیف جامعه را درک کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل فردا؛ یکی ازمواردی که یک اقتصاد لازم دارد تا بتوان آن را مقاوم نامید، اعتماد مردم نسبت به سیستم اقتصادی و محیط کسب و کار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل فردا,

در صورت وجود همدلی و اعتماد بین مردم و مسئولان هر مشکل یا فشار تحریمی برای مردم قابل تحمل خواهد شد و به زانو درآوردن چنین اقتصادی برای دشمنان دشوار خواهد بود. اما عواملی می توانند این اعتماد را خدشه دار نمایند مثل وجود فساد مالی و اقتصادی دریک کشور که می تواند به اشکال گوناگونی مانند اختلاس،رشوه، رانت، ویژه خواری، حقوق های نجومی و... در جامعه ظهور و بروز پیدا کند.

,

در صورتی که فساد در جامعه ای افزایش یابد، باعث می شود آن جامعه از درون سست شود و در مقابل کمترین تکانه ای از هم فرو پاشد. اثر دیگری که می تواند فساد مالی داشته باشد هدر رفت سرمایه ملی است.

,

10

, 10, 10,

مسئولانی که فاسد شدند اولویت های کشور را نخواهند دید و خواسته یا ناخواسته در جهت پیشبرد اهداف دشمن حرکت می کنند. مدیری که فساد گریبان او را گرفت، هرگز نخواهد توانست مجری اقتصاد مقاومتی باشد و وضعیت قشر ضعیف جامعه را درک کند.

,

همانگونه که طی ماه های گذشته مکرر موضوع حقوق های نجومی را شنیده ایم که نتیجه وجود ابهام و عدم شفافیت در گلوگاه های فساد مانند بخش های پولی، مالی، بازرگانی و گمرکی است؛ اتفاقی ناخوشایندی که اختلاف طبقاتی را نهادینه می کند و اشرافیتی که در بدنه اجرایی کشور ریشه می دواند و متأسفانه عدم قاطعیت و اهتمام لازم در برخورد با چنین افرادی که با ژست های حق به جانب، اینچنین بیت المال را به یغما می برند، چیزی جز کاهش سطح اعتماد مردم به سیستم اقتصادی کشور نخواهد داشت.

,

به گفته بسیاری از کارشناسان «وضعیت اقتصاد کشور به مرحله خطیری رسیده و شکلی پیدا کرده است که در اقتصاد به آن فساد سیستماتیک گفته می شود. مقصود از فساد سیستماتیک مرحله ای از فساد است که نهاد ها و دستگاه های مسئول مبارزه با فساد و نظارت هم خودشان دچار فساد شوند.

,

البته این بدن معنا نیست که این دستگاه ها همه اش آلوده شود تا به آن فساد سیستماتیک گوییم، اگر مفسدین امکانات و شرایطی داشته باشند تا در سیستم نفوذ کنند می توانیم آن را بعنوان فساد سیستماتیک قلمداد کنیم. پیچیده تر آن است که فاسدان در مجاری تصمیم گیری، قانون گذاری و سیاست گذاری ورود کنند که مرحله خطرناک تری نسبت به فساد سیتماتیک است.» (دکتر احمد توکلی)

,

اما فساد گلوگاه اساسی در اقتصاد است که بی شک در زمینه مبارزه با آن مطالبه گری مردم نقش ویژه ای خواهد داشت. ضمن اینکه انتظار از قوای سه گانه در این مورد بسیار بالاست و بخصوص دستگاه قضایی باید بعنوان پاسبان حقوق ملت قاطعانه و بدون هیچگونه تبعیض و مسامحه با مجرمین برخورد کند. در همین راستا نیز مجلس شورای اسلامی و دولت می بایست خلأ های قانونی را بنحوی پر کنند که هیچ به خود اجازه دست اندازی به سرمایه ملی و بیت مال را ندهد.

,

یادداشتی از محمدرضا شفیع زاده

,

انتهای پیام/صا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه