اخبار داغ

گفتگو با شاعر و ترانه سرا البرزی:

در فضای موسیقی مظلوم ترین قشر ترانه سراها هستند/ استان البرز یکی از قطب های مهم شعر در کشور است

در فضای موسیقی مظلوم ترین قشر ترانه سراها هستند/ استان البرز یکی از قطب های مهم شعر در کشور است
مسعود خدابنده لو گفت: استان البرز یکی از قطب های مهم شعر در کشور به حساب می آید و ما در همین استان استعداد های بسیار خوبی در زمینه شعر و ترانه سرایی و نویسندگی داریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نگارانه؛خبرنگار ما گفتگویی با مسعود خدابنده لو از شاعران و ترانه سرایان استان البرز انجام داده است که در ذیل شرح مصاحبه با وی را می خوانید:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نگارانه؛,

خودتان را معرفی کنید؟

, خودتان را معرفی کنید؟,

مسعود خدابنده لو شاعر،ترانه سرا،نویسنده و خواننده هستم کارشناس زبان و ادبیات فارسی و ترانه سرای برگزیده یازدهمین جشنواره سراسری شعرو داستان جوان سوره هستم.

,

چطورشد که  به شعر وترانه علاقه مند شدید؟

, چطورشد که  به شعر وترانه علاقه مند شدید؟,

از کودکی به نوشتن و خوانندگی علاقه ی بسیار زیادی داشتم،یادم می آید در دوران مدرسه انشاء اکثر هم کلاسی هایم را من می نوشتم. دلیل علاقه ی من به شعر و ترانه خواندن کتابهای شعر و ترانه و زیاد گوش دادان به موسیقی بود.ولی نوشتن حرفه ای را از سال 87 آغاز کردم.

,

جدا از ترانه های خودت این روزها به کدام آهنگ و ترانه بیشتر گوش می دید؟

, جدا از ترانه های خودت این روزها به کدام آهنگ و ترانه بیشتر گوش می دید؟,

سوال سختی است،گستره ی آهنگهایی که من گوش می کنم زیاد است اما این روزها بیشترین زمزمه ی من آهنگ “چه حالیه” از دوست هنرمندم رضا طاهرخانی است که آهنگ ساز ترانه سرا و خواننده اش خودشان هستند.

,

از بین ترانه سراها کار چه کسانی را می پسندید ؟

, از بین ترانه سراها کار چه کسانی را می پسندید ؟,

 ترانه سراهای خیلی خوبی در حال حاضر در حال فعالیت هستند اما بیشتر علاقه ی بنده به کارهای روزبه بمانی و مونا برزویی است.

,

در مورد کتابهایتان توضیح دهید؟ (در صورت داشتن کتاب و اگر خیر آیا برنامه ای برای جمع آوری شعر و ترانه هایتان و انتشار آن ها به صورت کتاب دارید؟)

, در مورد کتابهایتان توضیح دهید؟ (در صورت داشتن کتاب و اگر خیر آیا برنامه ای برای جمع آوری شعر و ترانه هایتان و انتشار آن ها به صورت کتاب دارید؟),

باید عرض کنم به لطف خدا و همت حوزه ی هنری استان البرز مجموعه ترانه های بنده با عنوان “عاشق ترین آدم،معشوق ترین حوا” از انتشارات “سوره مهر”  در اردیبهشت امسال به چاپ خواهد رسید.که ترکیبی از ترانه های عاشقانه و آئینی بنده  است.

,

اگر کسی بخواهد مثل شما شعر یا ترانه بگوید و ذوق هنری نداشته باشد،آیا می تواند؟

, اگر کسی بخواهد مثل شما شعر یا ترانه بگوید و ذوق هنری نداشته باشد،آیا می تواند؟,

رکن اصلی هر هنر  داشتن ذوق و استعداد می باشد و قطعا برای سرودن شعر و ترانه هم داشتن ذوق بسیار مهم است.البته برای افرادی که داری استعداد هستند و در مسائل فنی مانند وزن،قافیه،آرایه های ادبی و… دچار مشکل هستند شرکت در دوره ها و کارگاههای آموزشی خالی از لطف نیست البته بااحترام به تمامی دوستان برگزار کننده ی دوره های کارگاه ترانه و شعر خیلی از این دوره ها مفید واقع نمی شود و مباحثی که مطرح می شود بیشتر یک سری مباحث تئوریک و پیش پا افتاده است.

,

به نظر شما، تلاش شاعران جوان بیشتر متوجه ماندگار شدن شعر است یا تجربه کردن فضاهای نو؟

, به نظر شما، تلاش شاعران جوان بیشتر متوجه ماندگار شدن شعر است یا تجربه کردن فضاهای نو؟,

سوال خوبی پرسیدید.به نظر بنده تلاش شاعران جوان امروز بیشتر متوجه تجربه کردن فضاهای نو است و در این مسیر ما شاهد اتفاقات خوبی هم بودیم اما به نظر بنده تجربه کردن فضاهای نو باید توام با ماندگاری اثر باشد اگر شاعر یا نویسنده یا ترانه سرا به گونه ای قلم بزند که تلاشش ضمن تجربه کردن فضاهای نو به ماندگار بودن کار بیانجامد قطعا آن اثر جذاب تر خواهد بود و در مخاطب نفوذ بیشتری خواهد داشت.

,

آیا ترانه سرایی شغل به حساب می اید ؟

, آیا ترانه سرایی شغل به حساب می اید ؟,

بله ،ترانه سرایی یک شغل است اما به شرطی که در ماه حداقل 4 یا 5 کار را به خواننده ای واگذار کنید.متاسفانه در فضای موسیقی مظلوم ترین قشر همین ترانه سراها هستند که شاید اگر نبودند و کلامی نبود خواننده ای هم نبود و موسیقی هم نبود،متاسفانه دستمزد ترانه سراها در دایره ی عوامل موسیقی همیشه پایین تر بوده البته زحمت دوستان آهنگ ساز و تنظیم کننده بسیار ستودتی است ولی من خودم بارها شاهد این بوده ام که گفتند چند بیت ترانه گفته کار شاقی که نکرده…!و این نهایت بی احترامی به دوستان شاعر و ترانه سراست.البته این نکته ناگفته نماند که الان مردم قشنگ عوامل یک اثر را دنبال می کنند و جایگاه ترانه سرایان بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است.

,

اجازه دهید نظرتان را در مورد شعر و ترانه  کرج جویا شویم و آیا اصلاً شما در شعر و ترانه  کشور جایی برای شعر و ترانه  کرج احساس می کنید؟

, اجازه دهید نظرتان را در مورد شعر و ترانه  کرج جویا شویم و آیا اصلاً شما در شعر و ترانه  کشور جایی برای شعر و ترانه  کرج احساس می کنید؟,

وضعیت شعر و ترانه در استان خوب است باید این را در نظر بگیریم که کرج یکی از قطب های مهم شعر در کشور به حساب می آید و ما در همین استان استعداد های بسیار خوبی داریم که شاید هیچوقت شنیده نشده اند و همیشه سعی بنده و دوستانم در مجموعه شانی و مترونوم رساندن صدای دوستان کمتر شنیده شده به گوش مخاطبان است.
شما نگاه کنید کرج پر از شاعران و ترانه سرایان خوب است از نوازندگان و آهنگسازان خوب که واقعا حرفی برای گفتن دارند اما شاید به خاطر اینکه همیشه زیر چتر پایتخت بودند کمتر دیده شده و شنیده شده اند و قطعا شعرو ترانه کرج در کشور جایگاه دارد البته کاش در استان این فضای چند قطبی که در شعر به وجود آمده از بین می رفت.

,
,

وضعیت ترانه سرایان ساکن شهرستان به چه صورت است؟ مشکلات شما برای کار کردن چیست؟

, وضعیت ترانه سرایان ساکن شهرستان به چه صورت است؟ مشکلات شما برای کار کردن چیست؟,

در این چند وقت ما شاهد تلاشهای خوبی برای ترانه و ترانه سرایی در استان بودیم مثل کانون ترانه،خانه شعرو ترانه و…اما باید بیش از پیش به ترانه توجه شود چون ترانه یکی از پتانسیل های مهم در ادبیات است که ارتباط راحت تری با مخاطب می گیرد.خوب بود که مسئولین بانکی از ترانه سرایان استان تهیه می کردند و یک سازماندهی درست می شدند و یک اتحاد بین بچه های ترانه سرا بوجود می آمد.

,

 آیا فضا برای فعالیت ادبی و شاعران جوان در شهرستان فراهم است؟

,  آیا فضا برای فعالیت ادبی و شاعران جوان در شهرستان فراهم است؟,

بله این فضا کم و بیش برای جوانان فراهم شده که جا دارد بیشتر به نسل جوانی بها داده شود  که سرشار از استعداد و خلاقیت هستند.

,

وضعیت انجمن های ادبی در شهرستان چگونه است ؟

, وضعیت انجمن های ادبی در شهرستان چگونه است ؟,

در سوالهای قبلی هم اشاره کردم این وظعیت چند قطبی و نه چندان دوستانه در فضای شعر کرج و انجمن ها  است که خیلی خوب نیست.به نظرم باید جلسات انجمن ها طوری برگزار شود که کاریزمایی برای جذب علاقه مندان به شعر و ترانه داشته باشد .

,

برای علاقه مندان به ترانه نویسی چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟

, برای علاقه مندان به ترانه نویسی چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟,

«مطالعه،تمرین و تلاش»؛ مطالعه آثار کلاسیک و به خصوص مطالعه مجموعه ترانه های خوب تاثیر به سزایی در نوشتن دارد همینطور گوش دادن به موسیقی که عنصر جدا نشدنی از ترانه است می تواند راه کار خوبی برای ترانه سراهای جوان باشد،همچنین شرکت در انجمن های ادبی و نقد و برسی آثار هم تا حدودی مفید است.

,

سخن پایانی تان را بفرمایید؟

, سخن پایانی تان را بفرمایید؟,

.تشکر می کنم از تمامی دوستانی که در این 9 سال در کنار من بودند و از هر طریقی به من کمک کردند اگر بخواهم اسم ببرم خیلی طولانی می شود و می ترسم کسی از قلم بیفتد. امیدوارم ترانه و ترانه سرایی جایگاه واقعی خودش را پیدا کنه و هرکس واقعا حق دارد که شنیده شود.

,

من عاشقانه از تو لبریزم
با این جنون هرشب گلاویزم
وقتی که می شینی کنار من
من چای رو با عشق می ریزم….

,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه